..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Konuş ki seni göreyim. -Aristoteles
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Kesinlikle Karşıyım! > Kara İzahçı




7 Eylül 2005
Önyargı Hakkında Önyargılar  
Kara İzahçı
"Bizi biz yapan önyargılarımızdır." der Boris Vian.


:GJGC:
"Bizi biz yapan önyargılarımızdır." der Boris Vian. Karşı çıkmak mümkün değil. En azından kendi adıma. Kaç kere aynı şey oldu, herhangi bir konu hakkındaki, mesela kendimle ilgili varsayımlarım, düşüncelerim hiç tahmin edemeyeceğim şekilde değiştiler. Hem de ben onları mezara giderken bile yanıma alacağımdan adım kadar emin iken. (Senem Onan)

"Bizi biz yapan önyargılarımızdır." lafına karşı çıkmak mümkün değil diye kesin bir yargı verip sonra "en azından kendi adıma" diyerek yumuşatmak. Sonra da değişen önyargılarından söz etmek, onları mezara götüreceğinden eminken değişen... Önyargılarımız değişiyorsa ve bizi biz yapan da önyargılarımızsa, o zaman biz de değişiyoruz. Hangi biz biziz peki; önyargılarımız değişmeden önceki mi, değiştikten sonraki mi... O zaman bizi biz yapan önyargılarımız değildir. Çünkü önyargılarımız değişmiş, biz de değiştik. O zaman? Hem "önyargı" diyorsak bu ya değişmezdirler ya da çok zor değişirler demektir, yani önyargımız değiştiyse önyargı değildir; ya da, o zaman, önyargımız yoksa biz bir hiç miyiz?

Bunlar benim kafa karışıklığım değil, ben neyin ne olduğunu biliyorum (ve bu bir önyargı değil, ve buna rağmen değişmez); bu, yazarının metne de yansıdığı için fark edebildiğimiz kafa karışıklığı...

Bizi biz yapan önyargılarımızdır! 37 yaşındaki bir arkadaşım daha dün, lüks bir ihtiyaçtır dedi. İşsiz ve parasız olduğu, yakında kirasını ödeyemeyecek duruma geleceği için onu uyarmaya çalıştığımda bu lafı etti. Violent Femmes konserine gitmiştik; konserin yarısından sonra girdiğimiz halde ve benim paramı da ödemeyi istediği için 70 milyon gibi bir para verdi. Ben böyle harcamaların şu durumunda lüks olduğunu söylemiştim. Onun üzerine bu, en az Boris?inki kadar talihsiz lafı etti: "Lüks bir ihtiyaçtır." Halbuki böyle lükslere para harcamasaydı en az üç dört ay, belki altı ay çalışmasına gerek kalmayacağı bir yaşam sürebilirdi. Ama lüks bir ihtiyaçtır dedi ve kredi kartı gibi kapitalizmin tuzaklarından söz ederken ben, bunun karakteri olduğunu söylemeye kadar götürdü işi... "Lüks, benim karakterimdir..."

Güzel bir yemeğin bir insanı mutlu etmesini anlayabilirim ama güzel bir yemek olmayınca insanın mutsuz olmasını anlayamam, peynir ekmekle de doyabilirsiniz. Güzel yemek yediğinde bunu standart yapmak saçma. Bu ukalalık.

"Lüks, benim karakterimdir..."
"Bizi biz yapan önyargılarımızdır..."
"Tecrübeyle sabittir..."

Devam edebiliriz bu sürüye...
"İnsanları oldukları gibi kabul etmek gerekir..."

Senem Hanım, Boris Vian?ın (genelleyeyim, bir edebiyatçının) özel olması gerekirken genellenmiş, mutlaklaştırılmaya çalışılmış (halbuki mutlak felsefecinin işidir) düşüncesini haklı bularak alıntılıyor... Tabii ondan da hem çok emin: "karşı çıkmak mümkün değil"; hem de aslında emin değil...

Sözü bağladığı konuda söze aykırı bir şey söylüyor, sözü yalanlıyor kendi verdiği örnekte; ama bunun farkında değil, sözü savunduğunu düşünüyor...

"Kendi önyargımıza sahip çıkalım..."

Bu da Senem Hanım?ın lafı... Sahip çıkmak... Aynen benim arkadaşımın kendi lükslerine sahip çıkması gibi, parası yokken bile... Lükslerine sahip çıkmak... Önyargılarına sahip çıkmak? Aslında üstü kapalı bir şekilde söylemeye çalıştıkları şu değil mi: Kendi hatalarına sahip çıkmak...

Önyargılar hatadır, doğru bir yargıysa da hatadır. Doğruya yanlış yoldan gitmek insana çok şey kaybettirebilir. "İnşallah doğruyu bulamazsın, çünkü yolun yanlış!" dediğim insanlar oldu... Doğruya çıkan yanlış yol, yanlış yolun doğrulanması riskini getirir.

Güneş doğrudan yükselir.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
F. S. M.

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Sevme Beni [Şiir]
Terkidi Yar [Şiir]
Nazlı Kum [Şiir]
Kompozisyon Ödevi [Öykü]
Ding Dong [Öykü]
Birbirimiziniz [Öykü]
Absürtük Metinler [Öykü]
Çirkin ve Vasat [Öykü]
Siz de mi Zekisiniz! [Deneme]


Kara İzahçı kimdir?

Kafka'yla bir elmanın iki yarısı gibiyiz. O kurtlu yarım. . .

Etkilendiği Yazarlar:
Özdemir Asaf, İtalo Calvino...


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Kara İzahçı, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.