..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Yedi iklim dört köşeyi dolandım / Meğer dünya her tarafta bir imiş. -Dadaloğlu
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Yazarlar ve Yapıtlar > Ömer Faruk Hüsmüllü




30 Ocak 2010
Tolstoy ve İtiraflarım  
Ömer Faruk Hüsmüllü
Tolstoy'u ve eserini tanıtan kısa,bilgilendirici bir yazı.


:AFJF:



İtiraflarım
Antik Dünya Klasikleri
Çeviren:İhsan Özdemir
Baskı tarihi:2006



Tolstoy Kimdir?

28 Ağustos 1828’de dünyaya gelen Tolstoy, toprak sahibi varlıklı bir ailenin çocuğuydu.O nedenle ömrünün sonuna kadar maddi bir problemi olmadı.
Tolstoy gençlik yıllarını şöyle anlatır.

“Ben Ortodoks Hıristiyan inancına göre vaftiz edildim ve yetiştirildim.Bu inanç bana çocukluk ve gençlik çağım boyunca öğretildi.Ne var ki on sekiz yaşında üniversiteyi ikinci sınıftan terk ettiğimde geçmişte bana öğretilen şeylerin hiçbirisine artık inanmıyordum..

......O yılları dehşet,nefret ve de yüreğimde bir sızı olmaksızın hatırlayamıyorum.Savaşta insanlar öldürdüm ve gene öldürmek amacıyla insanları düelloya davet ettim.Kumarda kaybettim, köylülerin emeklerini çar çur ettim,onları cezalara çarptırdım,ahlâksız bir hayat sürdüm ve insanları kandırdım.Yalan,soygun,her türlü zina, sarhoşluk, şiddet, cinayet, işlemediğim tek bir suç bile kalmamıştı, ama benim çağdaşlarım beni nispeten ahlâklı bir insan olarak gördüler ve görüyorlar.

Bu şekilde on yıl yaşadım.
.....Savaştan sonra yirmi altı yaşında Petersburg’a geri döndüm ve yazarlarla tanıştım.Beni kendilerinden biriymiş gibi karşıladılar ve pohpohladılar.Ben daha alternatiflerimi araştıramadan,aralarına girmiş olduğum bu yazarlar grubunun hayat görüşlerini benimsemiş oldum ve bu görüşler benim daha iyi bir insan olma yolundaki eski çabalarımın izlerini bütünüyle ortadan kaldırdı.Çünkü bu görüşler benim sürdüğüm sefih hayatı haklı çıkaran bir kuram ortaya koyuyorlardı.”

Tolstoy meşhur eseri Savaş ve Barış’ı 1869 yılında yayımladı.Gene bu yıllarda ruhsal bir bunalım yaşadığından manastıra kapandı.Ancak buradaki yaşantısı Hıristiyanlığa karşı olan inancını zayıflattı.Aradığını bulamadığı için manastırdan da ayrıldı.

82 yaşında öleceğini anladığından yada artık ölmek istediğinden ölümü huzur içinde karşılayacağı bir yer aramak için evinden kaçtı.(28 Ekim 1910)

On gün sonra bir tren istasyonunda ölüsü bulundu.

Ölmek istediği yer orası mıydı,yoksa hedeflediği yere gitmek için mi oraya gelmişti? Bilinmez...

*******************

İtiraflarım

95 sayfalık bu kitapta Tolstoy kendi hayatını,bunalımlarını,hayatın anlamsızlığı karşısında hissettiklerini,ölüm gerçeğini,intiharı,var oluşu,bilimleri,dinsel inançları sorguluyor ve ısrarla arıyor,arıyor....

Ve sonunda bulduğunu söylüyor:
“Tanrı’yı arayarak yaşadın mı,bir daha Tanrısız yaşayamazsın.Ve her zamankinden daha güçlü bir şekilde,içimdeki ve etrafımdaki her şey aydınlandı ve bu ışık beni bir daha terk etmedi.Böylelikle intihar etmekten kurtuldum.

.....O sahil Tanrı’ydı.Gitmem gereken o yön gelenekti;kürekler ise sahile doğru ilerleyebilmem ve Tanrı’yla bir olabilmem için bana verilen özgürlüktü.Böylece yaşama gücüm yenilenmişti ve ben de yeniden yaşamaya başlamıştım.

......Sadece Tanrı’ya inandığım anlarda yaşamış olduğumu hatırladım.Bu,geçmişte nasılsa,bugün de öyleydi.Yaşamak için Tanrı’nın varlığının farkında olmaya ihtiyaç duyuyordum.O’nu unutmaya,ya da O’nu inkar etmeye göreyim;ölüyordum.

.....Ölmeye ve dirilmeye dair yüzlerce olay hatırladım.Gördüm ki ben yalnızca Tanrı’ya inandığımda yaşıyordum.Tanrı’yı düşünmem yetiyordu,o zaman hemen diriliyordum.O’nu unuttuğum,O’na inanmadığım zamanlarda ise,yaşam da yok oluyordu.Yaşamın bu diriliş ve ölümleri neydi?Tanrı’nın varlığına inancı kaybettiğimde,sanki yaşamla ilgili bağlarım da kopuyordu.Tanrı’yı bulmak konusunda az da olsa umudun olmasa,yaşamıma çoktan son verirdim.Fakat yaşıyordum.Öyleyse O vardır.O,O’nsuz yaşanmayan şeydir.”

Tolstoy bunalımlarından nasıl kurtuldu?Yukarıda aktardığımız düşüncelere hangi aşamalardan geçerek ulaştı?Bu soruların cevaplarını tabii ki “İtiraflarm”ı okuyarak verebilirsiniz.

*************

Tolstoy özde kötü bir insan değil,ama yapmadığı ahlâksızlık da yok.Bu çelişki karşımıza “çevre” problemini çıkarıyor.

Ait olduğu çevrenin değerleri onu bir felaketin eşiğine getiriyor.O nedenle kişiliğin oluşumunda çevre faktörü daima göz önünde bulundurulması gereken bir etkendir.

Tolstoy özde kötü bir insan olsaydı,hayatındaki kara lekeleri bu kadar samimiyetle itiraf edemezdi.

****************

Tolstoy başkaca bir eser vermemiş bile olsaydı “İtiraflarım” gene de onun büyük bir yazar olarak anılmasına yeterdi.





Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yazarlar ve yapıtlar kümesinde bulunan diğer yazıları...
Yazar Gabriel Garcia Marquez'in Veda Mektubu
Ömer Rasih Öztürkmen
Türk Dünyasına Adanmış Bir Ömür Turan Yazgan
Tarihçi Araştırmacı Yazar Necat Çetin'i Kaybettik
Yusuf Ziya Ortaç ve Kaybolan Kelime
Eşekli Kütüphaneci Mustafa Güzelgöz
Tolstoy ve Eserleri
Trakya Rüzgarı
Oktay Sinanoğlu'nun Gençlere Vasiyeti
Seferberlik Hikayeleri - İbret Almak İçin Okunmalı

Yazarın İnceleme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Kim,ne Demiş? (İsimler Alfabetik Sıraya Göredir... )
A'dan Z'ye Güzel Sözler
Sevgi - Gönül - Umut ve Mutluluk Üzerine Aforizmalar
Başöğretmen Atatürk Öğretmenler Hakkında Ne Söyledi?
Barış ve Özgürlük Üzerine Özlü Sözler
Dostluk Üzerine Aforizmalar
Erkek ve Kadın Üzerine Aforizmalar
Acı - Haz - Elem - Üzüntü Üzerine Aforizmalar
Kavimler Göçü ve Sonuçları
Dünya Atatürk'ü Konuşuyor

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Siyasi Taşlama: Neşezâde - 2 [Şiir]
Siyasi Taşlama: Karamsarzâde [Şiir]
Kusurî"den Tırtıklama [Şiir]
Zam Zam Zam... [Şiir]
Tırtıklama (Kazak Abdal'dan) [Şiir]
Yoklar ve Varlar [Şiir]
İstanbul,sana Âşık Bu Kul [Şiir]
Âşık Dertli"den Tırtıklama [Şiir]
Namuslu Karaborsacı [Şiir]
Dostlarım [Şiir]


Ömer Faruk Hüsmüllü kimdir?

Uzun süre Oruç Yıldırım adını kullanarak çeşitli forumlara yazı yazdım. İddiasız iki romanım var. Çok sayıda siyasi içerikli yazıya ve biraz da denemelere sahibim. Emekli bir felsefe öğretmeniyim. Yazmaya çalışan her kişiye büyük bir saygım var. Çünkü yazılan her satır ömürden verilen bir parçadır.

Etkilendiği Yazarlar:
Az veya çok okuduğum tüm yazarlardan etkilenirim.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Ömer Faruk Hüsmüllü, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.