..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Bu kitap çok gerekli bir açýðý dolduruyor. -Moses Hadas
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
ÝzEdebiyat - Yazar Portresi - Salih Zeki Çavdaroðlu
Salih Zeki Çavdaroðlu - FERAHNÂK
Site Ýçi Arama:


Ana Sayfa
  Mukaddes Kitabýmýz’daki Âyetler ile Tarihî Veriler Iþýðýnda: Türkiye’de Yahudicilik Hareketleri (Salih Zeki Çavdaroðlu) 21 Kasým 2023 Tarihsel Olaylar 

Tarih boyunca Yahudilerin Osmanlý ile Cumhuriyet dönemindeki faaliyetleri hakkýnda bir inceleme denemesi...

  Mukaddes Kitabýmýz’daki Âyetler ile Tarihî Veriler Iþýðýnda: Türkiye’de Yahudicilik Hareketleri (Salih Zeki Çavdaroðlu) 21 Kasým 2023 Tarihe Yön Verenler 

Günümüzde Gazze halkýna karþý Ýsrail tarafýndan baþlatýlan soykýrým karþýsýnda, Yahudilerin tarih boyunca Osmanlý ile Cumhuriyet devirlerindeki faaliyetlerine iliþkin bir inceleme denemesi...

  Üçüncü Selim Devrinde Türk Musikisi (Salih Zeki Çavdaroðlu) 9 Ekim 2021 Estetik Biçimler 

Gleneksdekidurumu...el musikimizin III.Selim Dönemin

  2. Adam Ýsmet Ýnönü' Nün Müzik ile Ýliþkisi (Salih Zeki Çavdaroðlu) 27 Eylül 2021 Estetik Biçimler 

Türkiye Cumhurbaþkanlarýndan Ýsmet Ýnönü' nün müzille iliþkisine dair

  Cumhuriyet' Ýn Radikal 'Ýnkilâplarý '' Sürecinde Tarihi Musikimiz de Payýný Almýþtý (Salih Zeki Çavdaroðlu) 25 Eylül 2021 Dönemler 

Erken Cumhuriyet Döneminde Batýlýlaþma Adýna Öz Musikimize yapýlan müdahaleler...

  Endülüs Ýslam Devleti Medeniyeti Ýçinde Elbette Musýki de Vardý (Salih Zeki Çavdaroðlu) 15 Mart 2021 Sanat ve Sanatçýlar 

Endülüs Ýslam Devleti' nde Musýki faaliyetlerine dair bir araþtýrma...

  Türk Musýkisi' Nin Okullarda Öðretim ve Radyolarda Yayýn Yasaklarý Sonrasýnda Arap Filmlerindeki Müziklerin Müziðimizin Arabeskleþmesine Etkileri (Salih Zeki Çavdaroðlu) 5 Mart 2021 Kültür Çatýþmalarý 

1930' larda yapýlan Musýki Ýnkýlâbý konusunda bir çalýþma..

  Tarih Boyunca Türkçemiz’ E ‘sadeleþtirme’ Adýna Yapýlan Ýhanetler ve Bunun Sonuçlarý (Salih Zeki Çavdaroðlu) 21 Þubat 2021 Tarihsel Olaylar 

Türkçe' nin Devlet Eliyle Bozulmasý...

  Vefatýnýn 67. Yýlýnda Ziya Osman Saba’ Yý Rahmetle Anýyoruz... (Salih Zeki Çavdaroðlu) 30 Ocak 2021 Aný 


  Osmanlý Düþmanlýðý Cumhuriyet Hükümetine Osmanlý Arþiv Belgelerini Dahi Hurda Kaðýt Deðerinden Sattýrmýþtý (Salih Zeki Çavdaroðlu) 6 Kasým 2020 Tarihe Yön Verenler 

Osmanlý Devleti Arþiv belgelerinin Bulgaristan' a satýlýþý...

  Sadrâzam Râmi Mehmed Paþa ile Müzikolog - Bestekâr Dimitrius Kantemiroðlu Dostluðu (Salih Zeki Çavdaroðlu) 21 Ekim 2020 Sanat ve Sanatçýlar 

Osmanlý' da BATILILAÞMA çabalarýnýn ilk hareketleri..

  Cumhuriyet’ Ýn Ürettiði Bir Ütopya : (Salih Zeki Çavdaroðlu) 18 Ekim 2020 Tarihe Yön Verenler 

1930' larda tartýþýlan bir tezin incelemesi...

  Chp Ne Kadar Solcu Ya da Sosyal Demokrat; Daha Doðrusu Bu Ýddialarý Ne Kadar Doðru? (Salih Zeki Çavdaroðlu) 10 Ekim 2020 Politik Olaylar ve Görüþler 

CHP' nin siyasi tavrý...

  Türkiye’ Nin Önüne Konmuþ ‘batýlýlaþma’ Hedefinin Ne Kadar Yanlýþ Bir Hedef Olduðunu Artýk Anlamamýz Gerektiði Günlerdeyiz (Salih Zeki Çavdaroðlu) 1 Ekim 2020 Günlük Olaylar 

100 Yýllýk Yanlýþýmýz: BATILILAÞMA

  ‘kemalizm’ Aslýnda Bir ‘ Ýsmet Ýnönü Devleti’ Ýdeolojisidir (Salih Zeki Çavdaroðlu) 26 Temmuz 2020 Türkiye 

Kemalizm ve Ýsmet Ýnönü alâkasý...

  Türkiye’ Nin Türrklük Ýle Alakasýz ‘beyaz Türk’ Meselesi (Salih Zeki Çavdaroðlu) 24 Temmuz 2020 Türkiye 

Türkiye' de kendilerinin " Beyaz Türk " olduklarýný idda edenler kimdir ?

  Türkiye’ Nin 'Batýlýlaþtýrýlma 'Projesi Kapsamýnda Radyo’ Nun Misyonu Neydi? (Salih Zeki Çavdaroðlu) 24 Temmuz 2020 Tarihsel Olaylar 

Batýlýlaþtýrýlma maceramýz...

  Emperyalist Dünyanýn Himayesindeki Piyanist Yine Sara Nöbetlerinde (Salih Zeki Çavdaroðlu) 24 Temmuz 2020 Politik Olaylar ve Görüþler 

Piyanist Fazýl Say' ýn gayri milliliði üzerine bir yazý..

  Ýki Yýllýk Baþkanlýk Sistemi Uygulamalarýný Nasýl Deðerlendirebiliriz? (Salih Zeki Çavdaroðlu) 22 Temmuz 2020 Toplumsal Olaylar 

Ýki yýldýr uygulanan 'Baþkanlýk Sistemi' nin seyri nedir ?

  ‘aydýnlar’ Bizim Millet’ Ýn Deðil de Kimin Aydýnlarý? (Salih Zeki Çavdaroðlu) 22 Temmuz 2020 Toplum ve Birey 

Türkiye' nin 'AYDIN'sorunu

 

 



G Ý R Ý Þ

Cumhuriyet’ in yeni bir toplum inþa etmek için geliþtirdiði bir dizi “inkýlâp projesi” içinde hiçbir þekilde hedefine ulaþamamýþ , baþarýsýz kalmýþ birkaç proje varsa bunlardan biri de müziktir.1920’ li yýllarýn ortalarýndan 1950’li yýllarýn baþýna kadar olan radikal uygulamalar,baskýlar ve yasaklara raðmen Türk toplumu kendisine müzikte dayatýlan,sistemini çok sesli müzikten alan “ulusal musýkî”yi hiçbir þekilde kabullenmemiþtir.Hatta onca manipülasyona , resmî ideolojinin buyurgan isteklerine,kendi öz müziðini dejenere etme bahasýna da olsa boyun eðmemiþtir.Dayatýlan çok sesli müzik o günden bu yana “ulus devlet elitleri”ne sadece zümresel prestij avuntusundan baþka bir þey vermemiþtir.
“Ulus Devlet”kurulurken, Devletin ekseninin seküler ve lâik dünya görüþünden yola çýkýlarak yapýlaþtýrýlmasýna karar verilmiþti.Böyle bir sistemin oluþturulmasý için de yerleþik deðerler ve kurumlarýn bir çoðundan vazgeçmek gerekecekti.Ancak,ümmet temelli toplumu, ulus temelli bir topluma dönüþtürmek her halde pek kolay bir þey olmayacaktý.
“…Baþarýya ulaþabilmek için Osmanlý,hatta Ýslâm öncesi Türk ve Anadolu tarihleri ön plâna çýkarýldý.Osmanlýca büyük ölçüde tasfiye edilmeye çalýþýldý.Kemalizm,Türk insanýnýn kendilerini tanýmlayýþ biçimini deðiþtirmek amacýyla yeni bir alternatif kimlik sunmak istedi…”
“…Türkiye`nin tarihinin Cumhuriyet`le baþladýðýný öne sürmek, `resmi tarih`in bile yapmadýðý bir þeydir. `Resmi tarih`, Türklerin tarihini, Osmanlý ve Selçuklu`yu atlayarak yazmaya kalkýþan bir historiografiydi…”
Deðerler A’ dan Z’ ye deðiþecek,kutsallar atýlacak;yerine yeni kutsallar konacaktý.Bunun için de özellikle din ve kültür ana eksen alýnarak,bu eksen etrafýnda þekillenmiþ ne kadar kurum ve kavram varsa hepsi bir bir yürürlükten kaldýrýlacaktý.Yani; “…Osmanlý’ ya ait ne var,ne yoksa silip süpürmeye kararlý yeni yönetim,her halde bu konuda dünya üzerindeki en kararlý ve en telaþlý yönetimdi.Toplumu tepeden týrnaða deðiþtirmek için alfabesine,kýlýk kýyafetine,dinî müesseselerine,yüzyýllarýn birikimi olan temel deðerlerine müdahale ederek,bunlarý bir gecede deðiþtirmeye zorlayan yeni anlayýþ aslýnda Rusya’ da devrim yaparak,Çar ve ailesini öldüren Bolþevikler’ den daha radikaldi…”
Osmanlý Alfabesi yerine Lâtin Alfabesi; Osmanlýca yerine “Arý Türkçe” yi tercih eden rejim,Osmanlý sanatýnýn en kadim ve popüler dalý olan musikisine de elbette izin vermeyecekti.O zamana kadar bestelenmiþ 20.000’ den fazla esere sahip repertuarýyla,Osmanlý’ nýn adeta melodik tarih ve geleneði olan musiki de unutturulmalý ve tarihin karanlýklarýna gömülmeliydi.
“…Hititler’ in,Sümerler’ in sahneye çýkarýlýþý,sýrf Osmanlý’ yý unutturmak içindi…”
Gerçi daha önceki yýllarda;hatta yüzyýllarda, aþaðý yukarý 18.yüzyýlýn baþýndan beri yani “Lâle Devri”,”Tanzimat”,”Meþrutiyet” gibi dönem isimleri veya “III.Selim”,”II.Mahmud”gibi padiþah isimleri ile de tanýmlanan devirlerde de baþlatýlan “yenileþme”hareketlerinde de bir takým “kýyým”harekâtlarý olmuþsa da ; “…Cumhuriyet,Tanzimat’ a kýyasla,radikal bir devrimciliði sergilemekte,Cumhuriyet,Tanzimat’ ýn ikircikli yapýsýna son vermeyi amaçlamýþ ve bunda da baþarýlý olmuþtur.Bu amaçla Cumhuriyet,geçmiþle ve gelenekle köprülerin atýlmasý anlamýna gelmektedir…”
Bu zihniyetle yapýlan “inkýlâplar”ýn hemen hemen çoðu istenilen amaca yakýn bir þekilde ulaþmýþtýr.Alfabesi,kýyafeti,hukuku,eðitimi,hatta diliyle yepyeni bir toplum oluþturulmuþtur. Buna raðmen Türk toplumu,baþta “Türkçe Kur’an”,”Türkçe Ezan” ve “Türkçe ibadet”le birlikte “Çok sesli ulusal müzik”projelerini ezici çoðunluðuyla kesin olarak reddedmiþtir.Ülkenin yönetimi serbest iradesiyle seçtiði insanlarýn eline geçtiðinde,tek parti döneminde yapýlmýþ deðiþiklikler zaman geçirilmeden,hemen aslî haline dönüþtürülmüþtür.
1950 senesinde CHP’ nin demir yumruklu yönetiminin sona ermesiyle; takriben 15 senelik kesintisiz bir süreklilikte Türkçe okunmasýna raðmen, ezan’ da ve ibadette bir geçiþ süreci yaþanmadan yeniden Arapça aslýna dönülmesinde herhangi bir zorluk yaþanmamýþtýr.Bu da zorlamalarla ve yapay bir þekilde oluþturulan inkîlaplarýn aradan ne kadar zaman geçerse geçsin,baþarý þansý olmadýðýný,þartlarýn elverdiði takdirde hiç yaþanmamýþcasýna terk edileceðini ortaya çýkarmýþtýr.
Özellikle Atatürk’ ün ölümünden sonra,Ýnönü’ nün “Millî Þef”lik döneminde Cumhuriyet’ in kuruluþu ile birlikte yapýlan doðru ve yanlýþlar bir bütün olarak “Kemalizm”adý altýnda tabulaþtýrýlmýþtýr. O zamana kadar yapýlan bütün uygulamalar tartýþmaya hatta eleþtiriye kapalý tutularak Cumhuriyet’ in kutsallarý haline getirilmiþtir.Öyle ki bu uygulamalardan dönülmesi Atatürk devrimlerine yapýlan ihanet olarak adlandýrýlacaktýr. Oysa Atatürk saðlýðýnda müzikte inkýlâp olamayacaðýný anladýðýný itiraf etmesine raðmen , Batýcý elitlerimizin, hala Türk milletinin geleneksel musýkisine dönme çabalarýný Cumhuriyet devrimlerine ihanet olarak görmelerini anlamak mümkün deðildir.
Buna raðmen,özellikle 27 Mayýs 1960 darbesi ile baþlayan askerî müdahaleler ile bu müdahalelelerin ara dönemlerinde Türkçe ibadet ve çok sesli müzik istekleri tekrar tekrar servis edilmektedir.Ne gariptir ki bu isteklerde bulunan kiþiler Türkçe ibadet etmek istediklerinde veya çok sesli müzik dinleyecekleri zaman hiç kimse onlara engel de olmamaktadýr.Burada ortaya çýkan ise, toplumdan buna dair herhangi bir talep olmamasýna, hatta böyle düzenlemelere Türk toplumunun açýkça karþý çýkmasýna raðmen , bir takým çevrelerin 1930’larýn þablonlarýna göre gelenek ve maziden kopuk bir Türk toplumu özlemlerinin olanca þiddeti ile devam ettiðidir. Hatta bir takým akl-ý evveller Geleneksel musiki’ nin tek sesli olduðundan,” antidemokratik”, çok sesli müziðin ise “demokratik “olmasýndan dem vurmaktadýrlar. Bu söylemleri de, ne bireysel ve toplumsal psikolojiyi,ne müziði,ne de demokrasiyi tanýmadýklarýnýn bir itirafýndan baþka bir anlam taþýmamaktadýr.....


  26.06.2009 11:26:56  

Üç aylar' ýn iklimi belli olmaya baþladý. Termometreler bu kadar yükselmiþken , ferahlatýcý manevî bir serinlik hissediyorum...



 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Salih Zeki Çavdaroðlu, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.

 

Bu dosyanýn son güncelleme tarihi: 04.10.2024 11:08:19