..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
İnsanların arasında yaşadığımız sürece, onları sevelim. -Andre Gide
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Tarihsel Olaylar > sevgierol




16 Şubat 2011
Ermenistan  
ermenistan tarihi

sevgierol


ermenistan


:AHFH:
Ermenistan’ın tarihi gelişim sürecini yazmak istedim. Değişik bir bakış açısı ile Ermenistan nasıl bir ülkedir ?.
Ermenistan (ermeniyye) adına en erken M.Ö. 510 tarihli Bisutun Anıtı'nda rastlanır. MÖ 399 yılında, bölgeyi gezerek ayrıntılı tasvirler yapan; Yunanlı tarihçi Ksenofon'un eserinde ülke adı Armenia olarak geçer. Türkçe metinlerde 15.yyıl’a kadar rastlanır.19 yyıl’a kadar tarihi bir metin olarak hatırlanır.19.yyıl ile beraber milliyetçi politikalar ile tekrar önem kazandı. Çağdaş Ermenistan'ın doğuşu tarihi Ermenistan'ın bir kısmı olan bugünkü Ermenistan İran (Kaçar Hanedanı)'ın Revan Hanlığından (Erivan Hanlığı) ibaretti. 1827'de Paskeviç yönetimindeki Rus ordusu tarafından fethedilmiş ve Kaçarlar 22 Şubat 1828 tarihli Türkmençay Antlaşması ile 4. Maddesi gereğince Revan Hanlığı üzerindeki hak talebinden vazgeçmiştir. 1917’li yıllara gelindiği zaman: 1917 Devrimi'nden sonra Rus Devletinin çöküşü üzerine kurulan Transkafkasya Federasyonu 26 Mayıs 1918'de üç cumhuriyete bölündü. 28 Mayıs 1918'de Erivan'da Ermenistan Demokratik Cumhuriyeti ilan edildi. İki buçuk yıl süren bağımsızlığı sırasında ekonomik, askeri ve siyasi krizlerle sarsılan cumhuriyet 1920 Kasım ayında; Türk ve Sovyet ordularının eş zamanlı işgaline uğrayarak bağımsızlığını kaybedince; 2 Aralık 1920'de Ermenistan Sovyet Sosyalist Cumhuriyeti adıyla Sovyetler Birliği'ne katılmıştır.
Ermenistan 1991 yılına kadar; Sovyetler birliğine bağlı iken S.S.C.B’nin dağılmasıyla beraber bağımsızlığını ilan etti. Türkiye, Ermenistan'ın bağımsızlığını 16 Aralık 1991 tarihinde tanıyarak ülkeyi tanıyan dünyanın ilk ülkelerinden birisidir.

2008 yılı nüfus sayımına göre Ermenistan’ın nüfusu 3.230.000 kişidir. Coğrafi açıdan bakarsak Ermenistan: , Asya'nın Güney Kafkasya bölgesinde bulunan, denize kıyısı olmayan bir ülkedir. Karadeniz ve Hazar Denizin arasında bulunarak, kuzeyinde Gürcistan, doğusunda Azerbaycan, güneyinde İran ve batısında Türkiye ve Azerbaycan'ın Nahçıvan bölgesi ile sınır paylaşmaktadır. Ermenistan'ın toplam alanı 29.743 km2'dir.Ermenistan’ın iklim özelliği karasaldır; yazları sıcak ve kurak, kışları ise soğuk oluyor. Isı derecesi genellikle rakıma göre değişiyor. Ermenistan'ın dağları, Karadeniz ve Akdeniz'in iklimsel etkilerini engelliyor, böylece mevsimsel çeşitlilik var. Ermeni Platosu'nda kış ortası ortalama derecesi 0°C, yaz ortası ortalama derecesi 25 °C'i aşmaktadır.
Ermenistan’ın da iki tane gölü vardır: Erivan gölü, Sevan(gökçe) gölüdür. Sevan gölünün özelliği vardır, Kafkasya’nın en büyük gölüdür.
Bugün Ermenistan da Ermenicenin yanı sıra ikinci dil olarak Rusça da konuşulur. Çünkü Sovyet döneminde okullarda öğretim dili Ermenice ve Rusça idi.
Devletin dini olarak hristyanlığı benimsemiş dünyanın ilk ülkesidir. Din ve vicdan özgürlüğü anayasal olarak desteklenmiştir. Nüfusun geri kalan kısmı; Yezidii ve Müslümandır.
Ermenistan da yapılan spor çeşitleri; En popüler spor tabii ki Futboldur. Daha sonraki popüler sporlar, basketbol, voleybol, yüzme, hokeydir. Zekâ oyunu olan satrançta çok ileridedir. Garri Kasparov gibi meşhur Ermenistan asıllı oyuncular vardır. Ermenistan 1994 Kış Olimpiyatları'na bağımsız bir ülke olarak ilk defa katıldı. Olimpiyatlarla Ermenistan’ın bağımsızlığından bütün ülkeler haberdar oldu. Ermenistan da bulunan madenlere bakacak olursak: Ermenistan bakır, demir, boksit, molibden, altın, kurşun ve çinko bakımından zengindir. Büyük ponza, mermer, tüf, perlit, kireç taşı, bazalt ve tuz yatakları da bulunmaktadır. İhracat ürünleri arasında; bakır, elmas, metal mekanizma parçaları bulunur.

; Vikipedia. com, ülkeler.net
Haberler.com,İskenderiye.com. dur




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Japonya [Şiir]
Müzik Sevismek mi [Şiir]
Süper Baba [Öykü]
Evlenmeden Olabilir [Roman]
Yaşam Koçu [Deneme]


sevgierol kimdir?

güzel şeyler

Etkilendiği Yazarlar:
aklıma gelmedi


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © sevgierol, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.