..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Bir klasik herkesin okumuş olmayı istediği ancak kimsenin okumayı istemediği eserdir. -Mark Twain
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Toplumbilim > Aziz Dolu




22 Nisan 2023
Türk Kültüründe Kadının Yeri ve Önemi  
Aziz Dolu
Türk kültüründe kadın..


:DCJ:
Latin, Grek, Frank vd. unsurlardan oluşan Batı kültüründe kadın erkeğin ağrıyan dişidir. Arap, Pers (Fars), Çin diye giden Doğu kültürlerinde alımlı dişidir. Türk kültüründe ise bilge kişidir. Hele de mor cepkenli ise…

Toplumun temelini, temel yapı taşını aile oluşturur. Ailenin temelini ise kadın.. Tarihe/geçmişe dönüp baktığınızda kadına verilen değer konusunda Türklerin, diğer uluslardan fersah fersah önde olduğunu görürsünüz. Araplar kuma gömerken, Hintliler ateşte yakarken, Grekler (Yunanlılar?) konsomatris muamelesi çekerken, Latinler ticarî mal gibi alıp-satarken Türklerde kadına devlet yönetimi emanet edilmiştir.

Pîrimiz Hoca Ahmet Yesevî, kadını en iyi anlayan ve anlatanlardandır. Ona göre; kadın dünyanın başı, cennet dergâhının aşıdır. Erkek mum ise kadın ateş, erkek ay ise kadın güneştir. Erkek anca bulunduğu yeri aydınlatırken, kadın dünyayı aydınlatır. Yine pîrimize göre kadın bilge ise dünya bilgedir, kadın temiz ise dünya temizdir. Onun için de kız çocuklarının (dolayısı ile kadınların) okutulması, eğitilmesi gerekir. Pîrimizin öğrencisi ve dahi vekili olan Hacı Bektaş Veli Hazretleri de kız çocuklarının oku(tul)masına çok büyük önem vermiştir.

Büyük önder Gâzi Mustafa Kemal Atatürk’le noktayı koyalım: “Türk kadını dünyanın en münevver, en faziletli ve en ağır kadını olmalıdır. Ağır sıklette değil, ahlakta, fazilette ağır, vakur bir kadın olmalıdır. Türk kadınının vazifesi, Türk’ü zihniyetiyle, azmiyle muhafaza ve müdafaaya kadir nesiller yetiştirmektir. Milletin menbaı, hayat-ı içtimaiyenin esası olan kadın, ancak faziletkâr olursa vazifesini ifa edebilir. Herhalde kadın çok yüksek olmalıdır. Burada Fikret merhumun cümlece malum olan bir sözünü hatırlatırım: ‘Elbet sefil olursa kadın, alçalır beşer.’”

Aziz Dolu Atabey
azizdolu.wordpress.com



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın toplumbilim kümesinde bulunan diğer yazıları...
Arapların Mevali Takıntısı ve Türkler
C/esaret

Yazarın İnceleme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Anadolu'nun Türklüğü
Karamanoğulları Devleti
Maya Dili ile Türk Dili Arasındaki Ortak Sözcükler
Kaşgar'dan Karaman'a Türkçemiz
Türkler Bin Boydur Biri de Moğol’dur
Yankılı Değil Yalın Türkçe
Büyük Türk Şairi Genceli Nizamî
Türkçenin Gücü

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Bilge Şehirli [Şiir]
Aldırma Be Gönül [Şiir]
Aldırma Be Gönül [Şiir]
Sevesim Var [Şiir]
Zaman Havuzu [Şiir]
Ganire Bacı [Şiir]
Gönül Mahzenimde Yıllandıkça [Şiir]
Toroslar [Şiir]
Metafizik Ürperti [Şiir]
Vatan ve Şehit [Şiir]


Aziz Dolu kimdir?

Avşar Yörüklerinden. .

Etkilendiği Yazarlar:
Edebiyat, dilbilimi (filoloji), sosyoloji, tarih...


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Aziz Dolu, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.