İnsanlığın hangi filizi köreltilmek istenmişse, tersine o filiz daha gür büyümüştür. -Freud |
|
||||||||||
|
Türkü Anadolu halkının kendini ifade tarzı bilgeliginin saza söze dökülmüş biçimi değildir de nedir? Bazen kurda kuşa yakılır türkü, bazen ayrılığa, zülme. Aşık kimi kez yol vermez dağlarla dertleşir türkü dilinden. Kavuşamanın hırsını sazından çıkarır. Hele birde kavuştumu sevenler saza tele sığmaz türkü, dilden dile, kulaktan kulağa çığ misali coşarak yüzlerce yıl evvelinden ses verir. Zengin Anadolu geçmişimizde türkü gelenegini Türk olmayan halk ozanlarıda sürdüre gelmişlerdir. Bunlardan en söz edilesiler Ermeni halk ozanlarıdır. İşte Sarı gelin türküsünün köken tartışmasının temelinde bu yatmaktadır. Yurdumuzda aynı sözlerin değişik yörelerde değişik ezgilerle söylenmesi, aynı sözlere başka başka öyküler analtılması nasıl olagan karşılanıyorsa, bu Türkünün kökeninide her iki halkın sahiplenmesi de olagan karşılanmalı. Uzun asırlardır beraber yaşayan iki halkın kültürel temelde etkileşimi kaçınılmaz değilmidir? Hem sarı Gelin (Kız) Türk olsa ne fark eder, Ermeni olsa ne sakınca doğurur? Önemli olan bu türkünün yaşaması ve en azından iki halk tarafından sevilip benimsenmesi yolu ile evrenselleşmesi bence. Burada size türkünün hikayesini anlatmak istemiyorum. Maksadım bu güzel ezgi etrafında yaşanan yapay ve samimiyetsiz eleştirilere sizin de dikkatinizi cekmek. İşte türkünün sözlerinden bi kaç satır. Erzurum çarşı pazar Leylim aman aman leylim aman aman Leylim aman aman sarı gelin İçinde bir kız gezer Hop ninen ölsün sarı gelin aman Sarı gelin aman sarı gelin aman suna yarim Elinde divit kalem Leylim aman aman leylim aman aman Leylim aman aman sarı gelin Katlime ferman yazar Hop ninen ölsün sarı gelin aman Sarı gelin aman sarı gelin aman suna yarim Palandöken yüce dağ Leylim aman aman leylim aman aman Leylim aman aman sarı gelin Altı mor sümbüllü bağ Hop ninen ölsün sarı gelin aman Sarı gelin aman sarı gelin aman suna yarim Seni vermem yadlara Leylim aman aman leylim aman aman Leylim aman aman sarı gelin Nice ki bu canım sağ Hop ninen ölsün sarı gelin aman Sarı gelin aman sarı gelin aman suna yarim. Yapay gündemlerle karşımıza getirilen tatışma konularını bir yana bırakıp, Anadolu halkını sesine kulak vermeliyiz. Evet bu gün bunu, yarına bırakmadan yapmalıyız.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © eyyüp yıldırmış, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |