..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Aşık olmayan âdem / Benzer yemişsiz ağaca. -Yunus Emre
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Şiir > Didaktik > Ünver PAZARLI




21 Haziran 2012
Hoşgörü  
Ünver PAZARLI

:AGEG:
HOŞGÖRÜ
İnsanların hoşgörüden ne anladığını hep merak etmişimdir.Hatta hoşgörü kavramını hangi gerekçeye dayandırdıklarını.Buna göre hoşgörü çok tahammüllü olmak mıdır? Çok merhametlilik midir? Katlanmak mı yoksa hayat tarzı mıdır?
Milletlerin kütüphanelerinde; hikayelerinde, masallarında, destanlarında hoşgörüyle veya hoşgörüsüzlükle ilgili birçok örnekler görürsünüz.Romalıların Hristiyanları dinlerinden dolayı aslanlara yedirmesi nasıl tarihi bir vahşet örneği ise, Habeş Kralı Neccaşi’nin Habeşistan’a sığınan Müslümanları koruması da tarih boyunca unutulamayacak bir hoşgörü örneğidir.Peki, insanları hoşgörü veya hoşgörüsüz olmaya iten şeyler nelerdir? Vicdan mı, empati mi, ilahî gerekçeler mi? Bence hepsi olabileceği gibi bir tek etken de buna sebep olabilir.
İnsanlığın en büyük yıkımlar demek olan savaşlar, ne yazık ki insanlık tarihi kadar eskidir.Biz insanlar ne zaman farklı din, farklı kültür veya farklı anlayışta insanlarla konuşsak mutlaka barıştan söz ederiz. Tabi ki doğrusu budur. Ancak çoğu zaman söylediklerimize kendimiz de inanmayız. Hiçbir normal veya aşırı fikir yoktur ki “barış”tan söz etmesin.Tabii ki kendilerinin hakim olduğu bir barışı kastediyorlardır. Ancak bütün milletlerin kahramanları “büyük savaşçılar” değil midir? Destan kahramanları kuvvet yoluyla halklarını ayakta tutmuyorlar mı? İskender, Sezar, Cengiz, Oğuz Han, dostlarını güldürüp düşmanlarını( itaat etmeyenleri) ağlatan kişilikler değil midirler? Onların adaleti tecelli ettirmeleri hep kuvvet yoluyla olmamış mıdır? Onların karşılarındaki insanlar, bu yüzden kötü insanlar veya birer hain” değil midirler? Tarih bizim karşımıza güçlüleri kahraman, güçsüzleri zavallı olarak öğretmedi mi?
Meşhur kurt ile kuzu hikayesini bilirsiniz.Kurt derenin üstünden su içmesine rağmen kuzuya” Suyumu bulandırma” der. Güçlüler güçsüzlere başka nasıl davranabilir ki? Çünkü kurt yaratılış olarak , kuzunun etine muhtaçtır. Mutlaka bir bahane bulmalıdır. Dünyada gücü elinde tutan devletler de aynı tavırlarla, güçsüz devletlere, önce insanî gerekçeler ileri sürerek ahlakî çağrılarda bulunmuyorlar mı? Zayıf ülkenin kötü adamı,önce bu çağrıları dinlemez.Fakat, sonu arslan sürüsünün eline geçen bir “bizon”dan farklı olmaz.Eğer dünya adalet bakımından bu kadar yoksun bir yer ise, din-ahlak ve insanî telkinler niçin bizden adaletli, merhametli ve hoşgörülü olmamızı ister.İşte işin en can alıcı noktası burasıdır. Hoşgörü kurt ile kuzuyu, güçlü ile zayıfı, zengin ile fakiri bir arada yaşatma sanatıdır.
Günümüzde hoşgörü adı altında farklı anlayışlarla karşılaşıyoruz.Suç işleyenler hukuksuzluğu, dersi zayıf olanlar derslerin gereksizliğini, ateistler dinin dünyada yeri olmadığını yüksek seslerle dile getirebiliyorlar.Hatta aynı dinden olanların tarih boyunca başka mezhepten olanları yok farzettiklerine, onlara kendi doğrularını dayattıklarına şahit oluruz. Peki, işin doğrusunu kim tayin edecek? Yahut doğrusunu ispatlasalar dahi, kendi doğrularını karşılarındakilere inandırabileceklerini mi sanıyorlar. Oysa ki, inandırıcılığın ve iknanın en etkili yolu iyi bir örnek olmak ve kendi doğrularını başkalarına dayatmamaktan geçer.İşte hoşgörü burada gereklidir. Eğer düşüncelerine katılmadığımız insanlar, olmaması gereken insanlar olsaydı, dünyada tek tip insan olur ve insanlığın en güzel yönü olan çeşitlilik ortadan kalkardı.
Son yıllarda halk müziğimizin ve klâsik müziğimizin çok güzel örneklerinin değişik müzik tarzlarına dönüştürüldüğünü görmekteyiz. Müziklerini başka forma dönüştürdüğünüz insanlar, yüzyılların ötesinden size nasıl hoşgörü gösterebilsin? Bir sanat eserinin dejenere edilmesine nasıl hoşgörü gösterilebilir? Emek ve ruh bu kadar ucuz mu olmalıdır?Her sanat eseri dokunulmazlık hakkına sahip değil midir?Ülkedeki bununla ilgili birimlerin böyle bir sorumluluğu yok mudur? Demek ki birileri, yaşayanların yanında yaşamayanları da kendilerine benzetmeye çalışıyorlar.Yazık, çok yazık!
Bize yakışan en makul yaklaşım ; kendi doğrularımızı, kendi zevklerimizi yaşarken başkalarının zevklerine ve doğrularına da mutlaka saygı duymaktan geçer. Aksi takdirde insan olmanın en temel dayanağını ortadan kaldırmış oluruz.
Ünver PAZARLI



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın didaktik kümesinde bulunan diğer yazıları...
Buğday Tarlası
Hoşgörü
Nasıl Olmalı

Yazarın şiir ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Son Söz
Kader
Sessiz Şehir
İçimdeki İzin
Şiirin Aşkı
Ege ve Fırat
Orası
Uzaklar
Çocuğum
Sakallı Enişte

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Yağmur [Öykü]
Bedel [Öykü]
Bir Yaprak Daha Düştü [Bilimsel]


Ünver PAZARLI kimdir?

Amatörce şiir ve hikaye yazıyorum.

Etkilendiği Yazarlar:
Hemen hepsinden birşeyler kapmışızdır.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Ünver PAZARLI, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.