Yaşam kısa, sanat uzun, fırsat aceleci, deney aldatıcıdır. -Hippokrates |
|
||||||||||
|
Hakan Yozcu Hakikat Gazetesi Lefkoşa KKTC Şair Mehmet Ekici şiiri kendine dert edinmiş, hayatını şiire adamış, şiire sevdalı bir şair, bir şiir işçisi… Şiire emek veren, şiiri kendine dert edinen, şiiri ilmek ilmek işleyen, tıpkı bir kuyumcunun ziynet eşyalarına gösterdiği titizliği şiirlerine gösteren bir üstat, bir şiir adamı… Eğitimci şair… Kendisi ile Hakikat Web TV’de Şiir Üzerine sohbet ettik. Şiir hakkındaki görüşlerini, düşüncelerini, duygularını, şiire nasıl başladığını, kimlerden etkilendiğini ve hangi şairlerin etkisinde kaldığını, eserlerini ve şiirlerini konuştuk: Ateşbaz Al bu mavi göğüm senin olsun Yeter ki yanımda kal İkimize yeter mi bir tek yürek, ateşbaz Benim payıma düşeni de N’olursun sen al Gözlerinle yaktığın bu yalnızlık alevi Yataksız bir nehir gibi nereye akar Ben bir buz kütlesi; sense, ateşbaz Dokun gözlerinle bu yüreğime Varsın saçlarıma yağısın ince ince kar Dudaklarından henüz çıkmadan her söz Kulaklarımda yankılanıp durur Ben yalnız bir odum, sense ateşbaz Kocaman bir alevin içinde yüzüyorken Gizlerinde ve dehlizlerinde aklım vurulur Sensizlik yeryüzünü kaplıyor geceleri Gözlerimi bir an uyku tutmuyor Bana dair neleri biliyorsun ateşbaz Ellerimle nereye dokunsam Kalbimin süveydası orda oluyor Avuçlarım göğe doğru duada Gözerin bulutlar ardına saklı Ben pervane, sense usta ateşbaz Yakıyorsun, yanıyorum hepsi bu Bu sevdam ki senden başkasına yasaklı Şair Mehmet Ekici, 1970 Kasım’ında Çelikhan’da doğdu. İlk, orta ve lise öğrenimini Malatya’da; teknik öğretmenlik eğitimini Elazığ’da tamamladı. Uzun yıllar Aksaray’da öğretmenlik yaptıktan sonra 2006-2011 yılları arasında beş yıl süreyle KKTC’de görevlendirildi. Yerel ve ulusal ölçekte birçok proje yazdı ve yönetti. Hazırladığı projeler kapsamında Avrupa’nın birçok ülkesinde bulundu. 2015 Eylül ayından beri ikinci kez TC Lefkoşa Büyükelçiliği Eğitim Müşavirliği nezdinde yurtdışı öğretmenlik görevini sürdürmektedir. Yazı, makale, hikâye ve şiir çalışmalarını çeşitli dergilerde değerlendirdi. Şiir ve hikaye dalında çeşitli ödüller aldı. Ayrıca; Kamu Yönetimi ve Sosyoloji bölümlerini bitirdi. İşletme Yönetimi dalında master yaptı. İlk şiir kitabı “Geceden Artakalan”ı 1998’de yayımladı. 2. Şiir Kitabı olan “Zühre” ise 2006 yılında yayınlandı. Şair, evli ve 2 çocuk babasıdır. Şair, resmi özgeçmişi dışında kendisini “Sıradan bir şair, hayat boyu öğrenci, İdealist bir öğretmen” olmaya gayret eden bir birey olarak tanımlıyor. Şair, şiirlerinde genellikle aşk temasını işlediğini, bunun yanında toplumsal içerikli şiirlere de yer verdiğini belirtiyor: “Biz, aşkı hangi ustadan öğrendik, Yalın bir alevin beyazlığında Kara sevdalara tutulmayı denedik.” Mehmet Ekici, şiir yazmada kendisine şans veren iki kişiden söz ediyor: “ Birincisi ilkokul öğretmeni, ikincisi de edebiyat öğretmeni.” Anlatıyor şair: “Bugüne kadar kültürel, akademik veya düşüncesi olarak bir yere geldiysem, bir başarım varsa, yani bir şeysem, bunda ilkokul öğretmenim Hikmet Hamamcı’nın katkısı büyüktür. İkinci büyük şansım, lise birinci sınıfta iyi bir edebiyat öğretmenimin olmasıdır.” diyor. “Gerek şiirde, gerekse hikayede kendi özgün tarzını bulana kadar elbette okuduğunuz şairlerin veya hikayecilerin etkisinde kalmalısınız… doğal olanı bu… doğru olan da bu… kimse anasından şair veya hikayeci olarak veya sanatçı olarak doğmuyor… Ama bu etki ya da etkileşimler bir yere kadar sürmeli, bir çocuğun yürümesini öğrendiğin zamana kadar… ya da bir binicinin atını kendi başına sürebildiğin yetkinliği kazandığın zamana kadar… veya bir tırtılın kelebeğe dönüşmek üzere kendi kozasını örmeye başladığın zamana kadar… sonrasında kendi yolunda, kendin yürümeye koyuluyorsun artık. Kendi tarzın, üslubun ve karakterin belirliyor yazdığın her bir şiir veya hikayede. Her şiir veya hikaye senin hüviyetin oluyor aslında…” diyor… Bundan sonra etkilendiği şairleri sıralıyor: “Benim şairlerim, Sezai Karakoç, İsmet Özel, Mehmet Akif, Necip Fazıl, Yavuz Bülent Bakiler, Nurullah Genç, Cahit Zarifoğlu, Nuri Pakdil, Akif İnan, Erdem Beyazit, Yunus Emre, Cemil Meriç…” liste uzayıp gidiyor… Buradan da Şairin Türk Edebiyatında şiiri kendisine dert edinen, şiiri, şiir olarak gören herkesten etkilendiğini görüyoruz… Şair, şiir hakkındaki düşüncelerini adeta bir poetika anlayışında dile getiriyor: “Acının ve aşkın dili evrenseldir. Bu nedenle şiirin bir coğrafyası yoktur. Bunun için şiirlerimizde gönlümüze dokunan ne kadar his varsa, biz istemesek bile gelir vicdanımızda bir yer bulur kendine. İşte o zaman umursamazsın şiirin yazıldığı dili. Hangi dilden yazılarsa yazılsın artık fark etmez. Sadece hissettiklerinizi kalbinize buyur eder ve kendinize ait hissedersiniz o şiirleri. Çünkü gülmeyi ve ağlamayı ifade etmek için hiçbir dilde çeviriye ihtiyaç yoktur.” diyor. “Yazma eylemini gerçekleştirmek için önce düşünmelisin. Çünkü düşünmek farzdır. Sonra okumak gelir. Okumak, hep okumak, her daim okumak. Başka sermayeniz yok ki…Okuyamazsan yazamazsın. Yazamazsan üretemezsin. İşin özü bu. Okudum, okudum, hep okudum ve sonra yazdım. Emek verilmeden bir ürünün meydana getirilmesi mümkün mü?” diye devam ediyor… Şiirin nasıl olması, nasıl yazılması ve ne olduğu hakkındaki görüşlerini de aktarıyor bize şair: “Herkesin şiiri istediği tarzda yazabileceği görüşündeyim. Şiiri özgür veya özgün kılan da budur. Şiir biriciktir. Suya değen bir ebru silueti gibidir… Bazı şiirleri hiçbir kalıba hapsedemezsiniz. Bazı şiirler ise ancak bir kalıba girince şiir formunu alır. Bu, tamamen göreceli bir durumdur. Belki de tamamen bir tarz meselesidir. Aslolan bir metnin şiir olup olmadığıdır. Bunun da kıstası olmalı elbet. Elması kömürden ayıran nedir? İkisi de aslında karbondan müteşekkildir. Birilerinin bir metne şiir demesi ile o, şiir olmuyor. Şiire ister his deyin, ister fikir deyin, hayal gücünün ete kemiğe bürünmüş hali deyin… Okunduğunda kendinize ait bir his bulabiliyorsanız o, şiirdir işte. Çoğu kez bir şiir, bir tek mısra için okunur. Şiir, şairin sinesinden bir kez çıkınca artık topluma mal olmuş ve kamusal bir hüviyete bürünmüştür. Sözleri size ait olabilir, ancak kim kendisine ait hissediyorsa artık onun da malı olmuştur o şiir. İşte o zaman o şiir özgür kalır. Şair de şiirini özgürleştirdiği ölçüde şairdir.” Bu güzel düşüncelerinden sonra yazıma Şairin güzel bir şiiriyle son vermek istiyorum. Şiirsiz kalmayın: Senin Şiirin Bir düşün, ufukta nazlı bir gemi İçinde ikimiz tek can, tek yürek. Sakın ellerimi bırakma e mi, Düşersem, kim bana “Yürü” diyecek. Bir göğün en mavi karanlığına Yolculuk yapalım yalnız ikimiz, Yanımızda taze aşk çiçekleri, Soranlara dersin “kaybolduk biz” Geceleri aklım senle karışır, Seni düşünmekten uyumasam da Her gece rüyamda çağırır sesin, Ve sevdiğin güller kurur masamda. Senle katlanırım bin bir cefaya, Sensiz mutluluk mu olurmuş, yalan. Yıllar yılı geçse unutmam seni Şiirlerim, senden hatıra kalan.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Hakan Yozcu, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |