Zaman dostluğu güçlendirir, aşkı zayıflatır. -La Bruyere |
|
||||||||||
|
Bazılarımızın yıldızlara bakmakta çekinmediğimiz nedir anlardan birisindesiniz. Gökyüzünü amatör duygularla izleyip yıldızlara hayranlık besliyorsunuz. Gökyüzü laboratuarında gözleriniz ve bilinciniz kaynaşmış durumda. Elinizde bir yıldız haritası ve merak duygusu.. Göz ziyafeti ve evren partisi yaşamak üzeresiniz. Şimdi dersimize dönelim. Bir körpe beyine yıldızları gözleme alışkanlığı vermek, uzayı sevme alışkanlığı vermek, oldukça titizlik ve ilgi isteyen bir iş.. Önce çocuğun yıldızları görebileceği ortamı yaratmalı. Bunu yaparken de çocuğa haber vermemeli, meraklandırmalı, oyuna dökülmeli.. Çocuk okuma yazmaya geçmeden önce yıldızlarla tanışmalı, evde yıldızlarla ilgili masallar okunmalı, bilmeceler hazırlanmalı (Bir tabakta iki tavuk, biri sıcak biri soğuk. Geceleri fener, gündüzleri söner gibi..) çizgi filmler, belgeseller izlenmeli. Meraklandırıcı sorular hazırlanmalı. ( Kutup yıldızı neden güney yarım kürede görünmez?, Kara deliğe neden kara delik derler? gibi..). evde çocuğun odasına bir yıldız haritası asılmalı, herhangi bir köşeye çocukla birlikte yapılmış gezegenler maketi konmalı, ekonomik bir teleskopla da geceleri yıldızlar düzenli olarak gözlenmeli, gökyüzü ile ilgili haberler takip edilmeli. Montaigne bir denemesinde, “En iyisi gençlerde öğrenme hevesini ve sevgisini uyandırmaktır, yoksa kitap yüklü birer eşek yaparız onları. Kırbaç zoruyla bilim dolu bir çanta taşıtıyorlar onlara; oysa bilimi evimizde saklamak yetmez, evlenmek gerek onunla.” Derken dikkat çekmek istediği öğrenme isteğini artırmak, sevgiye sarılmasını sağlamaktır. Tabii, bunu yaparken sırf ödev olarak değil, hissettirilmeden ailece yapılmalı . Basitlikten kurtulmalıyız artık, kağıttan uçaklardan daha öteye gidebilmeliyiz. Çocuklarımızın ufkunu açmak bizlerin ellerinde. Her ilde yıldız şenlikleri düzenlenmeli, o ilin aydınları buna ön ayak olmalı, müzelerin bir köşesine yıldızlarla ilgili eşyalar konmalı.. Uzay ve us/ay konusunun en gizemli ve derin yanını ortaya çıkarmak evrenin/enin çok yönlülüğünü olağandışı ve gecemsi ortaklığını sayısız galaksi/ yıldızlarla dost kılmak evren/insan, bilim/betik ve etik anlayışında sunmak biz us/bilinç bireylerine düşüyor.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Göktu Kara, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |