..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
İnsanlar yalnızca yaşamın amacının mutluluk olmadığını düşünmeye başlayınca, mutluluğa ulaşabilir. -George Orwell
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




11 Nisan 2023
Kolektif Alan 12  
Bayram Kaya
Yer ve gök kavramı eskinin depo hafızası içinde ilk ittifakı yapan aşağı topraklardaki tarımcı gruplarla yukarı topraklardaki tarımcı gruplara söylenen ayırt edici, tasnif edici bir söylemdi. Yer kavramı Sümer grubu ifade ediyordu. Gök kavramı yukarı topraklardaki Göklü çoban Akatlı grubu ya da kişileri ifade ediyordu. İşte El bu kabilden “Yer ve gök topraklarını size verdim” diyordu.


:BBF:
Kolektif bilinç içinde ilk tuzak mülkün sahibi söyleminde gizlenmişti. Kolektif alanı mana alana çevirmek için “mülkün sahibi” söylemi icat edilmişti. Mülkün sahibi söylemi kolektif alana karşı ve kolektif alan kişilerine karşı kurulmuş tuzaktı. Bilge Enki kurnazlığıydı.

Mülkün sahibi söylemi; “Sizin sahibiniz de El demek" anlamına bir söylemdi. El’ in ilk taayyün ediş söylemi içinde El kolektif ortamın öznelerine “yerin ve göğün sahibi olanım” diyordu.

El 'in, sahibi olduğunu söylediği Yer ve Gök sözcükleri kolektif alanın kolektif özneleriydi. El bu sözü söylerken kolektif alanın hiç farkında değilmiş gibi söylüyordu. Kolektif alanı görmezden gelişle söylüyordu. Kolektif alanı muhatap almazmış gibi söylüyordu. Aslında görmezden geldiği "şey" görür olduğudur. El 'in hitabı görür olduğu şeye göre zıt söylemdi. Kolektif alanın zıt yüzüydü.

“Yer’e, Gök’e sahip oluş söylemi zaten kolektif alanın kendisi olan, öznesi olan kişilere atıfla “Yer'i ve Gök’ü size verdim” diyordu. Kişilere sahip olma söylemi Yer ve Gök sözündeki kişiler anlamı, Yer ve Gök söylemi ittifak bileşeni grupları içermesiyle ifade edilecekti.

Yer ve gök kavramı eskinin depo hafızası içinde ilk ittifakı yapan aşağı topraklardaki tarımcı gruplarla yukarı topraklardaki tarımcı gruplara söylenen ayırt edici, tasnif edici bir söylemdi. Yer kavramı Sümer grubu ifade ediyordu. Gök kavramı yukarı topraklardaki Göklü çoban Akatlı grubu ya da kişileri ifade ediyordu. İşte El bu kabilden “Yer ve gök topraklarını size verdim” diyordu.

Sümer’in (Yer’in) ve Akad’ın (Gök’ün) sahibi olunmadan “size verdim” denemezdi. Sahibi olmadığınız bir şeyi veremezdiniz. Bir şeye bu benim diye belirleme yapmanız için karşınızda başka başka sahipliklerin olması gerekir. Siz de başka sahipliklere karşı ancak "bu benimdir" diyebilecektiniz.

Kime karşı sahiplikti? (El kime karşı sahiplikti?) Kolektif alana; kolektif iradeye karşı sahiptiniz. El 'in Akad’a (Gök’e) ve Sümer’e (Yer’e) sahip olduğunu söyleyen mesajı İbrahim’e Musa’ya; söylediği şu cümlede saklıydı. “Yer’i Gök’ü size verdim.” Bu söz örtük olarak El 'in iyeliğini cemediyordu. Algı oluşturarak sahiplikti.

Bir tamah yüzünden kolektif haklardan vaz geçen insanlar Yer’e Gök’e sahip olmayı “böylesi bir tamahkar anlayışla kabulleniyorlardı. “Yer’i, Gök’ü size verdim” demenin içine modüle edilen öznel bir mana anlayışını, rıza almayla” ortaya koyuyordu.

Sağlatma yaptığınız, ürettiğiniz ve ürettiğiniz alan kadar yerle iradenin sahibiydiniz. Zaten ittifakın olan sahiplik yani sizin olan kolektif sahiplik, El ‘in sahipliği söylemi içine modüle edilmiştir. El 'in sahipliği söylemi içinde çakılıydı (gömülüydü).

Kolektif sahiplik; işteşler paydaşlığı ve kolektif sağlatma yapan paydaşlıktan ileri geliyordu. Kolektif paydaşlık herkesin katılımcı ve kendi kas gücünden (çalışmasından) ileri geliyordu. Herkesin kendi kas gücü, herkeste olan ve herkesin herkesle ortak olan bir özelliğiydi. Geçeklikti.

Gerçek olan kolektif sahiplikti. El bu gerçekliği görmezden geliyordu. El bu gerçekliği sanal söylem içinde İbrahim ibi bir aracı eksen çevrimi üzerinde “size verdim” diyordu. El belirsizce konuşuyordu.

Aslında El 'in "size verdim" dediği sahiplenme belirsizliği içinde "ittifakın olan yine ittifakın oluyordu". Ama siz gerçekliğe rağmen El 'in tamah vaat eden aracılığını, El ‘in bencil söylemli etki ağırlığını ve El ‘in irade beyan eden "mülkümden size verdim" hükmünü kabul ediyordunuz.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
Ölçü 2
Ölçü 3
Ölçü 1
Ölçü 4
Hemcinslerin Tarihi 11
Hemcinslerin Tarihi 14
Hemcinslerin Tarihi 6
Hemcinslerin Tarihi 12
Hemcinslerin Tarihi 13
Hemcinslerin Tarihi 9

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Bildin mi? III [Şiir]
Ayrılık Nedir? [Şiir]
Bildin mi? [Şiir]
Bildin mi? II [Şiir]
Bülbülü Öldürmek [Şiir]
Hata Yapmak [Şiir]
Asuman [Şiir]
Ne Devletsun Ne Devletlu [Şiir]
Köle 2 [Şiir]
İçimizdeki Yabancı [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Emekli eğitimci. 1950 Mucur / Kırşehir doğumlu.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2025 | © Bayram Kaya, 2025
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.