..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
İste, sana verilecektir; Ara, bulacaksındır; Çal ve kapı sana açılacaktır -İncil
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Toplum ve Birey > Cahit KILIÇ




3 Mayıs 2015
Hasta Şark!..  
Cahit KILIÇ
Akif merhum, Garp için “Medeniyet dediğin tek dişi kalmış canavar” derken, “Şark’ın bütün keskin dişleri yerli yerindedir, önce etrafındakileri tike tike doğrar” mı demek istedi acep!


:AIJC:


Azerbaycanlı şair, merhum Baba Pünhan,
“Mağrur görünse de o can üstedir
Bakü’nün derdi var; Bakü hastadır!”
Diyorken, zannetmeyiniz ki sadece Bakü’yü kastediyor. Hasta olan, bütün azametiyle mağrur görünen Şark’tır…
Müzmindir hastalığı; ihtirasın pençesindedir…
Zordur Garp ile mukayesesi; tahayyülünüzü zorlar…
Akif merhum, Garp için “Medeniyet dediğin tek dişi kalmış canavar” derken, “Şark’ın bütün keskin dişleri yerli yerindedir, önce etrafındakileri tike tike doğrar” mı demek istedi acep!
Garp, insanı eğitirken; Şark, eğitilmiş insanı öğüten değirmen değil midir?!
Garp, aydınlarını baş tacı etti; onların düşünceleriyle aydınlandı…
Şark, münevveriyle tenevvür etmek yerine, Nesimî’sinin derisini yüzdü, Mansur’unu dârâ çekti…
Koskoca Mevlana’dan çıkarılan “Şama pervane” gibi dönmek! Başka?
Garp’ın Emile Zola’sı, Teğmen Dreyfus’u taş zindanlardan aydınlığa çıkarırken…
Şark’ta “Suçluyorum!”diye yazmaya cesaret edecek bir babayiğit çıksa, önce onu asarlar!
Garp’ın en tepedeki adamı, en sert muhalifi için“Sartre Fransa’dır” diyebiliyorken…
Şark’ın Bahtiyar Vahapzade’si, iki ay boyunca her gün telefon etmesine rağmen iç işleri bakanı İskender Hamidov’a ulaşamıyor…
Hazindir… İçler acısıdır… Utanç vericidir…
(Şairin bu konudaki mektubu, tarih için bir ibret vesikasıdır… Merak edenler buyursun buradan okusunlar: Tıklayınız…)
Garp, “Aydınlanma Çağı”nı beş asır önce başlatmış ve başarıya ulaşmıştır. Dini silah olarak kullanan “sözde din adamları”nı izole etmiş, bireyle Allah arasındaki ilâhî bağı, bireyin iradesine bırakmayı başarmış ve din sömürücülüğünün önünü kesmiştir!
Şark, zifiri karanlıkta nadas içinde iğne aramaya devam ediyor. Ara sıra fener tutmaya çalışanları da öz elleriyle boğuyor… Sorun bakalım Ali Şeriati’yikaç kişi tanıyor?!
Garp, bıçağı neşter edip insan hayatı kurtarmak için organ naklinde dahi kullanırken…
Şark, din adına çıkardığı El Kaide, IŞİD, En Nusra, Boko Haram gibi terör örgütleri vasıtasıyla o bıçakla kafa kesiyor…
Garp, tarihten ders çıkarıyor. Geleceğini, geçmişin tecrübeleri ışığı altında sağlam temeller üstüne inşa ediyor…
Şark, tarihi tekerrür ettirsin diye adeta misyon edinmiş bir görünüm sergiliyor. Bugünü dünden, dünü bir önceki günden beter!
Garp, hukukun üstünlüğünü ilke edinmiş… Hiç kimse kanunlardan muaf tutulamaz. En alttaki bireyle en üstteki devlet yöneticisi aynı haklara sahiptir. Makam, mevki sahiplerinin hiçbir imtiyazı yoktur!
Şark… Al gözüm son beş yıllık Türkiye’yi seyreyle… Arife tarif ne gerek!
Garp, çalışıyor, didiniyor, üretiyor, satıyor… Böyle olunca da insanları huzur ve refah içinde yaşıyor. Ölüsünün de kıymeti var, dirisinin de…
Şark, yatıyor, kalkınca çalıyor, çalınca niye çaldın diyeni içeri dolduruyor… Daha ne olsun!
Sonra da…
Ben de dâhil…
Oturup kalkıp bağırıyoruz:
Emperyalist Batı…
Sömürücü Batı…
Kahpe Batı…
Kalleş Batı…
Eli kanlı Batı…
Silah tüccarı Batı…
Her kör satıcının bir kör alıcısı olurmuş… Biraz da ona bakalım…
Yoksa Batı hayranı değilim…
Her ne kadar Doğu’da zelil edilmiş olsam da…

cahitkilic@haberx.com





Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın toplum ve birey kümesinde bulunan diğer yazıları...
Bireysel ve Toplumsal Cehalet!
Sözün Özü!..
Sapkınlığa Bir Bakış!..
Seyyid M. Hüseyin Fadlallah Hakk"a Kavuştu

Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Kimi Kime Şikâyet Edeceğiz?!
Reactionem!
Boğanlar ve Boğulanlar…
Devrimler ve İlkeler!
Monolog...
Savaş Cinayettir!
Despotizmin Hâlleri…
Aydınlarımız ve Biz!
Dil Meselesi…
Mevzular Derin!..

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Haccac-ı Fırat [Şiir]
Aklıma Şaşıyorum! [Şiir]
Sürgünler Şehri [Şiir]
Son Arzu… [Şiir]
Kimdir Gelen! [Şiir]
Uzaklar [Şiir]
Derkenar [Şiir]
Adamım! [Şiir]
Kars Eli [Şiir]
Derdimend! [Şiir]


Cahit KILIÇ kimdir?

‎"Kalem erbâbı olmak sadece ona buna çatmak değil, zaman zaman da hayatın küncüne kelimelerden çenet taşı koyabilmektir!. . " (Cahit Kılıç)

Etkilendiği Yazarlar:
Divan şairleri, divan şiiri. Ve elbette ki XX. yüz yıl şairlerimiz.


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Cahit KILIÇ, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.