Sanatçının işlevsel tanımı bilinci neşelendirmektir. -Max Eastman |
|
||||||||||
|
M.NİHAT MALKOÇ Demokrasiyle idare edilen ülkelerde seçimler bayram havasında geçer. Herkes eteğindeki taşları seçim meydanlarında döker. Düşünceler ortaya konulur. İsteyen istediğine destek verir. Herkesin duygu ve düşüncelerini ifade etmesine imkân tanınır. Kimse kimsenin fikrini küçümsemez. Oy verme faslı bitince meydanlarda söylenenler orada kalır, hayata taşınmaz. Küskünlükler kin ve nefrete dönüşmez. Normal şartlarda hareket edenler böyle yapar; fakat Türkiye’de durumun nasıl olduğunu bu ülkede yaşayan herkes çok iyi bilir. İki aydan beri Türkiye’nin gündeminden düşmeyen 2007 seçimleri neticelendi. İki ay boyunca meydanlar insanlarla dolup taştı. Seçime giren büyük küçük bütün partiler imkânları ölçüsünce halk şölenleri ve mitingler düzenlediler. Liderler kitleleri kendilerine çekmek ve sempatileri oya dönüştürmek için kırk dereden su getirdiler. Birbirine hakaret edenler, aşağılayanlar, kin ve nefret kusanlar da oldu. Halka onca vaatler edildi. Vaat yarışında dozu kaçıranlar çoğunluktaydı. Fakat Türk halkı uçuk kaçık vaatlere inanmadı, hatta gülüp geçti. 22 Temmuz günü yapılan seçimlerin sonucunda ipi, dört buçuk yıldan beri iktidarda olan AKP göğüsledi. Daha doğrusu oy adına ne varsa silip süpürdü. Söylemesi kolay, oy veren her iki kişiden birinin oyunu aldı Ak Parti… Bu uzun yıllardan beri Türkiye’nin şahit olmadığı ender bir durumdu. Bugüne kadar iktidar olan partiler seçime girdiklerinde hep oy kaybederek çıkmışlardı yarıştan. Oysa AKP seçim yarışından büyük bir zaferle çıktı. Böylelikle 341 milletvekiliyle yine tek başına iktidar olma yetkisini aldılar. CHP ise büyük bir hezimet yaşayarak DSP’nin desteğiyle ancak 111 milletvekili kazanabildi. MHP ise 70 civarında sandalye elde edebildi. İsim değiştirerek, seçime Demokrat Parti adıyla giren eski DYP barajı aşamadı. Partinin lideri Mehmet Ağar sonuçlar açıklanır açıklanmaz istifa etti. Rekor bir katılımın gerçekleştiği 22 Temmuz seçimlerine AK Parti tam anlamıyla damgasını vurdu. 2002 seçimlerinde yüzde 34,4 oy alan AK Parti neredeyse MHP’nin aldığı oy kadar kendini geliştirerek yüzde 46,7’ye ulaştı. Erdoğan, Menderes’in ardından iktidardayken oylarını arttıran ikinci Başbakan oldu. 2002 seçimlerine göre oylarını yüzde 14 artıran AK Parti, 16 milyon seçmenin oyunu alarak yüzde 46,7’ye ulaştı. DSP ile seçim ittifakına giren CHP yüzde 20,9’da kalırken, MHP Meclis’e giren üçüncü parti oldu. DTP destekli 22 bağımsız aday vekil seçildi. BBP lideri Muhsin Yazıcıoğlu, eski başbakanlardan Mesut Yılmaz ve Kamer Genç de Meclis’e giren diğer renkli isimler oldu. Seçimin mutlak galibi AK Parti, tüm bölgelerde ezici bir çoğunluk elde ederken, özellikle büyükşehirlerde ve DTP’nin etkili olduğu Güneydoğu’da oylarını arttırdı. İstanbul’da yüzde 50’lere ulaşan AK Parti, Ankara’da da yüzde 50’ye yaklaşan bir destek buldu. AK Parti İzmir’de de CHP ile başa baş mücadele ederken oylarını arttırmayı başardı. AK Parti 22 Temmuz genel seçimlerinde Türkiye’nin 81 ilinin 80’inde milletvekili çıkarttı. 3 Kasım 2002 seçimlerinde Iğdır ve Tunceli’den milletvekili çıkaramamıştı. 22 Temmuz’da sadece Tunceli’de milletvekili çıkartamadı. AK Parti CHP lideri Baykal’ın memleketi Antalya’da birinci parti oldu. Devlet Bahçeli’nin memleketi Osmaniye’de de başa baş mücadele oldu. AK Parti 68 ilde birinci parti olarak seçimleri tamamladı. Ak Parti bu dönemde meclise apayrı bir renk kattı. Doğma büyüme Trabzonlu olan, sanat camiasının önemli simalarından Osman Yağmurdereli’yi de Meclis’e soktular. Dünya ve olimpiyat şampiyonu ünlü güreşçi Hamza Yerlikaya da Meclis’e giren isimler arasında yer aldı. Trabzon’dan altı milletvekili çıkaran AKP, çok partili dönem içerisinde Trabzon’dan ilk kez bir kadın milletvekilinin TBMM’ye girmesini sağladı. Safiye Seymenoğlu bu yönüyle Trabzon’un siyasi tarihine geçti. CHP vekillerinden birini kaybederken, MHP bir vekille temsil hakkı kazandı. Her şeyden önemlisi de gürültü kirliliği bitti. Bundan sonra hizmet döneminde yeni bir ak sayfa açılıyor. Umarım Trabzon’umuz bütçe imkânlarından aslan payını alarak hizmet görme yarışında öne geçer. Zira Trabzonlular her türlü hizmete layıktır.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © M.NİHAT MALKOÇ, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |