..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Mektubum sanırım fazla uzun oldu, çünkü daha kısa yazmak için yeterince vaktim yoktu. -Pascal
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > kemal düz




1 Ağustos 2008
Gözlük Camlarında ki İnsaniyet  
gözlük camlarında ki insaniyet

kemal düz


baruch de spinoza 1632’de, amsterdam’da dünyaya gelir. dinsel ağırlıklı bir eğitim alır. sinagog tarafından aforoz eder, yalnızlığa itilir. hayat onun için zorlaşmıştır...


:CJCB:
Gözlük Camlarında ki İnsaniyet: Spinoza
Ve ancak
bizim kartal burunlarımızda buluyor
layık olduğu yeri materyalist camcı Ispinoz’nın
gözlükleri
Nazım Hikmet

Baruch de Spinoza 1632’de, Amsterdam’da, İspanyadan göç etmiş bir Yahudi ailesinin beş çocuğundan biri olarak dünyaya gelir. Henüz altı yaşında annesini kaybeder. Yahudi okulunda tanrıbilim ve ticaret öğrenimi görür. Uzun yıllar dinsel ağırlıklı bir eğitim görmüş olması onu kör inançlara yöneltmemiştir.. Dini ve ticari eğitim aldığı sinagog tarafından 1656 yılında 23 yaşında iken aforoz edilir, yalnızlığa itilir. Artık hayat onun için zorlaşmıştır. Aforoz edilmesinin siyasi ve ekonomik bir anlamı da vardır. Spinoza din çevreleriyle bağlarını kopardığı anda, aile mesleği olan ticareti de bırakmak zorunda kalır. Artık onunla kimse konuşmaz ve dört metreden fazla yanına kimse yaklaşmaz.. Bir gözlükcünün yanında gözlük camı kesme işinde çalışır.. Bir yandan da resimle uğraşır. 1663 yılında Laheye yerleşir. Aile mirasından kaçmış ve pansiyonlarda barınmıştır. Yılmamış, yaşamı boyunca kimseye boyun eğmeyerek, hiçbir bağışı ve hediyeyi kabul etmeyerek onuruyla hayatını kazanmıştır. 1661 yılında yazmaya başladığı “Ethica” isimli kitap yasaklanır.
Kişilik olarak sahte görünüşler karşısında, yapıcılıktan yana, olumlayıcı bir tavır sergiler. Spinoza’nın üç önemli özelliği; alçakgönüllülük, yoksulluk ve dürüstlük, kısaca azla yetinmedir.. Bu özelliklerini olağanüstü amaçlarını gerçekleştirmek için kullanmış. Aslında o hiçbir çevreyle kaynaşmaz, hiçbir ortama uyum sağlayamaz. Filozof en uygun koşulları demokratik devlette ve liberal çevrelerde bulmaktadır. Hastalıklı bedeni, yontarken yuttuğu tozlara ve insanlardan gördüğü anlayışsızlıklara daha fazla dayanamayarak 21 Şubat 1677 te bu dünyaya veda etmiş, geride, dünya durdukça yaşayacak düşünceler bırakmıştır. Şimdi onun ileri sürdüğü zamanında açlığa yoksulluğa ve yalnızlığa itildiği düşüncelerinden bir kısmına göz atalım.

-Mutluluk, erdemin ödülü değil, erdemin kendisidir.
-Sevgi ne denli büyükse, kederi de o denli büyük olacaktır
-Özgür bir insanın en az düşüneceği şey ölümdür.
-Aklın kılavuzluğunda yaşayan biri için acıma kendi başına kötü ve faydasızdır.
- Doğru bir fikri olan insan doğru bir fikri olduğunu bilir. - İyilik, sempatiden doğmuş bir aşktan başka bir şey değildir.

•İnsan tutkuları yenerek tanrıya yaklaşır.
•Kalpler silahla değil, sevgi ve yüksek gönüllülükle yenilirler.
•Sevginin ölçüsü, ölçüsüz sevmektir.
•Doğada "kötü" olarak nitelenebilecek hiç bir olay olmaz.
•Bilgisizlik bahane edilemez.
•Herkesin hakkı gücü kadar “Hükümetin en son hedefi ya da yönetim biçiminin temel amacı yurttaşlarını korku ile baskı altında tutarak zorlayıp sınırlandırarak zapturapt altına almak veya hükmetmek, tam bir itaati ve boyun eğmeyi sağlamak değil, fakat tam tersine, her insanı korkudan kurtararak mümkün tüm güvenlik içinde yaşayabilmesini sağlayarak özgürleştirmektir; başka deyişle varolmasını sürdürmek, sağlamlaştırmak ve kendisi ile başkalarına zara vermeden çalışmasına güç katmaktır.”
“Alayla gülme arasında büyük bir fark gözetiyorum. Çünkü gülme tıpkı eğlenme gibi, kendi başına iyidir. Zevk almayı yasaklamak yalnızca lanetli ve hüzünlü bir hurafeciliğin işidir kesinlikle açlığı ve susuzluğu dindirmek kadar melankoliyi kovmaktan daha uygun bir şey olabilir mi? İşte benim ilkem ve bağlandığım yol budur…”
18. yüzyılın sonlarında Alman Romantikleri Spinoza'yı yeniden keşfederler. Lessing, özellikle de Goethe… Hegel, şöyle der: Spinozacı olmadan filozof olunamaz. Spinoza erdemin simgesi değil, ta kendisidir. Nietzsche, Spinozacı olduğunu itiraf eder. Althusser Marx için (daha doğrusu Marksizmi 'Hegelci diyalektikten arındırmak' için) ünlü "dolaşmasını" Spinoza güzergahından geçirir. Toni Negri, Spinoza'yı yalnızca "vahşetin bir çağrısı", devrimci şiddetin doruğu olarak onaylar. Son olarak Deleuze, Spinoza'nın "tüm filozofların hükümdarı" olduğunu yazar. Akıl ile duygular dünyası arasında Spinoza evrensel bir uyumun dünyasdır artık. Spinozacılık uzlaşmanın doruk noktası, hiç değilse anahtarı...
Yazımızı Melih Cevdet Anday’ın felsefi bir şiiriyle bitirelim:

Rahatı Kaçan Ağaç

Tanıdığım bir ağaç var
Etlik bağlarına yakın
Saadetin adını bile duymamış
Tanrının işine bakın

Geceyi gündüzü biliyor
Dört mevsimi, rüzgarı, karı
Ay ışığına bayılıyor
Ama kötülemiyor karanlığı

Ona bir kitap vereceğim
Rahatını kaçırmak için
Bir öğrenegörsün aşkı
Ağacı o vakit seyredin .

Kemal DÜZ

Zeyl: Türkiye’de Spinozacılığı düşünce hayatının pratiğine koyan, 12 Temmuz 2007 tarihinde 48 yaşında aramızdan ayrılan ODTÜ akademisyeni sosyolog, Ulus Baker’i birinci ölüm yıldönümünde saygıyla anıyoruz.

.Eleştiriler & Yorumlar

:: agac mi olsaydim acaba:)))))
Gönderen: Tayyibe Atay / ,
30 Eylül 2008
"Tanıdığım bir ağaç var Etlik bağlarına yakın Saadetin adını bile duymamış Tanrının işine bakın" ağacın biri gelip oturuyor yanıma konuşuyoruz sudan,güneşten ben türkü söylüyorum sonra ağaç oynuyor etekleri zilden çiçekten... ah bu sairler!.goruleni degil,gorulmeyeni gorulur yaparlar dizelerde...ne guzel!.. kutluyorum dost,selam,saygi,sevgilerimle ve de bayraminzi kutlayarak...




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
Abderalılar: Delilik ve Dahilik Üzerine
Boşgezer Bir Damat Adayına Mektup

Yazarın bilimsel ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Fındık: Karadeniz'in İncisi

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Nevruz Uğur [Şiir]
Aybastılı Şair İzzet Haznedar [Şiir]
Münzevi Bir Osmanlı [Şiir]
Çukurova'nın İki Yiğit Sesi: [Şiir]
[Şiir]
Şiirin Hatayı [Şiir]
Düşüyorum Tut Elimden - Selma Sayar [Öykü]
Bir Öykücümüzden Bir Öykümüz Var [Öykü]
Aybastılı Bir Feylesof: Refik Güley [Roman]
Anılarda İskenderun: Cem Erman ve Hikayet-i Zeki Müren [Deneme]


kemal düz kimdir?

edebiyat sanat, tarih, kültür ve folklora karşı ilgim var. yerel bir gazetede kültür sanat yazıları yazıyorum.

Etkilendiği Yazarlar:
engin geçtan, edip cansever, tevfik fikret v.b.


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © kemal düz, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.