Herşeye imgelem karar verir. -Pascal |
|
||||||||||
|
İşte emperyalizm “ana dil, kültürel bir haktır” demekle kişileri bu art alan ışıması içine geri beslenmeli bağlantı yaptırmasıyla, kişileri ve kitleleri coşturup, damara hitap ederler. İyide bunların güncel içinde karşılığı yoktur! Şimdi olmamasına rağmen, sizin kültürel hak dediğiniz duygu; öznel dünya içindeki imajı içinde kendi totem şartların bağıntısıyla coşarlar. Bu coşku, çok büyük bir yanılsamadır. Şimdi olmayanı var görmedir. Oysa ön ittifakın insanı yalın totem kültürlerin her bir kültür unsurlarındaki sentezi uygarlığa çevirmiştiler. Şimdiki kültür, uygarlık üzerindeki bağıntılarıyla parça bağıntı ve özel bağıntı olmalarının şimdiki ulus kültürüne dönüşmüşlerdi. Bu nedenle artık kültürler dışa kapalı bir alanın içinde yalıtıma olmanın, yalın totem alanlı kültürleri değildiler. Temas eden yapılardan bu yana yalın kültürler “uygarlığın” unsuru olmakla; günümüzde bu uygarlığın unsuru olan kültür sanayi toplumlarını içeren uluslar boyutundaki özel bağıntılı durum olmakla; küreselce dışa açıklığın parçalarıdır. Totemi kültür kişinin kendi dışındaki totemi çevresi ile nesnel olup kişiye göre de yorumlu olandır. Kişiye göre yorumlu olan çevrenin kişi üzerine alan etkisidir. Sağlatan sosyal grubun çevreyi yorumlaması başkadır. Ki özeğinde atalar ruhlu imleriyle totem vardır. Üreten ilişki olan toplumun çevreyi yorumlaması ve kültürü çok daha farklı olmakla, bambaşkadır. Özekte bilim teknik ve teknoloji ile inovasyon, araştırma geliştirme vardır. Çevre ilkin kişinin ve kişinin sosyal grubunun yorumlu mana ilişkisidir. İçinde çevre bilinci, geri dönüşüm, doğal denge vs. gibi bilgi, bilincin pek olmayıp; daha çok gizemli, imli aktarımlar alanıdır. Şimdiki çevre kişinin toplum sal ilişkilerinin yorumlu mana ilişkisi olmaktadır. Mikro organizmaları da işin boyutu içine katabilen bir toplumsal yetenektir. Totemi çevre kişilerin amaçlıdır. Tam kişiye ve kişilerinin kendilerine göre olması ile aynı sosyal alan etkili, mana ilişkilerini giriştirirler. Oysa toplumsal ilişkili yoruma göre çevre kişiye göre ya da hiçbir şeye göre değildi. Aksine her şey çevreye göreydi. İşte totemi oluşu anlamanın özü; kendi içincilikti. Totemi anlamalı kültür oluşmayı bilme ve anlama yerine; bu kendi için (totem alanı için) oluşu; totem alanlı duyguları eşliği içinde olmakla bu duygularının içine bir de "neden olucu" atalar koruyuculuğu da eklenir. Totem alanlı nesnel ve öznel oluşları kişilerin bilememesi nedeniyle geri beslenmeli duygusal totemi grup bilinçlerini ve totemi grup anılarını yol gösterici kılmanın kültürü vardır. Kişiler, atacı tasavvurlarını sosyal manaca etkili olan anılardan yansıttıkları için geçmiş tasavvurlarını çevrenin alan etkisiyle frenleyip, giriştirirler. Böylece alan oluşturma içinde frenleme etkili yaklaşımları; bir totem sakınmasını bir totemi yaklaşım saygı lamasını da, ortaya koymaktadırlar. Totemi nokta kişisini ve kişisinin sonu gelmez şekilde olan kişi düşüncesi içinde olmasını ve yine kişi düşüncesinin art arda çıvlama yapmasını da, sonlandırır. Kişi düşünmesi içinde sonlanan yer başlangıçtır. Totemi mana bu başlanışa imgeler yerleştirir. Beyin zonklaması olan düşünce ile beyin; art arda çığ lamasında kurtulmakla beyin; istikrarlı olur. Totemi kişi, totemiyle; çınlama yapan düşüncesi arasına koyduğu bu son noktadan itibaren düşüncesini geleceğe doğru çevrimli ve anlamlı kılar.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |