..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Özyaşamöyküsü başka insanlarla ilgili gerçekleri anlatmak için eşsiz bir araç. -Philip Guedella
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Politik Olaylar ve Görüşler > Salih Zeki Çavdaroğlu




10 Ekim 2020
Chp Ne Kadar Solcu Ya da Sosyal Demokrat; Daha Doğrusu Bu İddiaları Ne Kadar Doğru?  
Salih Zeki Çavdaroğlu
CHP' nin siyasi tavrı...


:AABB:
CHP, kuruluşu takriben bundan bir asır gerilere giden, bir İmparatorluğun çöküşü sonucunda, 9 Eylül 1923 tarihinde, İstiklâl savaşımızı kumanda eden Gazi Mustafa Kemal’ in liderliğinde kurulan bir parti. Aynı zamanda herkesin bildiği gibi, Cumhuriyet Türkiyesi’ nin ilk siyasi partisi.
Kuruluşu ile birlikte Hükümet olarak da başlattığı radikal “inkılâp” uygulamaları ve arada göstermelik olarak kurulan ve kısa zamanda kapatılan iki parti dışında 1946’ ya kadar hiçbir siyasi rakibi olmayan totaliter bir parti.
Bu arada İkinci Dünya Savaşı öncesinde İtalya’ da Mussolini, Almanya’ da Hitler ile kurulan iki faşist ve nazi partisi ile yüksek düzeyde ilişkileri olan bir kurum.
En kaba tabiriyle Devletçi bir parti. Bu siyasi çizgisini tâ 1970’ li yıllara kadar korumuş, hatta 1960 yılında Cumhuriyet hükümetlerinin tarihte yaşayacağı ilk askerî darbeye de o zamanki Genel Başkanları, tek parti rejiminin 2. Adamı olan İsmet İnönü’ nün Ordu nezdinde sivil komutanlık ettiği bir parti.
27 Mayıs darbesinin ardından, 1961 yılında kabul edilen anayasa ve bunun sonrasında aynı yıl ve daha sonra 1965 yılında yapılan genel seçimler sonucunda , halktan demokratik anlamda bir desteği bulamayan İnönü ve genel sekreteri Bülent Ecevit, 1960 lı yılların sonlarına doğru, dünya siyâsî konjonktüründe “sosyalist” hareketlerden ilham alarak, “ortanın solu” olarak isimlendirdikleri bır hareketi başlatacaklardı.
Bu hareket ile Türkiye genelinde âdeta bir fenomen haline gelen Ecevit,1970’ li yılların başlarında, Mustafa Kemal’ in 15 sene başbakanlığını, 12 sene de Türkiye’ nin Cumhurbaşkanlığını yapmış olan İsmet İnönü’ yü hem CHP Genel Başkanlığı,hem de siyasetten tasfiye edecekti.
Ecevit’in partinin başına geçtiği 70’lerden ve 2000’li yılların ilk iki yılı içinde , zaman zaman, gerek tek başına, gerekse koalisyon şeklinde hükümet etse de, “ ortanın solu” tezini, gerek hükümet programlar ve gerekse uygulamalarında, sadece “ köy kentler” gibi sembolik ve romantik tezler dışında, hiçbir zaman sosyal demokrat bir lider olmayı başaramadı.
Ecevit sonrasında Deniz Baykal ile yoluna devam eden CHP, bu dönemde, hiçbir alternatif siyasi proje üretmeksizin, sadece kemalist sloganlar ile kronik bir muhalif tavır sergileyecektir.
2010 senesinde, ülke dışında Devlet muhalifi bir suç örgütü tarafından hazırlandığı söylenen bir cinsi sansasyon komplo sonucunda Baykal, CHP Genel Başkanlığı’ ndan istifa etme mecburiyetinde bıraktırıldı. Yerine yine bu plan sonucu getirildiği söylenen Kemal Kılıçdaroğlu , olağanüstü kurultay sonucunda parti Genel başkanlığına getirildi.
Kuruluşundan bu yana “Kemalist” ideolojiden en ufak sapma göstermeyen Parti, Kılıçdaroğlu’ nun 10 senelik yönetiminde, partiyi tamamen değişik bir zihniyetle yönetmiş ve özellikle PKK hareketinin siyasi ayağı olduğu âşikar duruma gelmiş olan HDP ile sıkı bir münasebet kurmuş, hatta yapılan genel ve yerel seçimlerde, HDP’ in seçim barajını aşabilmesi için, kemdi seçmeninin bir bölümünün o partiye oy vermesi için mesajlar vermiş ve başarılı olmuştu.
Bundan daha kötüsü; özellikle yurt savunmasında ve ülke menfaatleri bakımından hükümetin attığı adımların istisnasız tamamında katı bir muhalif tavır aldı, hatta ülkenin emperyalist devletler ve komşu devletler ile girdiği polemikler ya da sahadaki çatışmalarında hep, Türkiye’ nin rakiplerin yanında yer alıyor.
Yani bu durum, ülke menfaatleri bakımındn çok acı ve vahim bir durum...

Salih Zeki Çavdaroğlu
10 Ekim 2020

https://ferahnak.wordpress.com/2020/10/10/chp-ne-kadar-solcu-ya-da-sosyal-demokrat-daha-dogrusu-bu-iddialari-ne-kadar-dogru/



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın politik olaylar ve görüşler kümesinde bulunan diğer yazıları...
Emperyalist Dünyanın Himayesindeki Piyanist Yine Sara Nöbetlerinde
Görünen Köy Gerçekten Kılavuz İstemiyormuş…
"" Hitler "" Tartışmalarında Haklı Olan Kim?

Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Mukaddes Kitabımız’daki Âyetler ile Tarihî Veriler Işığında: Türkiye’de Yahudicilik Hareketleri
Yazdıkları İle Yaşadıkları Aykırı Bir Sanat ve Edebiyat Adamı
Cumhuriyetimizin Kuruluş Felsefesi
Türkiye’ Nin Önüne Konmuş ‘batılılaşma’ Hedefinin Ne Kadar Yanlış Bir Hedef Olduğunu Artık Anlamamız Gerektiği Günlerdeyiz
1923’ Te Okullarda Türk Mûsıkîsi Öğretimi Yasaklanmıştı!..
Tarih Boyunca Türkçemiz’ E ‘sadeleştirme’ Adına Yapılan İhanetler ve Bunun Sonuçları
Türkiye’ Nin 'Batılılaştırılma 'Projesi Kapsamında Radyo’ Nun Misyonu Neydi?
Ziya Gökalp
Cinuçen Tanrıkorur
Türkiye’nin Siyaset Kroniği Piyanocusu Gene Hariçten Lied Okuyor!

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Vefatının 67. Yılında Ziya Osman Saba’ Yı Rahmetle Anıyoruz... [Şiir]
İki Bedene Tek Ruh [Şiir]
Adı Konulmamış Duygular [Şiir]
Aşk Bir Terennüm İse [Şiir]
Hayal Bazan Gerçeği Aşar [Şiir]
Sensizlik Beyitleri [Şiir]
Yağmuru Beklerken [Şiir]
Her Şey Geçmişte Kaldı [Şiir]
Vesvese [Şiir]
"" Mâzi Kalbimde Yaradır "" [Şiir]


Salih Zeki Çavdaroğlu kimdir?

Otuz yıldan fazla bir süredir Geleneksel Türk Musıkisi eğitimi aldım. Üsküdar Musıki Cemiyeti' nde 20 yıl korist - solist olarak görev yaptım. Bu güz Türk Musıkisi üzerine makaleler yazıyorum. (bkz. www. musikidergisi. com)

Etkilendiği Yazarlar:
N.Fazıl , C.Meriç, B.Ayvazoğlu,


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Salih Zeki Çavdaroğlu, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.