..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Kendi görüşlerim var -sağlam görüşler-, yine de her zaman onlara katılmıyorum. -G. Bush
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




11 Aralık 2016
Alan Etkisi ve Totemi Oluş 5  
Bayram Kaya
Kutsal kadın, yani şimdiki deyişle kutsal fahişeler gruplar arası ilk temasın bağlacı olmuştular. Cinsel dokunumla oluşan kandaşlık bağı, kutsal kadınlar sayesinde kendi totemi sinde; dıştaki totemilere doğru açılan bir sosyal mana anlaması olmuştu.


:IDE:
Kutsal kadın, yani şimdiki deyişle kutsal fahişeler gruplar arası ilk temasın bağlacı olmuştular. Cinsel dokunumla oluşan kandaşlık bağı, kutsal kadınlar sayesinde kendi totemi sinde; dıştaki totemilere doğru açılan bir sosyal mana anlaması olmuştu.

Kutsal fahişeler tarihi açıdan gerçekten de çok önemli bir kurum işlevi görüyorlardı. Ki o dönemde ne fahişe vardı. Ne fahişe sözcüğünün bir anlamı vardı. Siz neye göre kişilere fahişe diyecektiniz?

Bu nedenle analık sentezi ittifak içinde ilk kes çocuğun hangi totem aitlikten sayılması gerektiği sorunsalı ile belirmeye başlayan kural olmakla kendisini belli etmiştir.

Doğuran kadın yerli olma fikri yavaş yavaş anlam edilmeye başlandı. Kadın soylu ya da kadın yerli çocuk, kimi kez bu totem aitliğe veriliyordu. Kimi kes de karşı totem aitliklere veriliyordu.

Bu süreçler asla tek ti bir süreç olmayıp, açılan kapanan dalga şokları oluşla cereyan edip seçilebilen süreçlerdi.

Örneğin bu sürecin biraz ilerisinde artık tapınak buluşmaları yerine, karşı totem gruba gelin gitme türünde süredurumlar ortaya kondu. Karşı totem grupla temas kurup doğuran ana; kimi kes çocuğunu kendi totem grubuna getirebiliyordu.

Ya da karşı totem grup temasıyla doğurduğu çocuğu doğurduğu totem aitlik içinde bırakıp, kendi totem aitliği içine dönen, ilk biçim bir tür gelin gidip gelmeler de vardı.

Totemi yapıların, temas eden ve ittifak kuran yapılar haline dönüşmeleri içinde karşılaşılan sorunlar benzer şeylerdi. Ama çözümleri her bir grubun ve her bir ittifakların kendine özgü ya da birbirine benzer türden çeşit çeşit süreçleri olmakla, süredurumlar cereyan edip gidiyordu.

Köleci mülkiyet ortaya çıkana dek evlilikler yoktu. Ya da adı evlilik olmayan evlilik benzeri tekrar edişler, endogamikti.

Anaerkli oluş dönemli sürece giden yolda grup erkeklerinin uzun sürek avı yapmaları nedeniyle, totem alanları içinde ayrılmalarından ötürü, o grubun kadınları çok kes günü birlik totem Alan örgütleyicisi durumunda oldular.

Üstelik yeme içme alanı içinde meyvelerin ya da yiyecek atıklı meyve çekirdeklerinde üreyen filizleri fark edip izlekti bu süreci gözlemlemekle, bitki yetiştirici bir organizasyona sahip olmaları çok kuvvetli gerçeklik ve olasılıktı.

Bir grup içinde buğday, başka bir grup içinde marul ya da mısır yetiştirmeyi keşfeden kadınlar bu nedenle bereketin simgesiydi. Ve grup kadınları aynı alan içi gözlemle ve aynı fark edişi birbiriyle iletime yapmaları nedeniyle bir erk gücü olmaları pek olasıydı. Bitki yetiştirme üzerine erk sahibi olan kadın, bu nedenle de anaerkli oluş sıfatı taşıyordular.

Böyle olunca anaerkil oluş bir yandan totem alan içinde bitki yetiştiriciliğinin kadın elinde bir gerçekleşme olmasının statüsü oluşuyla ortaya çıkarken; diğer yandan da, ön ittifaklı yapılar içinde kadının doğal rolü gereği ile anaerklilik ortaya konuyordu.

Giderek gelişen kural ve kurumları oluşmakla sistemi çevrimine başlayan ön ittifaklar içinde, bir totem grup kendi içindeki totem kandaşlar arası cinsel teması yasakladı. Bu yasak olmasa, eski totem yasadan ötürü totemi sosyal anlayışın baskı ve basıncı karşısında başka türlü ittifak etme şansları kalmıyordu.

Karşı totem grupla meşru birleşme yapmayı ön görmeleri içinde doğurtanı bellisiz ama doğuranı belli olmakla doğan çocuğun; doğuran kadın yerli tarafa ait totem eşler olması da, anaerkli oluşta söz sahipliği demekti.




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
İrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluşun Felsefesi (Açkı 2)
Sosyal İlişki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarın bilimsel ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Müruru Zaman 14
Sahiplik İmanı 1
Hatırlama 1
Mal mı, İnsan mı?
Mamon'du Belirme 1
Müruru Zaman 7
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Anlamak Gerek 26
Bağ Enerjisi 1
Sistem 15

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Aslına Yüz [Şiir]
Vah ki Vah [Şiir]
İsis Dersem Çık Ereşkigal Dersem... [Şiir]
Görmez Şey [Şiir]
Tekil Tikel Tükel [Şiir]
ve Leddâllîn, Amin [Şiir]
Mavi Yare [Şiir]
Mevsimsel [Şiir]
Yıkılışa Direniş Direnişe Yıkılış [Şiir]
Meşrep 3 [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayı yaşantılaşan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payı giderek azalmaktadır. Sosyo toplum bazlı, genel bir açılımla başlayan çalışmalarım da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazıların tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doğa bilim verileri güdülü çalışma olmasına gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok bağıntısıyla söylüyorsanız, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.