..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Yaşamın tanımı yoktur. -Halikarnas Balıkçısı
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Toplumsal Olaylar > Hakan Yozcu




10 Ağustos 2015
Arap Ali Türküsü  
Hakan Yozcu
Arap Ali, Limasol’un Arnavut Mahallesi’nde oturan Zenci Arap Mahmut Efendi ile beyaz ırktan Hatice Hanım’ın oğludur. Arap Ali’nin bir erkek, iki de kız kardeşi vardır. Arap Ali oldukça mert ve cesur bir Türk gencidir. O, yemeyi ve içmeyi seven birisidir. Mağusa’da gümrükte çalışır.


:AFEJ:

     Türkü, ezgilerle söylenen anonim halk şiiri nazım biçimidir. Kim tarafından söylendiği bilinmediğinden zamanla halka mal olmuştur.
     İnsanımız, bütün dertlerini, üzüntülerini, sevinçlerini, sevgilerini türkülerle dile getirmiştir. Bu nedenle türkülerimiz, halkımızın derdini ve dünya görüşünü yansıtırlar. İnsanımızı, yurdumuzu en iyi şekilde anlatan türkülerimiz halkımız tarafından da çok sevilir. Bu nedenle yanık ezgileriyle tüm yurda yayılır ve herkesin diline düşer.
     İşte bu türkülerden biri de “Arap Ali Türküsü”dür:
      “Mağusa Limanı limandır liman aman aman
Beni öldürende yoktur din iman

İskele’den çıktım yan basa basa aman aman
Mağusa’ya vardım kan kusa kusa

Uyan Alim uyan uyanmaz oldun
Yedi bıçak yarasına dayanmaz oldun

Mağusa Limanı’ndan aldılar beni aman aman
Üç mil uzağına attılar beni

Uyan Alim uyan uyanmaz oldun
Yedi bıçak yarasına dayanmaz oldun”
     Yanık ezgisiyle, hüzün verici sözleriyle Kıbrıs’ta çok sevilen ve herkesin dilinde olan bu türkümüz, sadece Kıbrıs’ta değil, Türkiye’de de çok sevilen bir parça oldu. Özellikle Türkiye’nin ünlü sanatçısı Selda Bağcan’ın bu türküyü okuması, türkünün daha da duyulmasına sebep oldu.
      Araştırmacı Şevket Öznur, bu ağıt hakkında geniş bir makale yazdı. Makalesinde 1943 yılında Kıbrıs’ın Mağusa Şehrinde İngiliz askerleri tarafından öldürülen Arap Ali için yakılan ağıtı konu edindi. Ağıtın nasıl ortaya çıktığını anlattı.
     Ağıt, Türk edebiyatında, sevilen birinin ölümü ardından yazılan ve onu anlatan, öven şiirlerdir.
     Bu ağıt, çok sevilmiş ve beğenilmiş, halk arasında türkü olarak söylenmeye başlanmıştır. Bu türkünün Kerkük ve Anadolu’da da değişik varyantlarına rastlanmaktadır.
     Şevket Öznur’a göre, Arap Ali, Limasol’un Arnavut Mahallesi’nde oturan Zenci Arap Mahmut Efendi ile beyaz ırktan Hatice Hanım’ın oğludur. Arap Ali’nin bir erkek, iki de kız kardeşi vardır.
     Arap Ali oldukça mert ve cesur bir Türk gencidir. O, yemeyi ve içmeyi seven birisidir. Mağusa’da gümrükte çalışır.
     Olayın geçtiği gün, işini bitirip biraz eğlenmek amacıyla bir meyhaneye girer ve içmeye başlar. İngiliz askerleri de aynı meyhanede içki içerken Arap Ali’ye sataşırlar. Bu nedenle aralarında bir kavga başlar. Kavga sırasında, Arap Ali’nin İngiliz askerlerinden sekiz süngü darbesi aldığı ağıttan anlaşılmaktadır. Yere yığılan Arap Ali, hemen orada can verir. Cenazesi memleketi olan Limasol’a getirilir ve cenaze namazından sonra Türk mezarlığına defnedilir.
Bu genç ve yiğit delikanlının ölümü o yörede öylesine etkili olmuştur ki adına ağıtlar yakılmış ve bestelenmiştir. Böylece bu “ağıt-türkü”, günümüze kadar gelmiş, sürekli okunmuş ve söylenmiştir.
Dilden dile sürüp gelen bu türküler, günümüzde de aynı heyecan ve zevkle söylenmiş ve dinleyenler tarafından büyük beğeni almıştır.
Geçmişimiz hakkında da bize bilgi veren bu tür ürünler edebiyatımız için de çok iyi bir kaynaktır.
Ezgisiyle de ayrı bir güzellik taşıyan bu türkümüz bu gün Türkiye’de de birçok kimsenin dilinden düşmemekte ve böylece Kıbrıs’a ait olmasından dolayı ülkemizin de iyi bir tanıtımı yapılmaktadır.
Yıllar önce bu topraklarda yaşayan Arap Ali bu gün bile Kıbrıs’ımızın adını tüm dünyaya duyurmaktadır.
Bu türküyü hala daha dinlemediyseniz büyük bir zevkten mahrum olmuşsunuz demektir. Kalkın ve hemen bu türküyü dinleyin. Çok şey kazanacaksınız…

.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın toplumsal olaylar kümesinde bulunan diğer yazıları...
Sosyolog Nihal Salman İle Aile Üzerine Bir Sohbet
Sosyal Medyayı Amacında Kullanmak
Türksoy Tiyatro Toplantısı

Yazarın İnceleme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
"Gün Olur Asra Bedel" Üzerine Bir İnceleme
Bir Şiir Emekçisi: İhsan Tevfik Kırca
Yozcuların Kökeni ve Çangaza Köyü
yaşar Kemal’in Ölüm Yıldönümü Münasebetiyle
Çeşitli Yönleriyle Prof. Dr. Erhan Arıklı
Öykü Tiyatro ve Sanat Üzerine
Benim Gözümden "Tutunamayanlar"
"48 Saat" Üzerine
Çakırcalı Efe Üzerine
Âşık Osman Akçay İle Tanıştık

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Vakit Gelince [Şiir]
Kara Güzel [Şiir]
Hayallerim [Şiir]
Gönlümün Tacısın Yar [Şiir]
Kurban Olurum [Şiir]
Acı Ektim [Şiir]
Nerdesin? [Şiir]
Yüreğimde İhtilal Var [Şiir]
Hayat Seni Çözemedim [Şiir]
Helallik İstiyorum [Şiir]


Hakan Yozcu kimdir?

1964 doğumluyum. Kuzey Kıbrıs'ta yaşıyorum. 1988 Erzurum Atatürk Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünden mezun oldum. 20 yıl çeşitli okullarda edebiyat öğretmenliği yaptım. Uzun yıllar Yenivolkan ve Güneş Gazetelerinde köşe yazarlığı yaptım. Şu an Habearkıbrıslı ve Güncelmersin Gazetelerinde yazıyorum. Birçok internet gazete ve sitelerinde yazılarım yayınlanıyor. Şiir, öykü ve tiyatro oyunları yazıyorum. Bu alanlarda çeşitli ödüllerim var. Kendime ait basılmış "Güzel Bir Dünya" ve "Mesela Başka" isimli iki adet öykü kitabım var. 7 tane tiyatro oyunum var. 6 yıl Kıbrıs Türk Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü görevinde bulundum. Halen Başbakan Yardımcılığı Ekonomi, Turizm, Kültür Ve Spor Bakanlığı'na bağlı Müşavirim.

Etkilendiği Yazarlar:
...


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Hakan Yozcu, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.