..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Bir ülke bağımsız olmadan, bağımsızlık da erdem olmadan ayakta duramaz. -Rousseau
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Politik Olaylar ve Görüşler > Osman AKTAŞ




27 Şubat 2024
Sosyal Medyada ve Tanıtım Panolarında Dilencilik  
Osman AKTAŞ
Otbüslerin camlarında, otobüs duraklarında, sosyal medyanın tamamında ya da şehrin merkezi bir yerinde bir platform kurup anons yolu ile dilencilik sektörüne yeni bir boyut kazandırılmakta. Üstelik bu dilencilik genellikle valilik ve kaymakamlık oluru ile sürdürülmekte.


:FJH:
Otbüslerin camlarında, otobüs duraklarında, sosyal medyanın tamamında ya da şehrin merkezi bir yerinde bir platform kurup anons yolu ile dilencilik sektörüne yeni bir boyut kazandırılmakta. Üstelik bu dilencilik genellikle valilik ve kaymakamlık oluru ile sürdürülmekte. Bunları her gördüğümde tüylerim ürperiyor o yöne bakamıyorum. Resmen kaçıp uzaklaşıyorum.

Sosyal medyada iki tür dilenci var; biri hastalara yardım adı altında resmi ve sponsorlu dilencilik. Diğeri, depremzede, yoksul, dağılmış aile fertlerinden oluşan ayakta kalmaya çalışan bir güruh ki, bu grup içinde eski mahkûmlar da var.

Sadece sosyal medyada sanal dilencilik de değil, benim yaşımda kiler ve benden büyükler bir kaç yaş küçükler de hatırlar 1970 ve 1980'li yıllarda her yıl okullara ramazan ayında Kızılay zarfları yollanır, gerçekten bir şeyler yapmaya çalışan Kızılay için fitre ve bağış tıplanırdı. Kurumlar alanen hırsızlık yaptığı için normal zamanlarda paraya ihtiyaç duymuyor, adet zamanlarında halka arz olunup ne koparırlarsa kâr sayıyorlar. Asıl diyeceğim ramazan ve sair zamanlarda da, kamu kurumlarına Kızılay ve zarf mantığıyla hasta çocuk tedavi parası toplanıyor ve biz ülke olarak o kadar çok hırsızı doyuruyoruz ki, övündüğümüz sosyal devlet olarak vatandaşlarımızın ilaç ve hastane giderlerini karşılayamıyor, özel izinlerle kamu kurumlarında yapılacak dilenciliğe destek oluyoruz.

Avrupa bizi kıskanıyor. Avrupa hırsızları bizi kıskanıyor. Çünkü hiç bir Avrupa ülkesinde yöneticinin yönettiği bir devleti soyduğu görülmüş şey değil. Hatta Japonya'da zimmetine para geçirme iftirası bile bir yöneticinin onurunu incitip intiharına sebep oluyor.

Bizim ülkenin iki önemli hırsızları dan biri Çiller, diğeri Mesut Yılmaz'dı. Mesut Yılmaz kendi alçaklıklarını kapatmak için 2003 yılında Erkan Mumcu ile günlerce süren kim daha kirli polemiğine tutulmuştu. Çillere bakın, son zamanlarda devlet hazinesinden çaldıkları bitmiş ya da azalmış olmalı ki, iktidarın yanlışlarını bile topluma güzel gösterme çabasına girmiş. Hani belki biraz da buradan nemalanır düşü içinde.

Bunun temel nedeni ve Toplumun zaaflarını iyi bilip kullanan yöneticiler. Bu toplumun iki önemli zaafı var; biri din, diğeri vatan ve millet. Bunlara inanmasa da, bunları kurallarını yaşamasa da inanmış görünmek ya da inanmak işine geliyor.

Toplumun büyük bir kesimi futbol takımı tutar gibi siyasi parti tutmakta. Ben bu insanlardan farklı bir algı içinde düşünüyorum da, biz ne zaman sosyal devlet olmaktan çıktık. Bizim anayasamızda mealen "Devlet ihtiyaç sahibi vatandaşlarının ihtiyaçlarını ve sağlık giderlerini karşılamak zorundadır" diye bir madde vardı. Anladığım kadarıyla bu madde uzun yıllardır kullanılmıyor. Halk da senin partin, benim partim kavgasından bunları ya önemsemiyor, ya bilmiyor.

Bir devlet nasıl olur da binbir çeşit vergi aldığı vatandaşını kendi eliyle resmi imza ve mühürle tabiri caizse "Dilenmesinde sakınca yoktur" belgesiyle sokağa salıp dilendirir. Devlet bilgisiyle dilenmek meşru da, devletin bilgisi olmadan dilenmek mi gayr-i meşru oluyor? Dilenciler toplatılıp, ceplerindeki paralar alınmıyor mu? Bu uygulama Kemal Sunal, Zeki Alasya ve Metin Akpınar filmlerine bile konu oldu. Bu dilencilerin toplatılmasının sebebi haksız kazanç ve vergi vermemeleri mi? Çünkü bir yanda devlet, dilenciliği resmi izinlerle teşvik ederken, diğer yandan dilenciliği engelliyor. Bu uygulama sizce de çok garip değil mi?

Hastane katkısı ve ilaç katkı payları üstüste gelince, sosyal güvencesiz alınan ilaçlardan sosyal güvenceye alınan bir çok ilaç daha pahalıya geliyor. Sağlık giderlerini ben karşılıyorsam, ilaçlara ciddi ölçüde katkı sağlıyorsam, o zaman devlet ne işe yarıyor? Sadece resmi yolla dilencilik yaptıran ve ihtiyaç sahibine değil, işine gelene yeşil kart dağıtan bir resmi kurum mu devlet?

Diyelim ki, halkın güvenliğini sağlıyor devlet. Aslında onu da sağladığı yok. Sokaklarda birbirini tanımayan insanlar birbirine şiddet uygulayıp öldürürken devleti göremiyoruz. Bir çocuğun gözü önünde annesi boğazlanırken, kurbanlık hayvan gibi yere yatırılıp, kolları bacakları doğranırken, minibüsle götürülüp önce tecavüz edilip, sonra yakılarak öldürülürken, samuray kılıcıyla sokak ortasında kadınlar doğranırken, elde bir tüfekle, boşandığı eşinin can güvenliği olmadığına dair dilekçesi olmasına rağmen, bütün aile fertleri katledilirken, İstanbul'da bir evde Azeri Türk'ü bir kadın taciz ve tecavüze maruz kaldığını bildirmesine rağmen öldürülürken, Suriye ve Afgan sığınmacılar tarafından sokakta kadın ve kızlara sarkıntılık yapılırken, sınırdan elini kolunu sallayarak geçen teröristler metropol kentlerde bomba patlatırken devleti nedense vatandaşlar olarak göremiyoruz. Bu devlet kim ve nerede? Sabah bir ara görünüp kaybolan Sabah yıldızı mı, yoksa hakkını savunmak için aldığı izinle yürüyüş yapıp basın açıklaması yapmak dışında bir suçu olmayan işçi ve memurların coplatan mı acaba devlet?

Güpegündüz elimizde telefon fenerleriyle ülkenin her kentinde, her kentin her sokağında arayıp da bulamadığımız, sadece duvarlarda kalan adalet de bu devletsizlikten mi kayboldu, ne dersiniz?

Ve ne korkunçtur ki, seçmen hâlâ devlet erkânının bir bildiği vardır düşüncesine sımsıkı satılmakta. Kendisini sömüren bir yönetime kayıtsız şartsız destek vermekte.

Hoşça kal devlet, hoşça kal adalet. Millet çok derin bir uykuda. Ufuktaki mutluluğa rüyasında ulaşmaya çalışıyor.

Seçim yakın, bakın bu millet bizi gene yanıltmadan kendisine eziyet edecek bir zümreyi hamdolsun nidalarıyla seçecektir.

26 Şubat 24
Gölcük



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın politik olaylar ve görüşler kümesinde bulunan diğer yazıları...
10 Kasım
Yusuf Kuyusu Ya da Milli Eğitim
Sefiller ve Sefilliğe Kefiller
Bu Vatan
Vicdansız Medya Cahil Toplum
Büyüklerin Toprak Kapmaca Oyunu
Yusuf Tekin Tekke ve Zaviye Bakanı mı
Yusuf ile Müfredat
Millet Olmak İçin Toplumsal Değerler
24 Kasım Şenlikleri (Önlükleri)

Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Kanlı Temmuz
İslam ve Rejim
Devrimci Bir Derviş: Mehmet Akif
İrade ve Kudret
"Kadın Şairler Aşktan Bahsettikleri Zaman" Üzerine Birkaç Söz
Göğüs Kafesinde Kuş Yetiştiren Şair: Şükrü Çanku
Yazar ve Şairlerin Değişen Anatomisi ve Sosyal Statüsü
Kanlı Temmuz
17 Eylül ve Ülke Kaderini Değiştiren İdamlar
Sabahattin Ali

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Bir Veda Partisinde Veda Hutbesi [Şiir]
Düş Geçiti [Şiir]
Saat Gökyüzüne Yaklaşıyor [Öykü]
Efsun [Öykü]
Sevgi Ya da Aşk Algısı [Deneme]
"Korkma Sönmez... "" Şairi [Deneme]
Aşkın Tarifi [Deneme]
Doğanın Çılgın Yaratığı ve Aşk [Deneme]
Bugün 23 Nisan [Deneme]
Eros'a Rekabet [Deneme]


Osman AKTAŞ kimdir?

1965 Erzurum doğdu. Gazi üniversitesi, Fen Edebiyat Fakültesi, TDE bölümünden mezun oldu. Sırasıyla Van, Bartın, Antalya,Bursa, Ankara, Bodrum'da öğretmen olarak görev yaptı. Halen Kocaeli'bde görev yapmakta. yaklaşık 40 yıldır şiir,öykü ve eleştiri yazıları yazmakta. Eserleri: 1. ayArsız; Uludağ Yayınları 2007 (Şiirler) 2. bermudayı tek geçmek; Cinius Yayınları 2016 (Şiirler) 3. AsiMilat(ör); Cinius Yayınları 2017 (Politik Denemeler) 4. (D)OKU(N)MUŞTUK; Cinius Yayınları (Kitap Eleştirileri) 5. cennet cazgırları; Cinius Yayınları 2017(Şiirler) 6. çorak düşler ülkesi; Cinius Yayınları 2018 (Şiirler) 7. Yağmur Yankıları; Artus Yayınları 2018 (Öyküler) 8. Sessiz Çığlık; Cinius Yayınları 2018(Kitap Eleştirileri) 9. dar vakitte aşk; Cinius Yayınları 2018 (Şiirler) 10. Âşık Hüseyin Fizâhî; Cinius Yayınları 2018 (Şiirler) 11. Şuaraya Elhan Olmak; Cinius Yayınları 2019 (Şairler Üzerine Denemeler) 12. ναυάγιο αγάπης (enkaz-ı aşk): Cinius Yayınları 2019 (Şiirler)


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Osman AKTAŞ, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.