..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
"Hemen yüzüne gül suyu seperek Leyla'yı ayılttılar." -Fuzuli, Leyla ile Mecnun
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Eğitim > Güven Uluköse




26 Mart 2005
Matematikte ve Günlük Yaşamda Aritmetik Ortalama  
Güven Uluköse
Demek ki sizler de öğrendiklerinizle yaşamın içinde geçen aritmetiksel olaylar arasında bağlantı kurmamışsınız. Bir ortalama hesabı yapmamışsınız, kazancınızı bir ayın otuz gününe bölerek harcamıyorsunuz.


:ADJDC:

Matematik kitaplarındaki konuların pek çoğu ile günlük yaşamımızda karşılaşırız. Öğrenciler bu çevirimi yapamadıkları için öğrenilenler askıda kalır ve unutulur. Aritmetik işlemler, problemler ilk sınıflardan başlayarak kitabın içinden çıkılarak öğretilmelidir ki ,kalıcı olabilsin. Bu yazıyı Aritmetik Ortalama konusu için yazdım.
Matematik kitabında bir iki örnekten sonra formül ve sayısal işlemler var. Öğrenci bu konuyu da diğer konular gibi öğrenmeden, günlük yaşamda her gün karşımıza çıkan örneklerle bağlantı kuramadan geçecektir. Birkaç örnek verelim:

Mevsim normallerinde seyreden hava sıcaklıkları,
Karadeniz Bölgesi’ndeki 2004 yılı yağış ortalaması,
Son üç ayın enflasyon yüzdesi ortalaması,
Tüyap Kitap Fuarı’nı ziyaret edenlerin günlük ortalaması,
Not ortalaması ile sınıf geçmek,
2004 yılı ÖSS sonuçlarına göre matematik sorularına verilen yanıtların ortalaması (2 sorudur, soru sayısı 25 tir, bir buçuk milyon öğrenci sınava girmiştir)
Türkiye’de GSMH’den kişi başına düşen 3000 dolar civarındadır.

Bu örnekleri onlarca, yüzlerce çoğaltabiliriz. Bu yazıyı okurken yukarda verilen örneklerin ne ifade ettiğini anlatabilir misiniz? Bu bilgiyi ortaokul birinci veya ikinci sınıftaki bir yakınınızla konuştuğunuzda nasıl aktarırsınız? Genellikle öğrencilerin, küçük sınıflarda bile, anne ve babalarından aldıkları yanıt,”ben bunları unuttum,üzerinden çok yıl geçti “şeklindedir. Demek ki sizler de öğrendiklerinizle yaşamın içinde geçen aritmetiksel olaylar arasında bağlantı kurmamışsınız. Bir ortalama hesabı yapmamışsınız, kazancınızı bir ayın otuz gününe bölerek harcamıyorsunuz. Çocuğunuza bir haftalık harçlık verip, beş gün harcamasını öğretmemişsiniz. Bunlar suçlama olmayıp, aritmetiğin günlük yaşamımızın her diliminde ne kadar bizimle olduğunu anlatmak için yazıldı.
Öğrencilerimize, çocuklarımıza, okuma yazma bilen anne ve babalar olarak yaşamdaki bilgileri aktarmalıyız. Benim amacım, karabasan gibi çocukların hayatına çöken matematik kabusunu azaltmaktır. Yakın zamanda iki öğrenci ile matematik çalıştık, konu Aritmetik Ortalama, kitaba hapsedilmiş, yukarda verdiğim örneklerin hiç birini açıklayamadılar. Ben söyledikten sonra, konu içindeki işlemleri ve problemleri yapabildiler.
Öğrenciyi kitap ile baş başa bırakmak, matematiği karabasan olmaktan asla kurtaramayacaktır. Çok küçük sınıflarda, çocuklarınızın yakın çevrelerinde sayılara ilgisini çekmeye çalışın. Kendiniz etrafa bakarak örnekler yaratın, bunun için özel bir çaba harcamanız gerekmez. Yemek yerken, para harcarken, zamanı kullanırken, bunun gibi pek çok şey için sayılarla oynayın ki çocuklar aritmetiğin içinde olduklarını anlayıp, kitaptan,dersten ürkmesinler.
Ben matematik öğretmeni olarak, öğrencilerime en kolay ve az konulu dersin Matematik olduğunu otuz beş yıl vurguladım, yapmaya devam ediyorum .
Yeni bir denemede buluşmak üzere.


.Eleştiriler & Yorumlar

:: teşekkür
Gönderen: recep ilhan / Antalya/Türkiye
23 Mart 2006
Güven bey öncelıkle bu konulardakı aydınlatıcı yazılarınız ıcın teskkur ederım.esım sınıf öğretmenı bende hem sahsı hemde 7 yasındakı oglum ıcın matematık öğrenımı nasıl olmalı v.s... matematığı hayatı boyunca sevebılecegı bır ders olarak benımsetme uğraşısı ıcındeyız.okullar maalesef matematık dersını cocuklara bır ceza olarak vermekte ve bu hayatımız boyunca degısmemektedır.akademık yazılardan öte gunluk pratıklerden cıkmıs ıle ıcı veya sınıf ıcı yaklasımlara daha cok ıhtıyac duymaktayız.konunun ıcınde bırısı olarak türkcede yayınlanmıs yada yayınlnmamıs her turlu kaynak ısımıze yarayabılır... sımdıdn tsk ler

:: Önce karalama
Gönderen: Murat M. UĞURLU / İstanbul/Türkiye
15 Mayıs 2005
Klasik matematik yıllarca karalandı.Hiç prim vermedim bu görüşe. Bazen bazı şeyler düşünürüm ama formüle edemem, aklımda derleyemem. Bakrım birileri ele almış, hakkını vererek sözcüklere dökmüş.Sevinirim benim gibi düşüneneleri gördükçe ve düşündüklerimin anlaşılır hale getirilmiş olmasından. Sağlıkla, anlaşılmazı anlaşılır kılmakla...




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın eğitim kümesinde bulunan diğer yazıları...
Dilsel Zeka Gelişimi
Sıfır ve Sayma Sayıları ile Yakın Çevre İlişkisi
Neden Öğrenemiyoruz

Yazarın İnceleme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Öğrenme Aşamasında Matematik

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Harbiye - Fatih Tramvayı [Deneme]
Çocukluk Döneminden Gençlik Dönemine [Eleştiri]


Güven Uluköse kimdir?

Ben Güven

Etkilendiği Yazarlar:
Azra Erhat, Selim İleri


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Güven Uluköse, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.