• İzEdebiyat > İnceleme > Modern Şiir |
1
|
|
|
|
Gagavuz şiirindeki sevgi ve aşk temaları salt sevgiliye duyulan aşk değildir: ana sevgisi, anadil sevgisi, aile ocağına duyulan özlem, yurt topraklarına duyulan sevgi de şiirlerde baskın ve şaşırtıcıdır. Vatan sevgisi büyük özverilerle ellerinde tuttukları, üzerinde yaşadıkları bereketli topraklardan kaynaklanıyor. Bu aynı zamanda bir ulus olarak, bir toprak parçası üzerinde özgür yaşamanın ne kadar zor olduğunun bilincinde olduklarını gösteriyor. |
|
2
|
|
|
|
Şiirde modern ve modernizm üzerine kısa bir değerlendirme |
|
3
|
|
|
|
Şiir, çoğu zaman dilin anlam yapısı yanında ses yapısından da en geniş biçimde yararlanmaya çalışan bir tür olarak, etkileme gücünü daha çok “ses” yapısından almaktadır. Şiirdeki müzikalite, kelimelerin işitilmelerini sağlayan ses yapılarının armonize edilmesiyle oluşturulmaktadır. |
|
4
|
|
|
|
Şiir bir imge sanatıdır. Şiirden imge çıkarıldığında, geriye bu sanattan eser de kalmamaktadır. Orhan Veli, eski şiir anlyışını yıktıktan sonra, "Şiirden imgeyi atmakla hata etmişiz; imgesiz şiir olmazmış" diyerek imgenin şiirdeki yerine işaret etmiştir. |
|
5
|
|
|
|
Şiirin salt bir duygu işi olmadığını düşüncemize takla attıran komplike hallerini Özdemir Asaf şiirinde bulabiliriz ancak. Hem yalın dil, hem alışılmadık söz oyunları...Kendinde yara açan toplumsal aksaklıkları ironik bir dille işleyen Özdemir Asaf için " sen" kişisi çok değerlidir. Onu mayasından bir hamur gibi görür ve bununla uyak ötesi bir ritm kazandırır şiirine... Bu çok özel diliyle Asaf, ne popüler olmak kaygısı ne de estetik düşünce kaygısı taşımıştır... |
|
6
|
|
|
|
İçki ve işret, Divan edebiyatımızdan bugüne şiirimizin önde gelen temaları arasında yer almaktadır. |
|
7
|
|
|
|
Ece Ayhan, İkinci Yeni şiirinin özgün şairlerinden biridir. Yayımladıkları şiirlerle, bir yandan yeni bir şiir hareketinin oluşmasına katkıda bulunurken, bir yandan da özgün kalabilmeyi başarmıştır. |
|
8
|
|
|
|
‘Gavur Topraklara’ da ancak böylesi yaraşırdı. Üstelik serde Homeros’un çocukları olmak da var. Hem muhalif olacaksın, hem çatır çatır her yanından muhaliflik akan Taşra Dergileri çıkaracaksın, hem de Homeros’un çocuğu olacaksın. Üstelik, insanın kanını kaynatan bu ‘gavur topraklar’ üzerinde yaşayacaksın. Eeee kardeşim şair olmayacaksın da ne yapacaksın? Elin mecbur, cümle alem şairi bir araya toplayacaksın. Ne demişler ‘aklın yolu bir’. |
|
9
|
|
10
|
|
|
|
Orhan Veli ve arkadaşlarının şiirinde hüküm, basit realizmde. |
|
11
|
|
|
|
Şiir üzerine düşünen her şair; şiirde dil, biçim-biçem, anlam-anlamsızlık, gerçek, dize, ahenk, yapı vb. üzerine sürekli kafa yormuştur. Bunlardan “şiir ve kendilik” ve “şair ve kendilik” konularıyla ilişkilendirilebilecek olanlarından bazılarına değinmekle yetinilecektir. |
|
12
|
|
|
|
Şair, resmi özgeçmişi dışında kendisini “Sıradan bir şair, hayat boyu öğrenci, İdealist bir öğretmen” olmaya gayret eden bir birey olarak tanımlıyor.
Şair, şiirlerinde genellikle aşk temasını işlediğini, bunun yanında toplumsal içerikli şiirlere de yer verdiğini belirtiyor:
|
|
13
|
|
|
|
Gerekli Açıklama, dile savaş açmış bir zihniyetin ürünüdür. Bu kitap, şiir yazdığını iddia ederken kendi şöhret arzusunu ve ihtiraslarını kağıda fütursuzca dökmenin bir fotoğrafıdır. |
|
14
|
|
|
|
Siyasal bir şair olarak tanınan Erich Fried'in İzedebiyat'ta yayımlanan aşk şiirlerine "güya" apolitik bir yaklaşım. |
|
15
|
|
|
|
Şair kimdir,nedir,kime şair derler?Bir tane şiir yazanda şair midir,yoksa şair olmak için yüzlerce şiir yazmak mı gerekiyor?.Şair nasıl olunur? Düzgün cümleler alt alta getirilerek yazıldığında şiir olur mu? |
|
16
|
|
|
|
Şiir için gerek eski, gerek yeni şairler öyle tanımlamalar kullanmışlar ki inanın hepsi birbirinden şirin ve güzel ifadelerle bezeli…
Şiirin her insanın kendi dünyasında bir tanımı madem var o halde bizce şiir; müşahhası muhayyilenin potasında eriterek tecridin imbiğinden geçirme ve idrak üstü bir incelikle zekaya ürperti vererek kelimelere her okuyanın kendi ruh haline göre ahenk, anlam veya mana kazandırma sanatının adıdır diyebiliriz… |
|
17
|
|
|
|
Şair, kimi zaman da tüm kimliklerinden soyunarak yaşıyor hayatı, alabildiğine özgür ve alabildiğine cesur çekiyor acının fotoğrafını. |
|
18
|
|
|
|
siir nasil anlasilir kalp mi gercek mi konulu inceleyis.. |
|
19
|
|
|
|
Günümüz şiirleri çeviri şiirlere benzemektedir. Hani hep şikayet edilir ya, çeviri şiirlerin güzel olmadığından... Neden olarak da çeviri şiirlerin yazıldığı dilin, dil özelliklerine sahip olduğu, tercüme edilirken o dil özelliklerini yitirdiği söylenir. |
|
20
|
|
|
|
şiirlerinde Fuzuli'yi örnek almış sanki. Onun gibi aşk acısı var şiirinde. Acı, ayrılık, gam, keder, ateş gibi sözcüklere sılça yer verilmiş. Aşk ve sevgi şiirlerinin ana teması. |
|