..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Sevmek bir başkasının yaşamını yaşamaktır. -Balzac
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




24 Nisan 2014
Totem İlke  
Bayram Kaya
Günümüzde gizli özne olarak totem duygu ve totem düşünceler hala kullanılmaktadır. Kimi yerde bir ön yargı, kimi yerde bir hurafe gibi bir çok deviniş şekliyle sürmektedir. Totem bir yol aracıdır. Bir sürekliliği, bir sürekli algı biteviyeliğini, eylemsel kılan; hol (boşluk) alan devinmelerine göçme işidir. Totem alan içi hollere eylemsellik verir. Holler bu alan içinde aktive (eylemsel) olurlar. Açıkçası totem olamı, olgu ve olaylara dönüştürme işidir. Totem var etmeden yola çıkamazsınız. Bunun yola çıkış şekli teori, teorem, hipotez, postüla, postülat , varsayım, tutki vs gibi kullanım giyinişleriyle insicamı deneyselliğe geri etkileşimli enformasyonlara dönüşen sistem mantık bağıntılarına doğru, niceleyim ve niteleyim vermiştir.


:AJIH:

Totem ilke; davrandıran, yaptıran, mahiyetine işlerlik kazandıran; mahiyetine bir adresleme yapışla çeken, çekilen ilkedir. Bilinmeze karşı bilinir olandır. Toplayan birleyen, çevrimleyen ilkedir. Totem ilkenin oluşamadığı yerde dağılma saçılma vardır.

Totem ilke koruyan, gözeten ilkedir. Bir sizden ve bir sizin dışınızdan oluşla en az iki eğilimin girişme yapan kesikli sınırlı hali totem ilkeyi biçimler. Hem sizden kod hem siz olmayan kod içermeli semboller dili olan totem ilke birçok eğilimler kesişmesi ve düzenlenmesi belirleyiciliğidir. Giderek ortama bükülmesini veren bir şebeke ağ yoğunlaşması oluşla karmaşıklaşır.

Totem ilke, birbiriyle ilintili olan, karmaşık büyüklük olan ortaklayımlar kesim niceleyimlerini; sıralama, düzenleme belirmesiyle, birden bire ortama boca olan tevarüs etmeyi meydana koyma işini karmaşık eğim ve eğilimleri düzenlerdi şekilde yer ve sıraya koyar.

Totem ilke bu tevarüs edişi düzenlerdi şekilde yer ve sıraya koyan yaptırandı, davrandıran bir ilke olmakla yaptığı cazibe yoğunlaşması totem ilkeyi kendilikten; büyülü kılar. Totem ilke, mahiyetine büyüsel etki ve algının gelmesi demektir.

İki karşılaşmanın kendi zorunluluktu kesim davranışı vardır. Totem ilkenin kesişimleri; en az iki karşılaşıcının her birinden tek tek büyük olandır. Kesim olan, karşılaşıcıların kendisi ve özeti olandır. Kesim olan girişme içinde karşılık bağıntısı olmamakla kendilik bastırılan ya da bağıntısı oluşla aktif kılınan sembolleşme bilincidir.

Kesim olan nokta kesişimin sentezi ben (özne) gücü oluşuyla, dıştan yaptıran düzenleyen, adresleme, yol haritası yapan bir güçtür. Kesim noktası benin hem bir bilinç edinme izleğidir. Hem bu izlek; şimdi olana göre önceki olanın bir duygu selidir.

Bu alanın kendilik özellik etki gücüne siz, öznel çabayla; o eğilimin içine ilinekse oluşla ne korsanız koyun; dıştaki totem alanın etki gücü onu davrandırır (dalgalandırır) olacaktır. Siz alanın davranış biçimini, kendi öznelinizden ötürü oluyor sanmaya başlarsınız.

Değirmen taşları arasına sizin buğday, mısır, arpa, elma kurusu, taş, demir bilye vs. koyuşla övütme işini yapışınızla ya da yapamayışınızla sonuç alıp alamamanız gibi totem alan içine koyacağınız öznelik te; alan yönüne uygun sanılı kanılış mana ilişkisi olmadıkça, olumlu sonuç vermez.

Totem alan içine, alan yönüne ters konan öznellik bir kanı oluşla sınırlanıp; sizin öznenizde duygu yaratan devinmelere dönüşmekten öte, girişme içinde hiçbir katkı ve eylem ortaya koyamaz.

Alan yönüne uygun, nesnel ilişkilere uygun düzenlenimli öznellikler o alanın yön ve zorunluluğuna göre oldukça, o kesim noktasıyla (girişen sınırlanan noktalar bağıntısıyla) ve sizin totem etkinizin geri bildirişimle birlikte diyalektik etkiyi oluşturmaları başlayacaktır.

Totem ilkenin; yaptıran, davrandıran, işlevgenleştiren bu etki eğim büyüselliği; saygılanan, dokunulmaz olan yani kutsanan; kendilik bir özellik yansımasıdırlar.

Totem ilke, karşılaşma yapmanın girişen bağla, ortam tutumudur. Ortamın karşılaşma davrandırmasını başlatır. Yani sosyal ortamınızı giriştirir. Karşılaşma ortamının davranma belirsizliği nedeniyle ortamdan kaynaklı doğabilecek kaygıları tetiklerken karşılaşma içinde siz; totem ilkeyle ortamda belli bir şeye göre davranmayı ortaya koyar, ortamı giriştirirsiniz.

Totem ilke böylece ortamı çekim alanı kılar. Ortamda bellilikle iz, izlek ortaya koyan totem ilke yoğunlaşma eğimi, sizi; bu eğim boyunca çekmenin çevrimini yapar. Bu çekime göre birleşme yapma, o eğimse bağa göre oluşma gibi bir anda girişen davranışların seçme ayıklamasını ortam başlatır.

Totem eğim ve çekiminiz neye göredir? Kuşkusuz ki bencilliğinize göredir. Egocu zorunlu bağa göre oluşan totem ilke, sosyal ortamı oluşturur ve çevrimler. Yani bencilliğinize sağlaman olucu karşılanma bağıyla ve bencillik bağına dek girişme zorunluluğunu ortaya koyuşlarıyla, totem ilke sosyal ortamı destekler. Bu aşamada totem ilkenin istismarı yoktur.

Totem ilke, özden gelen beliriş eğilimleriyle çevreden size gelen beliriş etkilerin basıncını supap eden düzenleyici dirençleyişle, çevreye tepkinin bilinç edilişidir.

Totem ilke; oluşan, oluşturan diyalektik bir mekanizmadır. Bu mekanizma, en az iki kişinin özlerinden gelen güçle, kendi dışlarında kesişen karşılaşma alanları müdahalesidir. Bu müdahale, benci eğilimler kesişimiyle; kesim alanındaki ağırlık merkezi devindirme çekiciliği olan, noktadır.

Eğilimler kesişimi olan ağırlık merkezi “kesim” salınımlıdır. Değişip dönüşen (terbiye olan) kesim noktası salınımlı yeni eğilimlerin üzerine kodlar bindirilir. Kodlanmış yeni eğilim düzenlenmesi; hem sizin eğiliminizdirler. Hem de sizleri düzenleşik kılarak, sizin olmayan; sizden büyük olan bir etki ve yaptırımın özelliği olurlar.

Kodlu dönüşme üzerine bindirilen kontrol mekanizmaları; yani benciliğe hitap edip etmeme, olay referanslı şifre ve kod salınımları; “kesim bilinci” olan düğüm bellek noktasıdırlar. Bunların birbiriyle iletimi, sizin dışınızdaki sosyal bilinç ağını, ya da sosyal özneyi oluşturur. Sizin dışınızda, size göre ama sizden büyük olandır.

Bu hal ile giderek karmaşık eğimler girişmeli olan düğüm noktaları, sizin dışınızda ama sizin de onu etkiler oluşunuzla, sizin istek eğilimlerdi kesişme faydacılığınızın düğümlendiği noktadırlar. Düğüm denen kesimde; kesişimli, kırılmalı, çevrim eşmeli, kırpılmalı, başka modüle bilgiler taşır oluşla çıkan etki; artık sizden büyüktür.

Bu büyüklük, sizden olan eğimse zorunlulukla; sizin dışınızda oluşun kesişmesini, yapmakla ikinci ve daha çok eğim zorunluluğunu içerirler. Bu düğüm bilinç, yeni bağ oluşları; bu düğüm, bu bilincin seçilim ve mantığına göre oluşla dıştan bağlarını yapar.

Bu bağ yapış, karşılaşmayı kendilik davranışla davrandırırlar. Bu bilinç nokta sosyal uzay zaman süredurum içinde size en uzak ve en yakın noktadır. Ağırlık özeği sosyal ortalama oluşla değişken konumludur.

Bu kesişim noktası, hem size doğru bir eğim ve eğilimler ortaya koyar. Hem de sizden, o kesikli sınırlı sürekli kesişim noktasına doğru; eğilim ve eğimler ortaya konur. Kesim nokta sosyal bilinç ve sosyal ego güçtür. Kesim nokta çevresi sosyal ortam ve sosyal alandır. Sosyal alan, kesim noktasının öznel referans noktasıdır.

Bu kesişen, kırpan, süzen, çevrimler ortaya koyan ağırlık kesim, referans merkezi; ortama geri bildirişimle çift bağıntılı alan yönü salar. Bu da alanın diyalektiğidir.

Kesim noktasının size, eğim ve eğilimler ortaya koyması, etki alan yoğunlaşması demektir. Bu etki algılı çekim düzenlenmesi de sizin dışınızda bilinç ve totem etkili sosyal bendir.

Ya da sizde, sosyal alan veya sosyal bilinç olan salınım; sosyal gücü; yani yaptıran davrandıran, dokunulmaz (kutsal) etkiyi ortaya koyan (totem), zorunluluktur.

Bir bağıntı ve girişme olan diyalektik mekanizmanın bilinemeyen yasal oluşuna karşın bu işleyişin sizlere faydacı oluşuyla sizlerdeki duyguyu taşırması da ortamın dokunulmaz oluşudur. Yani ortamın kutsanmasıdır.

Bu kutsanmada sağlama vardır. Sizden önce, sizi biliş vardır. Yani tam da size göre oluş vardır. Kesim vardır. Kesişim vardır. Seçme ayıklama vardır. Siz gibi oluşla sizden büyük bir bilinç vardır. Olumsuzluklar direnç vardır.

Bu kutsallık içinde sizin için olan bir güç, bir eğim ve eğilim oluşla; yaptıran, buyuran, sizi koruyan ego vardır. Ama sizden büyük olan bu stratejide, sizleri geren çatışmayla kişidi ego etkili algının indirgenmesine dönük karşılanma vardır. Bu çatışkılı karşılanmadaki sevisellikti hoşlanmacı elde edişin kesikli sürekliliğiyle, bundan yoksun kalacak olmanın, kesim ağırlık nokta bilinç tedirginlikleri vardır.

Totem ilkenin çalışabilmesi ya da oluşabilmesi için kurallar oluşması gerekir. Kurallar oluşması demek sınırlı (kesikli) sürekli olmak demektir. Sınırlı (kesikli) sürekli oluş; kırpma ya da süzme, fren etkili seçme ayıklama ilişkileriyle bilinebilir, kıyaslanır, yargı veya hükmü oluşturabilir bir ortam bağıntısını koymak demektir.

Her şeyiyle tek düze ve her tür iletişimle, devinimle ulaşılabilir oluşla sınırlı eylem alanı totem (sosyal) uzay zaman alanıdır. Bu totem (sosyal) uzay zamanın işlerlik kazanabilmesi için sosyal uzay zaman parçalı sınırlı uzay zaman paketleriyle doldurulup, sıkıştırılan iletiler ağı bağıntı gerektirmelerinin oluşturulması gerekir.

Totem uzay zaman alanının yarılması, dallanıp çatallanması olan her bir parçalı uzay zaman paketleri, tekil sosyal uzay zaman alan etkisi içinde yüklü parçacık gibi davranır. Her biri içiyle bir kural ve sınırlama bağıntılı bilinirlikler devinmesi olan parçacıklar hamulesi; sosyal uzay zamanla etkileşerek aktive olup girişir.

Kurallar, sosyal (totem) uzay zaman aralığına sıkışmalı devinme olan boşluk hamulesidir. İç ve dış alan kimlikli uzay zaman parçacık devinmesi, alanın; kesikli sürekliliğidirler. Kuralları olmayan uzay zaman, belirsizliğini koruyuşla; parçacık zaman alan devinmesine dönüşmemiş aktive (eylem sel) olamamış demektir.

Kurallarla sınırlanmış parçacık alanların devinme bağıntı içeriğindeki, insan-insan bağ ilişkileri; sürecin vukufiyetine eriş olarak değil de; tabu anlayış olarak yansır. Nesnel zorunlulukla oluşan kurallar ya da kaideler, alan yönüne uygun kimi öznel anlamaların katılmasıyla da sosyal okunuşu tabu kabili anlamadırlar. Tabu durum öyle olması gereken, sosyal öğrenme, bir şartlı öğrenme oluşla; silsile takip eder.

Tabu kurallarla sınırlı ve belirli bilinirlikler olan paket içeriği; yapılabilir oluşuyla olumlanmanın tabusu olup içte meşru davranışı ortaya koyarlar. Dışta da, yasak olmanın dışta bırakılanıyla da eyleme kapalı olana, yasaktan bir tabudurlar.

Kurallar, sosyal uzay zamanı; sınırlı, sürekli parçacıklar halinde bölerler. Veya sosyal uzay zamanın boşluklu kısımlarına kural oluşla düğüm ya da parçacıklar biçimli hol olurlar. Sosyal uzay zamanın dokusunu sıklaştıran bağıntıyı oluşurlar.

Kural olarak tapınağa sol omuz başı açık giysiyle giren biri neden sol omuz başı açık giysi giydiğini bilmez. Ama sol omuz başı açık bir giysi giymesi gerektiğini bilir. Sol omuz başı açık oluş tapınağa girerken nasıl davranması gerektiğini biliş olarak, rahat ve güven içinde olmanın esenlenmenin davranışı olarak bir pusula oluştur.

Sosyal (totem) uzay zaman, tapınak gibi yer zaman parçalı oluşla yarılmış bir uzay zamanın içinde; yine sol omuz başı açık giysiyle girmenin; yer, zaman ve eylem oluşuna bölünmüşlüğü de başka bir kesikli sürekli uzay zamandır. Söz gelimi:

Önce her şeyiyle sosyal uzay zaman olan durum ilkin, tapınak parça devinmesine bölünmüş (kural ve kaide seçme ayıklamasını edinmiş). Sonra da ikinci olarak tapınak parça alan hareketinin içi, yeniden parça hareketlere bölünmüştür.

Tapınak alanlı parçalı davranış, sosyal uzay zamanın parçalanmasıysa; sol omzu açık giysi giymenin davranışı da tapınak alanlı parça davranışın yeniden parça davranışa bölünmesidir. Tapınak alanı başı örtük, başı açık, sağ omuzu açık oluşla pek çok üçüncü, dördüncü, beşinci vs. parça alan devinmesine bölünmüştürler.

Yine ikinci, üçüncü, dördüncü, beşinci vs. şeklindeki parçalı oluşlar da kendi içinde çokça bambaşka adrese teslim ve mesaj olmanın kendi davranışlarının sergilendiği eylem alanları kurallarına bölünmüştürler. Tapınak içinin kendi uzay zamanı, birçok kural, kaide, yasa alanlı; parçalı zaman eylemlerine bölünmüştür.

Bu parçalı zaman eylemlerinin kullanımına bakarak hangi kişinin siz aitinden hangi kişinin sizin aittiniz olmayan kişiler olduğunun seçme ayıklamasını yapmayı bu kuralların işleyişinde bilirsiniz. Evleneceğiniz, evlenmeyeceğiniz kişileri bu totem ilkeli kurallardan bilirsiniz. Sıklaşan, ağ örgülü, parçalı zaman ilişkileri; sosyal uzay zamana, kesikli sürekli işlerlik vermiştir.

Söz gelimi; sol omuz başı açık giysili biri, kurbanının başını sol kolu üzerine yaslamış olmanın ve ilahisini kendi kurbanının sol kulağına sessizce okuyor olma eylemsel devinmesine yapmakla tapınak içinin ilk bölünüş şekli kendi içinde üçüncü dördüncü ve daha fazla parçalı zaman hareketine bölünmüştür.

Bunun gibi tapınak alanının sol omzu açık giysiliye göre yarılmış bir zamana karşın ikinci bir tapınak alan bölünmesi içinde, kurbanının başını sağ kolu üzerine yatıran, sağ omuz başı açık bir insan, kurbanın sağ kulağına ilahiler okuyacaktır.

Tapınak alanın birinci zaman yarılması içindeki sol omzu açık giysili kişimizin de, kurbanın sol kulağına ilahi okuması, olumundan bir tabudur. Bu kişinin sungu yapılan kurbanın sağ kulağına ilahi okuması, lanet ve yasaktan bir tabu anlamına gelir. Bu kabilden ilişkin bağıntı tipi, ittifak içindeki aidiyeti olan kimliğinizdir.

Not bu yazı totem ve tabu konulu yazımdan bir bölümdür. Bilimsel ve metodolojik totem ilke oluşla, bunun çok sonradan çeşitli nedenlerel istismarı da olacak olan şarlatanlığını birbirinden ayırmak gerekir.

23.04.2014




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
İrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluşun Felsefesi (Açkı 2)
Sosyal İlişki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarın bilimsel ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Müruru Zaman 14
Sahiplik İmanı 1
Hatırlama 1
Mal mı, İnsan mı?
Mamon'du Belirme 1
Müruru Zaman 7
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Anlamak Gerek 26
Bağ Enerjisi 1
Sistem 15

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Aslına Yüz [Şiir]
Vah ki Vah [Şiir]
İsis Dersem Çık Ereşkigal Dersem... [Şiir]
Görmez Şey [Şiir]
Tekil Tikel Tükel [Şiir]
ve Leddâllîn, Amin [Şiir]
Mavi Yare [Şiir]
Mevsimsel [Şiir]
Yıkılışa Direniş Direnişe Yıkılış [Şiir]
Meşrep 3 [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayı yaşantılaşan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payı giderek azalmaktadır. Sosyo toplum bazlı, genel bir açılımla başlayan çalışmalarım da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazıların tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doğa bilim verileri güdülü çalışma olmasına gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok bağıntısıyla söylüyorsanız, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.