..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Şahin bakışlı, ahu gözlü, şirin davranışlı ve tatlı sözlü idi. -Fuzuli, Leyla ve Mecnun
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Yazarlar ve Yapıtlar > Ahmet Çaylar




7 Temmuz 2007
Kültür ve Eğitim Tarihimizde Yabancı Okullar  
Misyonerlik ve Yabancı Okullar

Ahmet Çaylar


Günümüzün modern sömürgeciliğinin nasıl yapıldığını merak edenlerin edinmesi, incelemesi gereken bir kitap olarak karşımızda duruyor Necmettin Tozlu’nun “Kültür ve Eğitim Tarihimizde Yabancı Okullar” adlı eseri.


:CAJI:
LacivertSanat E - Dergi Ekim 2006
YAZI
Kültür ve Eğitim Tarihimizde Yabancı Okullar
Ahmet ÇAYLAR
________________________________________

Kültür ve eğitimin iç içe girdiği günümüzde, buna bağlı olarak da eğitim ve kültür sorunları çok sık olarak tartışılmaktadır. Şüphesiz eğitim ve kültür birbirinin ayrılmaz parçasıdır.

Atatürk, 6 Temmuz 1921 tarihinde Milli Eğitim Kongresi’nin açılışında şöyle der: “Kültür derken, tarihi ve milli karakterimize uygun bir kültür kastediyorum. Çünkü milli dehamızın, yaratıcılığımızın tam gelişmesi ancak böyle bir kültürle temin olunabilir. Kültür, fikri zeminle mütenasiptir. O zemin milletin öz karakteridir. Gençlerimiz, bu kültür hamlesi içinde yetiştirilmelidir.”

Geleceğin emanetçisi, teminatı olan gençlerimiz kültürel kimlikleri korunarak, öğretilerek ve geliştirilerek milli kimlik, milli birlik ve milli bilinç duyguları içinde yetiştirilmelidir. Bu amaçlara ulaşabilmek içinde takip edilecek yol, okullardan, kütüphanelerden kısacası “kitap”lardan geçer.

Atatürk, 20 Mart 1923 tarihinde Konya Türk Ocağı’nda gençlerle yaptığı bir toplantıda; “Dünyanın bize hürmet göstermesini istiyorsak, önce bizim kendi benliğimize ve kültürümüze ve milletimize bu hürmeti hissen, fikren ve fiilen, bütün fiil ve hareketlerimizle göstermemiz lazımdır. Milli benliğini korumasını bilmeyen milletler, başka milletlerin avıdır.” der.

Bizler Türk milleti ve Türkiye Cumhuriyeti olarak mahkum değil hakim; av değil avcı olmalıyız. Bu bakımdan da kültür, eğitim, dil, tarih, sosyoloji alanları başta olmak üzere her alanda bilgi edinip uygulayabilmek için “oku”mak zorundayız.

Kültürün devamını sağlayacak en önemli unsurlardan bir tanesi de okullardır. Dil de kültürün taşıyıcısıdır. Bu bakımdan okullarda Türkçe eğitim çok ama çok önemlidir. Dilimizin ve kültürümüzün günümüzdeki en önemli sorunu yabancı okullar ve yabancı dille yapılan eğitimdir. Bu konuya eğilip gönül gözümüzü açacak kitaplardan bir tanesi de Prof. Dr. Necmettin Tozlu’nun 1990 yılında kaleme aldığı “Kültür ve Eğitim Tarihimizde Yabancı Okullar” adlı kitabıdır.



Kültürümüzün taşıyıcı ve devam ettirici en önemli gücü okullardır. Özellikle yabancı devletler tarafından kendi ülkemizde, bize yabancı olan, yabancı dille eğitim yapan, tamamen misyonerlik amaçlı çalışmak için kurulan okullar, eski Şark meselesinin şimdilerde ise Büyük Orta Doğu projesinin en önemli gücü ve etki yaratan koludur.



Bu bakımdan, bilincimizi biraz daha açmak ve aydınlatmak adına, Necmettin Tozlu’nun “Kültür Eğitim Tarihimizde Yabancı Okullar” adlı çalışması başucu eseri olarak yerini alabilir. Osmanlı Devleti’nden günümüze kadar olan süreçte, yabancı okulların etkilerini, işlevlerini görmek açısından mükemmel bir eser olarak belirtebiliriz.

Akçağ Yayınları'ndan çıkan kitap 8 bölümden oluşmaktadır.

Kitabın birinci bölümünde misyonerlik üzerinde durulmaktadır. “Misyonerliğin Amaçları, Misyonerliğin Osmanlı İmparatorluğu’na Girişi, Amerikan Misyonerliği, Yeni Türkiye Cumhuriyeti’nde Misyonerlik, Misyonerliğin İnsanımız, Cemiyetimiz ve Topyekün Değerlerimize Bakışı” olarak 5 alt bölümlerden oluşmaktadır.

İkinci bölümde; misyonerliğin faaliyet alanları, kuruluşları ve okulları olmak üzere ayrıntılı olarak incelenmektedir.

Üçüncü bölümde; misyonerliğin kalesi olarak kabul edilebilecek ve bir Amerikalı yetkili tarafından da; “Robert Kolej’in yaptığını hiçbir Amerikan Kurumu yapamamıştır.” sözünü kanıtlayan bilgiler verilmiştir.

Dördüncü bölümde; kolejde eğitim ve öğretim; beşinci bölümde yabancı okulların faaliyetleri ve metotları; altıncı bölümde yabancı okullar ve kültürümüz hakkında bilgiler sunulmaktadır.

Yedinci bölümde; Hukuki Açıdan, Temel Fikir ve Düşünce Açısından, İşin İçindeki Gizli ve Önemli İş: Ekonomi-Sömürü Düzenin Hazırlanışı Yönünden, Eğitim Öğretim Yönünden Olmak üzere genel bir değerlendirme yapılarak sekizinci bölümde alabileceğimiz tedbirler sıralanmıştır.

Son olarak da “Sonuç, Kaynaklar, Kurum İsimleri İndeksi, Yer İsimleri İndeksi” ile kitap bitirilmektedir.

Günümüzün modern sömürgeciliğinin nasıl yapıldığını merak edenlerin edinmesi, incelemesi gereken bir kitap olarak karşımızda duruyor Necmettin Tozlu’nun “Kültür ve Eğitim Tarihimizde Yabancı Okullar” adlı eseri.
Doç. Dr. Necmettin Tozlu
"Kültür ve Eğitim Tarihimizde YABANCI OKULLAR"
Akçağ Yayınları:76
Araştırma- İnceleme:16
ISNB: 975-7568-71-6
Baskı Yeri: Ankara
Baskı Yılı: 1991



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yazarlar ve yapıtlar kümesinde bulunan diğer yazıları...
Sol Ayağım
Pollyanna
Kızıma Irkçılığı Anlatıyorum

Yazarın İnceleme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
1981 ve 2005 Türkçe Öğretim Programlarında Kullanılan Gözlem Tekniği Üzerine Kısa Bir Bakış
Düşündüren Birkaç Söz... Düşünmek Eleştirmektir; Eleştirmek Düşünmektir... (3)
Başarı Üzerine Özlü Sözler 3
"Dil" Hakkında Birkaç Söz
Türklerde Hâkimiyet Anlayışına Kısa Bir Bakış
Türkçe ve Türkçe Dersi
Düşündüren Birkaç Söz... Düşünmek Eleştirmektir; Eleştirmek Düşünmektir... (2)
Düşündüren Birkaç Söz... Düşünmek Eleştirmektir; Eleştirmek Düşünmektir... (4)
Başarı Üzerine Özlü Sözler 1
Başarı Üzerine Özlü Sözler 2

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Gecenin Islak Rüzgarları [Şiir]
Aşk'ın Kısa Tanımı [Şiir]
Tütsü Kokan Büyülü Sevdalar Yaşamak [Şiir]
Gitmek Geliyor İçimden [Şiir]
Ölümün Ardından [Şiir]
Hasret Coşkun'nun Anısına [Şiir]
Kanadı Kırık Martının Gözyaşı [Şiir]
Ceset [Şiir]
Tutsak Hayatlar Yaşamak [Şiir]
Zamana Asılı Ölüm [Şiir]


Ahmet Çaylar kimdir?

Amacım yazar olmak değil. Gerçek anlamda "okur-yazar"olabilmektir. Bu anlamda SADEce deniyorum. . .

Etkilendiği Yazarlar:
Farkına varsak da varmasak da sürekli etkileşim içindeyiz. Önemli olan, etkilendiklerimizi özümüze uygun hale getirip bütünleşmektir.


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Ahmet Çaylar, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.