..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Dengeli bir rejimde yemeğin yeri çok önemli. -Fran Lebowitz
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Yerler > Mustafa Günay




8 Temmuz 2005
Kentler ve Yazlar  
yaza giriş yazısı

Mustafa Günay


“Bir kentle paylaşılan aşklar çokluk gizli aşklardır” diyor Albert Camus, “Cezayir’de Yaz” adlı denemesinde.


:BBIB:
“Bir kentle paylaşılan aşklar çokluk gizli aşklardır” diyor Albert Camus, “Cezayir’de Yaz” adlı denemesinde.
Yaz’ı konu edinen pek çok öykü, roman, şiir vardır. Belki de mevsimler, insanın mevsimlerle ilişkisi üzerine yazılanların büyük bir bölümü de yaza yönelik olsa gerek.
Aklıma ilk gelenler: Nedim Gürsel, “uzun sürmüş bir yaz”dan söz eder. Hilmi Yavuz, “yaz şiirleri”ni bir kitapta toplamıştır. Ahmet Ada, “yaz kırlangıcı olsam” diye söyler.
Yaz gelince şehirlerin, özellikle büyük kentlerin manzarası değişir. Belki caddeler, sokaklar, otobüsler, vapurlar ve metrolar yine kalabalıktır. Ama okulların kapanmasıyla birlikte bir tenhalık da çöker kentlere. Yazlar, kentlerde yalnızlıkların ve ayrılıkların da mevsimidir. Yalnız kalanlar daha bir derinden hissederler kendileriyle başbaşa kalmanın hüznünü... Uzaklıkların, mesafelerin rengi vardır bu mevsimde yazılan şiirlerde...
Kavafis’in ünlü “Şehir” adlı şiiri geliyor aklıma: “bırakmaz peşini bu kent senin.” Benim peşimi de İzmir bırakmıyor ya da aslında ben bırakmıyorum onun peşini... Aradan geçen 10 yıldan fazla zaman. Kaç yıldır peşimden geliyor İzmir. İmgelerle, anılarla ve tasarılarla, kaygılarla, umutlarla ve umutsuzlukla ömrüme düşüyor gölgesi...Belki yaşanmış zamanlardan daha uzun sürer anma zamanları. Duyguların, duyarlıkların yaşanmasından daha derin ve uzun mudur anıların izleri ve düşündürdükleri...Elbette herkesin yanıtı farklı olacaktır bu sorulara.
Kentlerde binlerce, milyonlarca insan birlikte yaşasa da, aynı kentin havasını solusa da, her birimizin kentle kurduğu ilişkiler ve bağıntılar, diğerlerinden farklı olacaktır. Özellikle şairlerin ve genel olarak sanatçıların yaşadıkları kentlerle, yaşama ortamlarıyla kurdukları ilişkiler kendine özgü özellikler taşır. Bir bakıma kentin dilidir şairlerin dizeleri ve diğer sanat eserleri... Bu nedenle kendini sanat eserlerinde dile getirebilen, ortaya koyabilen şehirler de, diğerlerinden daha farklı bir kimlikle çıkarlar ortaya. Şiir ve diğer sanat alanlarında kentler de yeniden yaratılır/kurulur. Bir bakıma her sanatçı, yalnızca içinde yaşadığı kent gerçekliği yansıtmakla yetinmez, aynı zamanda bir kent ütopyası da ortaya koyar. Olması gereken, yaşanması gereken bir kentin işaretlerini, şairlerin dizelerinde, müzisyenlerin ezgilerinde, ressamın renklerinde buluruz, ya da öykülerin romanların satırlarında...
Ama ne acıdır ki kentlerin sokaklarına caddelerine ve meydanlarına, sanatçıların adları pek verilmez. Burada kentin yurttaşlarına düşen bir sorumluluk da söz konusudur. Kendi kentini anlatan, onun dili olan sanatçılara ve eserlerine hak ettiği değeri ve ilgiyi göstermek gereklidir. Bu aynı zamanda bir kentin kültür ve uygarlık tarihinde kendine yer açması anlamına da gelir.

Sözler:
“Kent havası özgür kılar.” (Alman Atasözü)

Dizeler:
“Kim bulmuş ki yerini, kim ne anlamış sanki mutluluktan
Ey yağmur sonraları, loş bahçeler, akşam sefaları
Söyleşin benimle biraz, bir kere gelmiş bulundum.” (Edip Cansever)






YB BB>



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Hermann Hesse'den Mektup Var
Birkaç Dergi
Attila İlhan'ın Ardından
Şiirdeki Felsefe, Felsefedeki Şiir
Adlandırmak
Şarkılar Kimi Söyler?
Jules Verne
Yola Çıkmak, Yolda Olmak
Anlatmak Anlaşılmak
Bulutlanmak

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Sisifos Gibi [Şiir]
Mayıs Yağmuru [Şiir]
Hal Durumu [Şiir]
Özne: Felsefe - Edebiyat İlişkileri [Bilimsel]
Özne: Nihilizm Sorunu [Bilimsel]
Özne [Bilimsel]


Mustafa Günay kimdir?

Felsefe açısından sanat ve edebiyat eserlerinin değerlendirilmesine önem veriyorum.

Etkilendiği Yazarlar:
Albert Camus, Nermi Uygur, Milan Kundera, Oğuz Atay, Edip Cansever


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Mustafa Günay, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.