..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Prensiplerden hoşlanmam. Önyargıları yeğlerim. Daha içtenler. -Oscar Wilde
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Doğa ve Uzay > Taki Akkuş




30 Ağustos 2006
Ekoloji ve Çevre - Eleştiri -  
Taki Akkuş
Kıyı alanlarının turizm ve ikinci konut kullanımının baskısı altında bulunması, doğal çevrede orman alanlarının, bitki topluluklarının ve kıyı ekolojisinin bozulmasına neden olmaktadır. Kıyı kaynaklarımız, büyük bir tehlikenin altındadır. Ülkemizde çevre sorunları sadece iç nedenlerden kaynaklanmamaktadır. Marmara, Karadeniz ve Akdeniz'de yaşanan kirliliklerin önemli ölçüde diğer ülkelerce de yaratıldıkları bir gerçektir.


:IHBB:
EKOLOJİ VE ÇEVRE

Türkiye’de Ekoloji tümüyle ihmal edilmiş bir konudur. Bu güne değin bu alanda tutarlılık ve devamlılık taşıyan politikalar yaşanmadı. Ekolojiyi sadece çevre kirliliği ile sınırlamak doğru değildir. Ekoloji aynı zamanda toplum projesinin de temelidir. İnsan-toplum-doğa dengesinin sağlanmasını amaçlayan tüm alanları kapsar.

Doğal kaynakların dikkatli kullanımı, enerji politikaları, çevre kirlenmesi, sanayi ve tarım politikaları, tüketim mallarının ekolojik kriterlere göre, yeniden düzenlenmesi, insanlarla birlik bütün canlıların sağlığı gibi birçok konu ekolojinin alanına girer. Bu nedenle toplumsal yaşamın ekolojik kriterler ışığında düzenlenmesi kaçınılmazdır.

Endüstri ve sanayi toplumlarında (kapitalist ve sosyalist) çevreyi ve doğal kaynakların sınırlılığını hesaba katmayan endüstrileşme hırsı hem doğal kaynakların tükenmesi tehlikesini ortaya çıkarmış, hem de doğanın dengesini bozarak büyük çevresel tahribata yol açmıştır. Sonuçta hem bugünkü hem de gelecek kuşakların varlıklarını sürdürmeleri büyük bir tehlikeyle karşı karşıyadır.

Artık gerek merkezi planlamaya dayalı, gerekse bireysel iktisadi çıkarların frenlenmediği ekonomilerin, ekolojik esaslara göre üretim yapamayacakları, insan doğa dengesini bozdukları ve her düzeyde bir yoksullaşmaya yol açtıkları ortaya çıkmıştır. Doğa ile insan arasındaki ham madde alış verişi, tam bir üretim ve tüketim tarzı, doğa ve insanın varlığını sürekli kılmayı garanti altına alacak biçimde yeniden düzenlenmek zorundadır.

Alacağımız ilk önlemler, doğal kaynaklarımızı koruyucu, enerji kaynaklarını tasarruf edici, çevre kirlenmesini engelleyici, insan sağlığını merkeze alan çevresel politikaların geliştirilmesini sağlamalıyız. Bu açıdan yaygın bir çevre bilincinin yaratılması için çalışılmalıdır. Bu amaçlar doğrultusunda yasaklayıcı ve caydırıcı önlemler alınmalıdır.

Türkiye’de çevre olgusunun toplumsal hayatın düzenlenmesinde temel bir kriter olarak kullanılması gereği en çok büyük şehirlerde kendisini hissettirmektedir. Plansız ve kontrolsüz kentleşme birçok yerleşim biriminde yaşamın sürdürülebilir olmasını imkansız hale getirmiştir.

Çevre bilincinin ve politikaların yoksunluğundan en çok etkilenen bir başka alan topraklarımızdır. Tarımsal üretimin örgütlenme biçimi, yerleşme sistemi ve onun çevresinde oluşan apansız sanayileşme, ülke topraklarında ciddi bir aşınmanın ortaya çıkmasına yol açmaktadır. Hava kirliliği, asit yağmurları, su kirlenmeleri, bilinçsiz gübreleme ve tarımsal mücadele ilaçlarının dikkatsiz kullanımı, verimli toprakların kaybolması sonucunu doğurmaktadır.

Kıyı alanlarının turizm ve ikinci konut kullanımının baskısı altında bulunması, doğal çevrede orman alanlarının, bitki topluluklarının ve kıyı ekolojisinin bozulmasına neden olmaktadır. Bu kaynaklarımız, büyük bir tehlikenin altındadır. Ülkemizde çevre sorunları sadece iç nedenlerden kaynaklanmamaktadır. Marmara, Karadeniz ve Akdeniz’de yaşanan kirliliklerin önemli ölçüde diğer ülkelerce de yaratıldıkları bir gerçektir.

Yapılacak çalışmaların en önemli amaçlarından birisi de toplumsal yaşamın, çevresel ilkeler ışığında yeniden düzenlenmesidir. Bütün eğitim ve iletişim alanları kullanılarak, yaygın bir bilinçlenme politikası izlenmeli; buna koşut olarak çevre mevzuatı yeniden düzenlenmelidir. Çevre ile ilgili Bakanlığın yetkileri arttırılmalı, tüm diğer alanlarla etkili bir şekilde eş güdüm sağlanmalıdır. Toplumun ve özellikle kamu ve özel sektörün kayıtsız tutumu denetlenmeye tabi tutulmalıdır.

Çevre özellikle Batı ile entegrasyon sürecinde ayrı bir önem kazanmaktadır. Ülkemizde, bireylere, sivil toplum örgütlerine, tüm kurum ve kuruluşlara düşen görev, Avrupa Çevre mevzuatına ayak uydurmayı sağlayacak önlemleri bir an önce yaşama geçirmektir.


Taki Akkuş





Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Öykü Türü - Eleştiri -
Yaşamdan Öyküye

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Umut Yalan [Öykü]
Küçük Nur Ali [Öykü]
Toplumsal Barış - Eleştiri - [Deneme]
Etnik ve Kültürel Kimlikler/çağdaş Eleştiri [Deneme]
Sarissa Ortak Kitap 2 [İnceleme]
Kültür ve Sanat Projemiz [İnceleme]


Taki Akkuş kimdir?

1947 Sivas zara doğumlu, Sivas İlk öğretmen okulu mezunu. 1985 yılında 4 Eylül yayınlarını kurdu. Eylül sanat edebiyat dergisi çıkardı, yönetti (1985-1986. 12 sayı) 4 Eylül ortak kitap çıkardı( kitabın içeriği Dil, Sanat, Edebiyat, Felsefe, Toblumbilim, Halkbilim. ( birinci kitap 1985'te 170 S. İkinci kitap 1986'da 275 S. Yine 1986'da Impetus (Toplumsal Bilimler ve Felsefe için) adlı ingilizce Türkce kitabın yayınını yönetti. Edebiyata 1972 başladı. sırayla Ilgaz, Öykü,Varlık ,Oluşum,Karşı edebiyat, Edebiyat 81, Öğretmen dünyası, çevrem, temmuz, Dönemeç, Eylül sanat ve edebiyat , Yaba dergilerinde öyküleri yayınlandı. Cennetlik, dul ilk öykü kitabı 1985'te yayınlandı. Edebiyatta en çok uğraştığı alan, roman, öykü ve çocuk edebiyatı ile ilgili on beş dosyası var. Sarissa ortak kitap 1 çıktı. Ederi 10 Ytl 320 sayfa isteyene ödemeli gönderilir. Yapıtları Koçgiri Roman 382 sayfa sarissa yay. Umut Yalan Öyküler 152 " " Gençlik kitapları Kırçiçekleri mas-öy 80 " " Altın Kuş " " 80 " " Zümrüd-ü anka " 80 " " Uğursuz Köşk " 80 " " Köyüm roman 80 " " Renkli resimli çocuk kitapları 16 sayfalık 1-Kanaatsız Leylek 2-Kelo ile Selo 3-Topal Karınca 4-Yürek Ana 5-Kınalı Kuzu ile Zıp Zıp Kurbağa 6-Terminatör Kırmızı Karınca 7-Bilge Kaplumbağa 8-Minik Karınca ile serçe 9-Kızak 10-Kedicik ile Martı Baskıda olan 16 sayfalık renkli resimli çocuk kitipları -Havhavcık ile Miyavcık -İhtiyar Musa'nın İnadı -Yılan ile Tilki -Mahalleyi Cinler Bastı -Keloğlan ile Kuyudaki Dev -Keskin Nişancı -Sığırcıklar -Ana Kadınla Tilki -Horoz Gıygıdi Gooo -Çilli Tavuk

Etkilendiği Yazarlar:
Elbetteki bende dünya edebiyatında ve Türk edebiyatında etkilenmişimdir. Sevdiğim yazarlar Gorki, tolstoy, Sabahattin Ali banzeri yazarlardan


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Taki Akkuş, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.