Özyaşamöyküsü başka insanlarla ilgili gerçekleri anlatmak için eşsiz bir araç. -Philip Guedella |
|
||||||||||
|
Ön ittifak içindeki oluşla grupların "totem yiyeceği yasağı" birbirine göre kalkmıştı. Ama "totem yiyeceği yasağı" henüz dıştaki başka ittifak ilişkileri için de, kalkmamıştır. Ticari olgular ortaya konana dek bu böyle sürecekti. Bu yüzden İnanna hem totem yasayla (hakla) totem grup dışındaki ilahi ittifakın totem meslekli yiyecek yasaklarını gözetiyordu. Hem de kendi ittifakının ilahi yasasını gözetiyordu. İnanna; Enkidum ve Dumuzi'nin sunu yaptıkları bu hikâyede; tarımcı Enkidum'un sunduğu buğday, marul, mısır gibi yiyecekleri yemiyor değildir. Aksine İnanna kendi ön ittifakı içinde tarımcı olan buğday, marul, mısır üreten grupların bu ürünlerini yiyor. Dıştan başka bir ittifak olan ya da dıştan İnanna ittifakına girmek isteyen bir sunucunun ürününü İnanna kabul etmemişe benzemektedir. Ne var ki Enkidum İnanna'nın kendi ittifaklısı olmamakla, Enkidum'un dokunduğu; Enkidum ittifakının ürettiği ürün ve yiyecekleri İnanna "yasak totem yiyeceği" kapsamında yemiyor ve totem yiyecek yasağı kapsamında gördüğü bu yasağa eğilim etmiyor. Dumuzi'nin sunusunu kabul eden inanna; karşı gruptan olan Dumuzi'ye ait totem yiyeceğini yptıkları ittifakı ahit içinde yiyor. Kutsal buluşma mekânında birbiri ile çiftleşme hakkı elde ederler. Totem yasaya göre temas etmenlik olan tutum böylece ilahi yasanın temas ettirmesiyle aşılır. Totem yiyecek yasağı ve aynı totem aiti olmayanlarla temas etmeme yasağı olan tabunun binlerce yıl içindeki uygulanış şartlı refleksi olmakla uygulanan tabu gruplarında körlük (bilmezlik) yaratmıştı. Karşı grupların birbirlerini, temas etme girişmesi içinde tanımasıyla; gruplar birbirinin dokunma yasağı gibi tabularını da tanıyıp birbirlerine dokunmakla dokunmanın iyi olduğunu gördüler ve grupların birbirine göre gözleri açıldı. Yani binlerce yıl grupların karşı grupları kendilerine dokunma yasak oluşuyla bilip algıladığı şeylerde, sakınacak, yasak olacak bir şeyi görmemeye başladılar. Böylece kısmen kimi tabu duvarları aşılır. Aşılan bu yasakla grup temsilcisi olan karşı grup Âdemlerle, karşı grup Havaların birbirine yasak olan şeyde yasak olacak groteski oluşları görmemeleriyle; her ikisinin de gözleri açılır. Ön ittifaklı dönemdeki Dumuzi, köleci dönemde Âdemdir. Kendi ittifakı içindeki Âdem'e, Hava; ya da Hava'ya Adem yasak değildir. Totem döneme göre tabu yasağı bu taraf âdeme (adama) karşı taraftaki Hava'nın yasak olmasıdır. Aynı rolle karşı taraf Hava'ya bu taraftaki âdem'in yasak olmasıdır. Bu ilk totem yasağı, ön ittifaklarla birlikte bir ön ittifak aiti kadın ve erkeğin; karşı ön ittifak aiti kadın ve erkeğe yasak oluşu biçimindeki totem yasaya döner. Yeni şekliyle yeni ilahi yasaya döner. Dumuzi olan adam, İnanna'ya ön ittifak içinde temas etmekle başına groteski olur bir şey gelmemesiyle; onun da kendi gibi olduğunu görüp, bilip anlar. Buradaki olan eğilim İnanna ya da Dumuzi'nin tekil eğilimleri veya tekil kaçamakları değildirler. Belirtilen eğilim grup eğilimidir. grup eğilimi oluşla beliren basınç karşısında; İnanna ve Dumuzi'nin de kişisi olan duyguları vardır. Bu itibarla ittifak eden grup kişilerinde hala Grup eğiliminin kişiler üzerine yaptıkları sosyal basıncı vardır. Kişi bu baskı ve basınçla temas ettiği karşı grup kişilerinde kendisine fena olur; kendisine groteski yansır bir şey bulamazlar. Bu duygusal kırılma grotesk duygular içinde olan kişilerde, kişilerin korkarak, çekinerek bekledikleri şeyin gerçekleşmemiş olduğuna, yine kişilerin uyanmalarıdır. Ön ittifaka göre bu uyanış içende; ön ittifakın dışında kalan kimi tabu yasağı kötü olan tabu yasağıdır. Kötü olanın aşılması karşında da; karşı cins İnanna'yla temasın iyi olduğu öğrenilir. İlk kez bir tabu yıkılmaktadır. Yıkılan şey elbette ki ne kadar iyi oluşla görülse de onca zamanın kişiler üzerinde biriktirdiği stresi nedenle, stresler görünmez bir etkiyle kişilerine travma olacaktır. Travma olan bir etki, semboli mana anlatımına dönüşmeyecekse; hiç bir şeyin gelenek olur anlatımı söz konusu olamazdı. Dumuzi, İnanna; ya da Dumuzi, Enkidum ve İnanna anlatımının ilk versiyonların içeriğinde temas etme dışında; evlilik içermesi olanaksızdır. Çünkü bu ilk anlatımlar özel mülkiyetin, evliliklerin olmadığı dönemlerde söylenir olacaktır. Üstelik Dumuzi ve Enkidum'un İnanna'ya veya Geştinna'ya sunduğu sunular; Dumuzi ve Enkidum'un kişisel malı da değildirler. Grup adına, grup malı olan grup sunusu karşı grup şahsında İnanna'ya yapılmaktadır. Enkidum ve Dumuzi grup temsilcisi olmakla sunduklarıyla da anlattıkları grup sahiplikti hükmü şahsiyet olan (tüzeli olan) anlatımlardı. Totem dönem kişileri kendi gibi görmek oluşla cinsel vurgu söylense de pek bir anlam ifade etmez. Oysa Ön ittifaklarla cinsel tesilcilik en öne çıkmıştır. Bu nedenle ön ittifak ilişkileri bir grubu kadın cins İnanna oluşla söylerken, diğer grubu da erkek cins Dumuzi oluşla söyler. Dumuzi'nin totem kız kardeşi Geştinna'dır. İnanna'nın totem erkek kardeşi Enkidum'dur. Dumuzi, İnanna'nın; Enkidum da Geştinna'nın ilah kardeşidir. Yeni yasayla ilah kardeşler temas edebilir. İlk versiyon Dumuzi İnanna söylemleri içinde özel mülkiyet olmayacağı nedenle yine bir özel mülk olan evlilikler de bu anlatımlar içinde olamazlar. Evlilik oluşla anlatılan Enkidum Geştinna türü seremoniler mülkiyetçi köleci dönem zarfında olan durumlardır. Köleci sistem kendilerine aktarılan Ön ittifaklı Dumuzi İnanna anlatımlarını, köleci sistem içinde bulunulan durumlarla anlatacaktır. Ancak mülkiyetçi ilişki karmaşalı sular daha durulmadığı için bu anlatımlar, gelişine göre vuruşlardır (uyarlamalardır). Eski olanı yeni şekliyle söyleyişlerdir. Dumuzi-Geştinna türü ilişkide, karşı gruplara dokunmanın teması girişme olmakla sembolizm edilmektedir. Bu sembolizmlerle totemi tabular yıkılmaktadır. Tabular yıkılmakla totem dönemi ön ittifakı süreçlere dönüşür. Yasak olan tabular ön ittifak içinde ön ittifakın istediği kadarla ortaklaştırma meşruiyet kazanır. Totem dönem meşruluğu; kendi grubuna ait totem yiyeceğini yeme ve kendi totem aitleriyle cinsel teması kurmaktı. Ön ittifaka geçişte geçiş içinde ilk etapta yıkılacak olan tabular da, bunlardı.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |