..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
"İnsanların bazen neye güldüklerini anlamak güçtür." -Dostoyevski
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Toplum > Yaver ARANCIOĞLU




25 Haziran 2023
Torpil: Türkiye’nin Nobel Ödülü Engeli  
Torpil: Toplumsal Bir Yara

Yaver ARANCIOĞLU


Torpil, Türkiye’nin en büyük toplumsal sorunlarından biridir. Torpil, bir kişinin akraba, arkadaş, tanıdık veya yandaş olan kişilere hak etmedikleri avantajlar sağlaması veya sağlanmasına aracılık etmesi şeklinde tanımlanabilir. Torpil, hem torpillenen hem de torpil yapan kişi veya kurumların yasal sorumluluklarını ihlal ettiği hem de torpillenmeyen kişi veya kurumların haklarını gasp ettiği için toplumsal barış ve güveni tehdit eder. Bu denemede, torpilin toplumsal boyutlarını anlamak için, torpilin arkasında yatan sosyal nedenleri, tarihsel ve kültürel faktörleri ve önlenmesi için gereken sosyal değişimleri irdeliyoruz. Ayrıca torpilin bilim ve sanat üzerindeki etkisini de sorguluyoruz. Bu denemeyi okuyarak torpilin Türkiye’nin Nobel ödülü engeli olduğunu göreceksiniz.


:FGH:
Türkiye’de Torpilin Toplumsal Boyutları



Torpil, kayırmacılık veya adam kayırma, bir kişinin akraba, arkadaş, tanıdık veya yandaş olan kişilere hak etmedikleri avantajlar sağlaması veya sağlanmasına aracılık etmesi şeklinde tanımlanabilir. Torpil, toplumda adalet duygusunu zedeleyen, kamu hizmetinin kalitesini düşüren, kamu kaynaklarının verimli kullanılmasını engelleyen ve kamu zararına yol açan bir sosyal olgudur. Torpil, hem torpillenen hem de torpil yapan kişi veya kurumların yasal sorumluluklarını ihlal ettiği hem de torpillenmeyen kişi veya kurumların haklarını gasp ettiği için toplumsal barış ve güveni tehdit eder.Torpilin toplumsal boyutlarını anlamak için, torpilin arkasında yatan sosyal nedenleri, tarihsel ve kültürel faktörleri ve önlenmesi için gereken sosyal değişimleri irdeliyelim.

Torpilin sosyal nedenleri arasında, bireycilikten çok aidiyet duygusunun ön planda olduğu bir toplum yapısı, yüksek güç mesafesi olan bir kültür, merkeziyetçi ve otoriter bir siyaset anlayışı, yolsuzluk ve kayırmacılığa müsamaha gösteren bir ahlak anlayışı sayılabilir. Bu nedenler, torpil yapmanın veya yaptırmanın meşru veya normal görülmesine yol açar. Örneğin, yargı sistemindeki liyakat sorunu, iş piyasasındaki siyasal müdahaleler, eğitim sistemindeki yolsuzluklar, sağlık hizmetindeki adaletsizlikler gibi toplumsal yapısal sorunlar torpilin yaygınlaşmasında rol oynuyor. Bu sorunlara verdiğiniz örnekler şunlardır:

•     İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nden onur öğrencisi olarak mezun olan avukat İsa Temur’un hakim-savcılık mülakatında elenmesi. Bu örnek nepotizm ile açıklanabilir. Çünkü İsa Temur’un elenmesinin nedeni hak etmediği halde akrabalarının desteğiyle mülakatı geçen başka adayların olmasıdır.

•     Türk Hava Yolları’nda çalışan 300’e yakın pilotun işten çıkarılması. Bu örnek kronizm ile açıklanabilir. Çünkü pilotların işten çıkarılmasının nedeni siyasi görüşleri veya sendikal faaliyetleri nedeniyle yöneticilerin hoşuna gitmemeleridir.

•     Boğaziçi Üniversitesi’nde doktora yaparken bursu kesilen ve akademik kariyerine devam edemeyen matematikçi Can Ozan Oğuz’un Almanya’ya gitmek zorunda kalması. Bu örnek favoritizm ile açıklanabilir. Çünkü Can Ozan Oğuz’un bursunun kesilmesinin nedeni akademik başarısı veya bilimsel katkısı değil, bölüm başkanının kendisinden hoşlanmaması veya başka bir öğrenciyi kayırmasıdır.

•     Ankara’da yaşayan 4 yaşındaki Ecrin Kurnaz’ın ameliyat sırası beklerken hayatını kaybetmesi. Bu örnek kayırmacılık ile açıklanabilir. Çünkü Ecrin Kurnaz’ın ameliyat sırasının gelmemesinin nedeni sağlık sistemindeki adaletsizlik ve yetersizliktir.

Bu örnekler, torpilin sadece bireysel değil aynı zamanda toplumsal bir sorun olduğunu gösteriyor.

Torpilin tarihsel ve kültürel faktörleri arasında ise, Osmanlı döneminde devlet yönetiminde liyakat yerine sadakatin esas alınması, Tanzimat sonrasında Batılılaşma çabalarıyla ortaya çıkan yeni elitlerin eski elitleri dışlaması, Cumhuriyet döneminde devletçilik ilkesinin güçlenmesi ve devlet memurluğunun prestijli bir meslek haline gelmesi, çok partili hayata geçişle birlikte siyasi partilerin devlet kadrolarını kendi yandaşlarıyla doldurma eğilimi sayılabilir.

Bu faktörler, torpilin tarihsel süreçte kökleşmesine ve yaygınlaşmasına yol açar.

Bu metnin ilham kaynağı olan soru şudur: Aziz Sancar, Türkiye’de kalsaydı İstanbul veya Mardın Dünya’nın en saygın ödüllerinden biri olan Nobel ödülünü alabilecek miydi?

Aziz Sancar, Türkiye’nin Mardin ilinde doğmuş bir moleküler biyolog ve biyokimyacıdır. Sancar, DNA tamir mekanizmalarının keşfiyle birçok ödül kazanmış ve 2015 yılında Nobel Kimya Ödülü’nü kazanarak dünya çapında tanınan bir bilim insanı haline gelmiştir. Sancar, Türkiye’de tıp eğitimi aldıktan sonra ABD’ye giderek orada araştırmalarını sürdürmüştür. Sancar’ın başarısının arkasında sadece bilimsel yeteneği değil, aynı zamanda çalışma ortamı, araştırma imkanları, akademik özgürlük ve liyakat esaslı değerlendirme gibi faktörler de vardır.

Bu soru bize şunu düşündürmektedir: Türkiye’de torpilin olmadığı veya en aza indirildiği bir sistem olsaydı, Aziz Sancar gibi daha kaç bilim insanımız Nobel ödülü alabilirdi? Türkiye’de torpilin engellediği veya göz ardı edilen kaç yetenekli insan vardır? Türkiye’de torpilin yarattığı adaletsizlik ve haksız rekabet nedeniyle kaç insan ülkesini terk etmek zorunda kalmıştır? Türkiye’de torpilin toplumun sosyal ve ekonomik gelişimine ne kadar zarar vermiştir?

Bu soruların cevapları, torpilin toplumsal boyutlarını göstermektedir. Torpil, sadece bireysel bir çıkar sağlama aracı değil, aynı zamanda toplumsal bir kaynak israfı ve potansiyel kaybıdır. Torpil, sadece bireysel bir ahlaki sorun değil, aynı zamanda toplumsal bir etik çöküntüdür. Torpil, sadece bireysel bir hukuk ihlali değil, aynı zamanda toplumsal bir adalet sorunudur.
Bu nedenle, torpilin önlenmesi ve cezalandırılması için toplumsal bir bilinç ve irade geliştirilmelidir. Torpilin yasal, kurumsal ve kültürel düzeylerde ele alınması ve çözüm yolları aranması gerekmektedir. Torpilin hem torpillenen hem de torpillenmeyen kişi veya kurumlar tarafından reddedilmesi ve yargılanması sağlanmalıdır. Torpilin hem torpil yapan hem de torpil yapmayan kişi veya kurumlar tarafından engellenmesi ve cezalandırılması gerekmektedir.

Torpilin önlenmesi ve cezalandırılması, Türkiye’nin demokratik, lâik ve sosyal bir hukuk devleti olma ilkesine, herkesin kanun önünde eşitlik ilkesine ve kamu hizmetinin yerine getirilmesinde liyakat esasına uygun bir şekilde yaşamasını sağlayacaktır.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Yaşamak Nedir? Uyanış ve Evrensel Bilinç Yolculuğu

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Kontrolü Bırakmak [Öykü]
Ali’nin Hikayesi: Nükleer Füzyon Reaktörü Projesi [Öykü]
Sihirli Kutu: Bir Hayal Kurbanının Hikayesi [Öykü]
Atlantis'in Sırrı - 4 [Öykü]
Atlantis'in Sırrı - 3 [Öykü]
Yaratıcılar - 1 [Öykü]
Atlantis'in Sırrı - 1 [Öykü]
Atlantis'in Sırrı - 2 [Öykü]
Arkhe: Evrenin Sırrı [Öykü]
Zeynep’in Felsefe Macerası [Öykü]


Yaver ARANCIOĞLU kimdir?

Gıda, Sağlıklı Beslenme, Felsefe ve Sosyoloji Tutkunu Bir Yazar: Yaver Arancıoğlu Merhaba, benim adım Yaver Arancıoğlu. Sizlere kendimi tanıtmadan önce, bu blogda neler bulacağınızdan bahsetmek istiyorum. Sağlıklı beslenme, felsefe ve sosyoloji benim tutkularım. Bu blogda bu konularda yazdığım öykü, inceleme ve eleştirileri sizlerle paylaşacağım. Bu konulara ilgi duyan veya duymak isteyen herkesi yazılarımı okumaya davet ediyorum. Yazmak ve okumak benim hayatımın vazgeçilmezleri. Yazarken kendimi ifade ediyor, okurken yeni dünyalar keşfediyorum. Yazmaya çocukluğumdan beri ilgi duyuyorum. İlk öykümü 10 yaşında yazdım. Öykü, şiir, eleştiri, deneme… Bu türlerde yazmayı seviyorum. Çünkü her biri bana farklı bir yaratıcılık alanı sunuyor. Siz de bu türleri seviyor veya merak ediyorsanız, yazdıklarım size hitap edebilir. Bir dönem bir gazetede yazarlık yaptım. Orada edindiğim deneyimler sayesinde hem yazma becerimi geliştirdim hem de farklı konularda bilgi sahibi oldum. Ayrıca Suriye’den Türkiye’ye başlayan göçler ile yerinden edilmiş insanlar üzerine Birleşmiş Milletler Uluslararası Göç Kuruluşu adına çalışma yaptım. Bu çalışma benim için çok önemliydi. Çünkü göç eden insanların yaşadıkları zorlukları, umutlarını, hayal kırıklıklarını yakından gördüm ve onlara yardımcı olmaya çalıştım. Türkiye’nin Kars şehrinde dünyaya geldim. İlkokuldan liseye kadar tüm eğitimimi İstanbul’da aldım. Üniversite eğitimimi Tekirdağ, Edirne ve İstanbul’da tamamladım. İstanbul – Sosyoloji bölümünü Yüksek Onur derecesi ile bitirdim. Evliyim ve genellikle Türkiye’de yaşıyorum. Yaklaşık bir yıl Azerbaycan’da yaşadım. İnsanlar ile iletişim kurmayı ve farklı insanlar ve kültürler ile tanışmayı seviyorum. Ahşap yakma, takı tasarım, bağlama çalmayı seviyorum. Toplumu ve insanı ilgilendiren neredeyse tüm konulara merak duyuyorum. Bu blogda sizinle düşüncelerimi, duygularımı, deneyimlerimi ve hayallerimi paylaşmak istiyorum. Umarım yazdıklarım sizin de ilginizi çeker ve merak uyandırır. Beni takip etmeye devam edin.

Etkilendiği Yazarlar:
George Orwell, Aldous Huxley, Suzanne Collins, H.G. Wells, Jules Verne


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Yaver ARANCIOĞLU, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.