..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
"Leyla'nın işi naz ve işve; Mecnun'un gözü yaşı çeşme çeşme..." -Fuzuli (Leyla ile Mecnun)
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Kesinlikle Karşıyım! > Merve Yıldırım




7 Eylül 2003
Ölümü satın almak  
Merve Yıldırım
Biliyordum ki sigara hep böyle anları kollar bir insanı daha avuçlarına alabilmek, onun ciğerlerine, damarlarına ve tüm vücuduna yerleşebilmek, ve


:BCBB:
“Aşağıda yazacaklarım için tüm sigara tiryakilerinden özür dilerim” demeyeceğim çünkü aslında tiryakilerin, onlara maddi manevi hiçbir fayda sağlamayan ve sağlıklarını günbegün bozarak sonunda kansere ve hatta ölüme kadar yol açan bu sinsi katilin bağımlısı oldukları için önce kendilerinden, solunan havayı zehirli dumana boğarak pasif içici konumuna soktukları ve en az kendileri kadar zarar verdikleri için de çevresindekilerden özür dilemesi gerektiğine inanıyorum.

Hayatım boyunca hiç sigara içmedim dersem yalan olur. Üniversite yıllarında iki üç kez arkadaşların paketinden alıp yakmışlığım ve birkaç nefes çekmeye çalıştıktan sonra da söndürmüşlüğüm vardır, sırf bana da aynı oyunu oynayamayacağını, kendisine kul köle ederek ciğerlerimi zehirleyemeyeceğini, irademin onun gücünden kuvvetli olduğunu sigaraya göstermek ve onunla alay etmek için.

İnsanlar neden sigara içer, daha doğrusu sigaraya nasıl başlar? Kimileri daha ergenlik çağında takılır bu merete, hani ben artık büyüdüm ve bakın sigara bile içiyorum diye hava atmak için. Attığı o havaların ileride nefes darlığı, bilumum kanser türleri ve belki de uzuv kaybı olarak kendisine döneceğini bilerek ya da bilmeden. Kimisi üniversite sıralarında tanışır bu sarı saçlı, beyaz elbiseli ve içi tütün kılığına girmiş kötülükle dolu arkadaşla. Derslerdi, sınavlardı, okul stresiydi derken önce arkadaşlardan otlanma, sonra paket taşıma ve sonunda da belki sevgilisine bile bağlanmadığı kadar bağlanma düzeyine erişir aralarındaki ölümcül sevda. Kimi de hayatın belli dönemlerinde yaşadığı sıkıntılara, acılara tek başına dayanamaz ve günün birinde yakar bir sigara, bir iki derin nefes çeker, sonra da stresini mantığıyla yenemediği her durumda eli kendiliğinden uzanıverir o hain dosta.

Benim de hayatımda dış dünyadan neredeyse koptuğum, hiçbir şeyin beni gülümsetemediği, yemeden içmeden kesildiğim zamanlar oldu, ama hiçbir zaman, hiçbir zaman aklımın köşesinden bile geçmedi, ihtiyacım olan sükunu sigarada aramak. Biliyordum ki sigara hep böyle anları kollar bir insanı daha avuçlarına alabilmek, onun ciğerlerine, damarlarına ve tüm vücuduna yerleşebilmek, ve gecenin bir vakti aç susuz kalsa boşver deyip yatabilecek ama sigarasız kalsa çıkıp üşenmeden sokak sokak dolaşarak açık büfe arayacak kadar bağımlı hale getirmek için.

İnsanlara “Sigara kullanıyor musunuz?” ve “Sizin için en önemli şey nedir, sağlık mı mutluluk mu, zenginlik mi?” diye iki soru sorsanız, ikinci soruya sağlık diye cevap verenlerin yüzdesi birinci soruya evet diyenlerin yüzdesinden fazla çıkar belki de. Ne yaman çelişki: “Sağlığım çok önemli bu yüzden günde en az 10-15 sigara içmeden duramıyorum, bütün organlarımı günden güne zehirliyorum, akciğerimi katranla boğuyorum, damarlarımı nikotinle dolduruyorum. İleride kansere yakalanma, uzuvlarımı kaybetme, kalp krizi geçirme riskim tiryaki olmayanlara göre çok daha yüksek ama olsun.”

Bir insanın sağlığıyla bile bile böyle oynamasının, kendi ölümünü her gün iki buçuk üç milyon taksitle satın almasının nedeni, mazereti ne olabilir ki? “Sigara rahatlık veriyor, onun keyfi başka…” diyenlere acırım, hayattaki onca keyfi görmeyip, göremeyip de hem kendilerini hem sevdiklerini zehirlemeye “keyif” dedikleri için.

İşin diğer korkunç yanı da ölüme yapılan bu yatırımın maddi boyutları. Ülkemizde kaç tiryaki var şu an bilmiyorum ama on milyon kişinin sigara için günde iki milyon ayırdığını düşünün ve bu iki sayıyı çarpın.. on milyon …çarpı … iki milyon … eşittir … neee? Aman Allahım … yirmi trilyon !!… yanlış görmediniz tam 20.000.000.000.000! Bu rakamı ayla yılla çarpamayacağım, zira sinirden kalbim duracak. Ülkede on milyon kişi on beş yirmi sene sonra gelip kendisini çatır çatır öldürsün diye birer kiralık katil tutmuş ve bu adama her gün yirmi trilyon veriyor. Ben şahsen karıncayı bile ezemeyenlerdenim ama para karşılığı her şeyi yapabilecek cani biri olsaydım, günde yirmi trilyondan yılda yedi katrilyon, yirmi sene sonra da yüz katrilyonlarla ifade edilen bir miktar karşılığında tüm dünyayı seve seve öbür tarafa postalardım herhalde.

Sigaranın yararının dokunduğu bir tek kesim var, o da sigara üreticileri, piyasadaki markaları yapan fabrikaların sahipleri. Tabi insanların hem sağlığını hem cebini bu derece tehdit eden bir şeyi üretip satarak kazanılan para ne derece hak edilmiştir ve o parayla yaşamını sürdürmek nasıl bir vicdan gerektirir, o da ayrı bir mesele. Üreticilerin klasik bir mazereti var “arz talep meselesi kardeşim, insanlar sağlığını filan düşünmeden alıp içiyor, e biz de üretiyoruz.” Tiryakilerin toplumdaki oranını sıfıra ya da en azından yok denecek kadar az seviyeye indirme ve ardından da bu “alındığı için üretiyoruz” zihniyetini saf dışı bırakma ütopyasının gerçeğe dönüşmesi için daha on yıllar gerek ne yazık ki.

Ben sigara kullanmıyorum ve kullananların da bu bağımlılık için öne süreceği tüm mazeretlere karnım tok. Hiçbir yararı olmayan ve içerdiği binlerce zehirli madde nedeniyle sayılamayacak kadar çok zararı olan sigaraya bağımlılığı tam bir zaaf, iradesizlik ve hem kendine hem çevresindekilere saygısızlık olarak değerlendiriyorum.

Keşke okunanlardan büyülenme gibi bir şey olsaydı ve keşke benim de böyle bir gücüm olsaydı, o zaman belki bu yazıyı okuyan birkaç tiryaki birdenbire sigaradan nefret ederdi. Keşke…

.Eleştiriler & Yorumlar

:: Çok utandım!
Gönderen: Kâmuran Esen / Mudurnu
12 Eylül 2003
Merhaba Sevgili Merve Yıldırım! Yazınızı okuyunca, çok utandım. Neden mi? "Al kaşağıyı, gir ahıra; yarası olan gocunur." demişler ya , ondan......Beni utandırdığınız ve düşündürdüğünüz için teşekkür ederim.......Sevgiler........Kâmuran ESEN




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Espriyi yakalamak
Hayvanlar insanlardan değerli midir ki!
Gelin modaya bir de bu taraftan bakın
Çekin Ellerinizi Bacımın Örtüsünden!
Bir Eş İstiyorum... İyisinden Olsun!
Fitil Oluyorum...

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Bir Garip Şiir [Şiir]
Hoşgeldin Bebek! [Şiir]
Öldürdüler Güvercini [Şiir]
Hayat dediğin nedir ki... [Şiir]
Anti - Alkolik Şiir [Şiir]
Hasret şiiri [Şiir]
Dosta çağrı [Şiir]
Yoksa aşık mı oluyorum.. [Şiir]
Devir Değişti Dostum [Şiir]
Hadi canım sen de [Şiir]


Merve Yıldırım kimdir?

Kendini bile bileli aklına gelen her konuda irili ifaklı kağıt parçalarına, defterlere ve bilgisayar ekranına yazıp durmuş bir amatör.

Etkilendiği Yazarlar:
Hayat...


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Merve Yıldırım, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.