..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Çocukların eğitimi, zaman kazanmak için nasıl zaman yitireceğimizi bilmemiz gereken bir meslektir. -Rousseau
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Yüzleşme > Birkan ASKAN




6 Ocak 2002
Pablo Neruda kritiği  
Aklımdan geçenleri yazıyorum.

Birkan ASKAN


Şairin mesleğinin bir ölçüde kötüye kullanıldığı açıktır. Erkek ve kadın öyle çok yeni şair ortaya çıkıveriyor ki, yakında hepimiz şaire benzeyeceğiz ve okurlar gözden kaybolacak...


:BFHH:
"Şairin mesleğinin bir ölçüde kötüye kullanıldığı açıktır. Erkek ve kadın öyle çok yeni şair ortaya çıkıveriyor ki,yakında hepimiz şaire benzeyeceğiz ve okurlar gözden kaybolacak."
Pablo Neruda

Aklımdan geçenleri yazıyorum.Dışarıda nefes kesen bir soğuk ve kar yağışı var.Bir bütünü oluşturacak cümleleri toplayıp biraraya getirmek öylesine kolay bir iş olmasa gerek.Kralın çıplak olduğu bir sistemde, yaşamanın ironik takıntılarından, akli dengesi kendine ait bir ruhu yargılayacağım kelimelerimle.Cümleleri evirip çevirmeden ve duygularımın ağırlığını hissettiğim zamana yüklemeden çekip gitmeyeceğim gecenizden.

Anlamanın en anlamsız kaldığı her türlü eleştiriyi gözleriniz önünde terkedeceğim. Pablo Neruda yeniden gelip, aynı cümleleri önümde duran bomboş kağıdın tenine imzalayacak karşılıksız. Ben o zaman susacağım. Oysa ne kadarda çokmuşum diyeceğim kendi içimde fırtınalar koparan şairliğe. Kim ne derse desin, inadına oynayacağım kelimelerle. İnadına aşkımı itiraf edeceğim bekleyenime.

Kimine anlamsız kalmakta hiç zorlanmayacağım, kimini eleştirmekten, kiminde de eleştirilmekten asla geri kalmayacağım. Her ne kadar çoğalırsam,o kadar azalacağım okuyucusu olmayan bir zamanın zavallı düşüncelerinde düşüncesizlikten ayıklanacağım. Arasıra kahvemden yudumlayıp oldukça tepki doğuran bir sessizliği, yazılan her cümleden birer birer çıkarıp atacağım.Şairim diyeni sıraya sokacağım, keza yazdıklarından yazdıklarımı doğuracağım. Birbirine bağlanmış zincir halkaları gibi, her yazanın kendisine ait olmayan duygularında gezinen, zamansızlığın sahte şairlerini bulup inadına rüzgarında sabahlayacağım.

Tepkiye etkilenmek doğrultusunda değil,cümlelerle oynayıp kendini bile tanımlayamamak sorgusunda jargonlanan sistematiğe doğru akıp,hep hiç kimsesizken ağlayacağım.Şiirde imaj kestiren şaire dokunmayacağım,kristal bir hayatı şiirinde aşkına, doğasına, hatta kendi kabına sığdıramayan bir şaire imgeleme kapsamında karışmayacağım.

Uzun olacak yolculuğum. Kendimi soyutlayıp kayırmayacağım. Otoritesini şiirinde ve asarım keserim himayesinde popülizm içine taşıyan şairi beklemeyeceğim.Noktasal dokundurmalara sığınan zavallılığı etkili kılmak amacında hisseden şairi, şairden saymayacağım. Oturup kar tanelerinin düşüş hızındaki momentum paslaşmaları eşliğinde, kendisini ifade etmeye çalışan ve kendi dışında ifade bekleyenlere cümlelerini ifadelendiremeyen, hayatı pop-art şiir diyalektiği içinde sunmaya çalışan,hatta kusmaya uğraşan yürekleri yürekte barındırmayacağım. Ben kimim ki,benden öte. Aldırmayacağım.

Fakirizm kavramını düşüncelerinde köyden indim şehre mantalitesi içinde yoğurmaya çalışan ve imgelemelerini, mutlak varolmanın acısıyla süslemeye çalışan şairlere karışmayacağım. Nasıl olsa her zaman olacaklardır.Onları martıların kanatlarına takacağım.Okyanuslara bırakacağım. Ama herşeyin ötesinde varolmanın mantığı ile gün gelecek bende kaybolacağım. Birgün sevdiğim hayatın, paylaşıldığım sebepsizliğin avuçlarında, yelkensiz batacağım. Bileceğim, zor hayallerin peşinde asla zaman kalmayacak kanatsız uçmaya.

Kaldı ki ben,neresindeyim şairliğin.Ve sen neresindesin kendi cümlelerinin. Durup dört nala koşarken,bitkisel hayattan yudumlanan bir yürek gibi susmayacağım sana.Ve gün gelecek anlayacak kendini, kendi şiirinden okunan yüreğin.

Belki de duyumsadığım bir şeydir, içtenlikle yazılan her şiirin sahibi,kendi şairinin imgesidir. Aşk, hüzün, ayrılık, mutluluk, aynasında yakalanan her anlam, karşıya anlamsızlıkta kalsa,kemikleşen bir yapının organize haldeki tutumu,şiiri şairden üstün kılar. Anlamsızlıkta bir şiirdir,şairi olduğu müddetçe. Hayat sürdüğü sürece,yazdıklarımdan utanmayacağım.

Eleştiri kaldırmaz bir yordamla zaten okunmayan,her şairin kütüphanesinde şiir takıntısı kalmak için uğraşmayacağım.Önemlisi dediğin kelimelerde kendim olacağım.Asla sana sen olmayacağım.
Mevsiminde göç etmeyi beceremeyen kuşlar gibi, belki bir otel odası,belki bir kaldırım başı,belki de penceresiz odaların şiir öğüten yalnızlığı içinde gecelere koşacağım.

Anlatmayacağım aslında hiçbirşeyi, hiçbirşeyi yazdıklarımla sorgulamayacağım, yaşadımsa ben yaşadım, tükettimse ben tükettim,yaptımsa ben yaptım diyerek, aranızdaki ışık sızdıran bütün aynaları kırıp,bütün sevdaları yakıp,mutlulukları bırakıp, hüzünlerle ayrılacağım.

Dışarıda nefes kesen bir soğuk ve durmadan kar yağacak.Bekleyeceğim,bahar gelecek,çocuklarla yine uçurtma kovalayacağım,çiçeklerden bahara saklanacağım, rüzgarlarda sevdalımın saçlarına dokunacağım ,ve gizli öpüşmelerin yasaklanan bölgelerinden, kimsesizliği unutturan toprağa bir ömür koşarak, suskunlukla karışacağım.
Ve mevsim eskiten hayatıma,
Sizin kadar,
Asla bir neruda olmayacağım.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yüzleşme kümesinde bulunan diğer yazıları...
Kelebek İntiharları
Klon Kültürü
Yazmam gerektiğinde, gerektiği kadar...
Alışılagelmişliğin Dünyası

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Bir aşk'a kaç aşk sığar..?/
Zahrad"a Bir İki...
Geldigim Yerden
İsmini unuttuğum bir zamandı
Sarılmak gelir içinden
İstasyon
Öldümse senin için öldüm
Sen hayatın bir ucundasın
Assos kıyılarında iki melek
Suçlusun... /otur

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Yokluğuna adandım [Şiir]
Hüzünde eskiyen bir geceyim [Şiir]
Seni yaşamaktan dönüyorum [Şiir]
Deli Mavi [Şiir]
Çünkü [Şiir]
Yüzü koyun günaha [Şiir]
Ne Diyorsun [Şiir]
Düşdenizim [Şiir]
Vakitsizce [Şiir]
Pencereler [Şiir]


Birkan ASKAN kimdir?

Kim olmadığımı biliyorum en azından. . /Bir öncesizlik mi desem, bir sonrasızlık mı, ya da evvel zaman içinde bir masal. . /kahramanlarının hepsi ölen. . /tarafından. . Kuru bir kuyu mu desem, gidemediğim bir uzak mı. . hiçbir an, göremediğim bir sevda mı, manası olmayan bir bakış mı. . /bilemedim. . Ama herşeye rağmen, kim olmadığımı biliyorum. . /Artık kullanılmayan bir köprüden. . aşk’ı sallandırıyorum. . Bilmem. . / Kimi anlatmak gerekir kendi yerime. . /ya da kim beni anlayabilir. . /Sadece kim olduğum mu önemlidir, yoksa kimse olamayacağım mı. . /Bunu da bilmek gerekir. . / Birkan tekilden sakin, çoğuldan delidir. . /Kelimesiz değildir. . /Kendidir. . /Kısaca kim ne şekilde düşünürse, öyledir. . /Bırakın öylece kalsın. . /Önemsizdir. .

Etkilendiği Yazarlar:
Lorca / O. Auroba / M. Mungan / B. Brecht / E. A. Poe / Gülten Akın / C. Süreya / E. Batur / H. Hesse / Nietzsche / C. Ersöz / P. Celan..


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Birkan ASKAN, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.