..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Tarihten öğreniyoruz ki tarihten hiçbir şey öğrenmiyoruz. -Hegel
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Popüler Kültür > Medine Yıldırım




16 Şubat 2013
Anlamak ve Anmak  
Anlamakla anmak arasındaki fark bilinçli olarak yıllardır öğretilmedi.

Medine Yıldırım


Ezberci ,elemeci sistem”,anlamak” yerine “anmayı “koyduğunu hiç fark ettirmeden.Sinsice içten içe kuşakları bilimden,kültürden ve en önemlisi kendi tarihinden uzaklaştırdı.


:AHJA:
ANLAMAK VE ANMAK
     “Söz gerçeği yüceltmeli “ özdeyişi yazım dünyasında iyi bilinir.Ancak gerçekleri söylemek çoğu zaman yazanın gözünü zindanda açmasına yol açar.
Bizim toplumumuzun gerçeği öğrenmesinden korkanlar yıllarca “anlamak” yerine “anmayı “uyguladılar.
     “Anmak” kelimesinin kökü olan “an”; zamanın bölünmeyen en kısa parçası olarak bilinir.”An” köküne getirilen ”mak” eki. Bir kişiyi anımsamak için yapılan törendir.
     “Anlamak” ise ;Kavramak ,her yönüyle algılamaktır.Yeni bilgileri eskileriyle bir araya getirerek sonuç niteliğinde başka bir duruma uygulayabilmektir.
     Karşımızdakinin ne söylediğini anlamak,iyi dinleyici olmaktan geçer.Dikkatli dinleme alışkanlığı ise küçük yaşlarda kazanılacak davranış biçimidir.İstendik davranış kazandırmak ancak eğitimle olur diye bilinir .Öğretimle olamaz.
     Oysa ezberci ,elemeci sistem”,anlamak” yerine “anmayı “koyduğunu hiç fark ettirmeden.Sinsice içten içe kuşakları bilimden,kültürden ve en önemlisi kendi tarihinden uzaklaştırdı.
     Anlamak için büyük emek sarf edilmesi gerekir.Anmak için ise en küçük bir zaman dilimi gerekir.Büyük Atatürk’ de törenlere sıkıştırılarak anılanlardandı… Biz millet olarak 1939’dan sonra Atatürk’ü sadece andık.Adeta gizli bir el onu anlamamızı istemiyordu…Tören Atatürkçülüğü dışında, kimse anlama ve kavramaya yönelmedi .Yönelen Muammer Aksoy,Ahmet Taner Kışlalı,Uğur Mumcu gibi aydınlar ise bu bedeli canlarıyla ödediler.
     Çanakkale Savaşını andık, Atatürk’ü andık,Cumhuriyet’in kuruluşunu andık,Lozan’ı andık.Tüm bunları anlamış olsaydık bu gün millet olarak yaşamsal önemdeki bu kavramları kaybetmekle yüz yüze kalır mıydık?Tarihimizle övündük ama kurduğumuz on altı devletin niçin yıkıldığını anlamadık.
     Teknolojiyi hemen alıp kullanmakla övündük.O teknolojinin nasıl yapıldığını hiç anlamadık.Müslümanlığımızla övündük ama “oku”Emrini anlamadık.Yedi düveli yendiğimizle övündük ama bu günkü emperyalizmi kavrayamadık.O emperyalistler ki o yenilgiyi hiç unutmadılar ve intikamını almak için her fırsatı değerlendirdiler.Eski emellerini allayıp pullayıp yeniden sundular.
     Bilim , sanat ve teknik ancak” anlamakla” ileriye taşınır.Toplumu ileriye taşıyabilecek bilim insanları, sanatçılar,düşünürler korkudan susmuşlarsa o toplumda gelecek belirsizleşir.Toplum karamsarlaşır. Umutlar tükenir. Hızlı çöküş başlar.Cehenneme çevrilen bu yerlerde mutsuzluk bunu yaratanları da etkileyecektir.
     Anadolu’ nun humanist hoşgörüsü anlamaya asla engel değildir.Yeter ki mutlak inancın kölesi olmasın insan.Düşüncenin önünde engel olacak güç yoktur.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
İsraf
Kadın Gibi Kadın Olmak
Atatürk Miliyetciliği Irkçı Mıdır?

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Bize Çok Uzak [Şiir]
Doğacak [Şiir]
Kayıp İlanı [Öykü]
Saygın Katiller [Öykü]
Bayram Ayakkabısı [Öykü]
Bir Demet Kasımpatı [Öykü]
Kırık Camlar [Öykü]


Medine Yıldırım kimdir?

Emekli öğretmenim. Öykü okumaktan çok keyf alıyordum. Yazmayı da denemeye karar verdim. Sevgiyle verilen emek, boşa gitmez diye düşünüyorum.

Etkilendiği Yazarlar:
Bekir yıldız ,Necati Cumalı,İnci Aral,Buket Uzuner


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Medine Yıldırım, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.