Hiçbir kış sonsuza dek sürmüyor, hiçbir ilkbahar uğramadan geçmiyor. -Hal Borland |
|
||||||||||
|
-M.ö. 413-327 yılları arasında yaşamıştır. -Kinik Felsefe Okulu’nun kurucusu Antisthenes’in en ünlü öğrencisiydi. -Kalp para bastığı için sürgüne yollanan bir babanın oğludur. -Diogenes,babasının suç ortağı olmakla övünürdü. -Ona göre,”en üstün iyi;erdemdir,fazilettir.Bilim,şan,şeref,servet hor görülmesi gereken uydurma iyiler”dir. -“Felsefe’nin özünün,her yerde özentiyi kötülemek ve onun karşısına doğayı koymak olduğunu”,söyler. -Bilgenin kendisini istek ve duygulardan uzak tutması gerektiğini ve ihtiyaçlarını en aza indirmesi gerektiğini,savunur. -Eflatun ona “Çılgın Sokrates” derdi. -Her mevsimde yalınayak dolaşır,harmanisine sarınıp tapınak kapılarında yatar ve bir fıçının içinde otururdu. -Büyük İskender kendisinden bir şey isteyip istemediğini sorduğunda “Gölge etme,başka ihsan istemem!” demiştir. -Bir gün bir çeşmeden avucu ile su içen bir çocuğu görünce “Bu çocuk bana,fazladan eşyam olduğunu öğretti!” diye haykırıp su çanağını kırmıştır. -Sıradan insanları çok küçümserdi.Bir gün öğlen vakti,elinde fenerle “Bir adam arıyorum!”diye söylenerek Atina sokaklarını dolaşmaya çıkmıştı. -Atinalılar,onunla hem alay ederlerdi,ama hem de çekinir ve sayarlardı. -Aynı dönemde yaşayan Aristippos’tan zihniyet ve yaşantı şekli bakımından çok farklıydı.O nedenle bu iki filozof birbirleriyle hiç anlaşamazlardı.İşte Montaigne’den buna örnek bir alıntı: Diogenes,lahanalarını derede yıkarken yanından geçen Aristippos’a “Lahana ile yaşamasını bilseydin,bir zalime dalkavukluk etmezdin” demiş. (O dönemde Aristippos devrin hükümdarının yağcısı olduğundan ömrü saraylarda geçiyor.Bu gariban da dere kenarında bir fıçı içinde yaşamaya çalışıyor.)O da ona “İnsanlar arasında yaşamasını bilseydin,böyle lahana yıkamazdın!” diye cevap vermiş.Bakın akıl ayrı ayrı görüşleri insana nasıl kabul ettiriyor.İki kulplu bir çömlek;ister sağından tut,ister solundan... Sevgili dostlar,siz hangi filozofun düşüncesine katılıyorsunuz?
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Ömer Faruk Hüsmüllü, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |