..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Kitabının bir kopyasını gönderdiğin için sağol. Onu okumakla hiç zaman yitirmeyeceğim. -Moses Hadas
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Günlük Olaylar > Şevket Başıbüyük




18 Ocak 2016
Yakındığım Şey…  
Şevket Başıbüyük
Kış nedeniyle kilit vurulmuş evler, lakin bir tanesi evini bu taziyeye açmamış, açma cömertliğini gösterememiş… Özetleyecek olursak; köy hayatı, bildiğiniz o eski köy hayat değil şimdi. O eski cömert insanlar, yerini cimri ve sadece kendini düşünen egoist insanlara bırakmış… Evini komşusunun taziyesine açmayacak kadar ölümü unutmuş bu insanlar. Herkes öldüğü vakit terk eder malı, serveti, evi barkı lakin bu insanlar ölmeden önce terk etmişler evlerini barkını. Daha vahimi terk ettikleri evlerini ölmüş gariban komşusunun taziyesine açmayacak kadar insanlıktan uzaklaşmışlar… Yakındım; köy değil, kar değil, fukaralık hiç değil… Bilmem anlatabildim mi?


:ACJE:
YAKINDIĞIM ŞEY…

Bizim insanımızın bu kadar tez beri değişeceğini, örf adetlerinden ödün vereceğini, bencileşeceğini, paylaşmayı unutacağını, yanı başında olup bitenlere ilgisiz ve alakasız kalacağını, gör-mez-likten geleceğini, tabiri caizse; “Avrupalaşacağını” hiç mi, hiç beklemezdim…
Dün (17 Ocak 2016/Pazar) köyde bir taziyeye gitmiştim.
Üniversite’yi geçerek, “Naldöken”i aşarak, ‘dere-tepe’ düz gidip, şu arzın kara parçasının beyaza büründüğü yere kadar; yani “Uluköy”ü de epey geçtikten sonra sol kol üzeri “Hürmer” denilen köydeki taziyeye gitmiştik…
Hani bu yıl Malatya merkeze ciddi bir kar düşmedi ya; zannediyoruz ki kar yağmamış.
Oysa dağlar kar altında.
Karla kaplı bir köy…
Odun, kömür, yiyecek-içecek, giyecek…
Çarşı - pazarın yanı başında olmadığını düşünün.
Ve şimdiki neslin unuttuğu fukaralığı…
En önemlisi de fukaralığı/yoksulluğu düşünün…
Senenin on iki ayında, en az dört ay beyaz karın altında verilen bir hayat mücadelesini düşünün…
Gerçi böyle bir hayatı yaşayamayana, görmeyene anlatsam da anlatamamış olurum ama büyüklerinden/dedelerinden-ninelerinden bir masal gibi dinleyenler biraz tasavvur edebilir.
Ben böyle bir hayatı tasavvur eden değil, bizatihi yaşayanlardanım…
İşte dün bu taziye vesilesiyle geçmişimi bir kez daha yaşadım.
Temiz hava var, amenna…
Hem ziyadesiyle eser rüzgârları, lakin…
Lakin sadece ‘temiz hava’ ile yaşamayı sürdürmeye yetmiyor…
Bahsettiğim köy Malatya merkeze sadece 30-40 km. uzaklıkta, yani merkez köylerinden sayılır. Lakin ağır kış şartları altında, maddi durumu iyi olanlar kışları şehre, yazları bu köyü tercih ediyorlarmış. Bunlar tuzu kuru olanlar…
Bir de fukaraları düşünün…
Kışın dahi o köyde yaşamak zorunda kalanlar.
İşte onlar…
Battalgazi Belediyesi sınırları dâhilinde olduğu için Belediye, bir taziye çadırı kurdurmuş.
Çadır kurdurulalı iki gün olmuş, iki gün aradan geçmesine rağmen çadırın içindeki buz tam anlamıyla erimemiş.
Büyük bir soba yakmışlar lakin plastik sandalyeler mermer parçası gibi insana yapışıyor…
Sözü şimdi söylemek istediğim yere getirmek istiyorum. Bir elin parmaklarını geçmeyecek sayıda hane var bu köyde ama…
Belediye tarafından kurulan çadırdan da daha büyük odalı ev/evler var bu köyde…
Kış nedeniyle kilit vurulmuş evler, lakin bir tanesi evini bu taziyeye açmamış, açma cömertliğini gösterememiş…
Özetleyecek olursak; köy hayatı, bildiğiniz o eski köy hayat değil şimdi.
O eski cömert insanlar, yerini cimri ve sadece kendini düşünen egoist insanlara bırakmış…
Evini komşusunun taziyesine açmayacak kadar ölümü unutmuş bu insanlar.
Herkes öldüğü vakit terk eder malı, serveti, evi barkı lakin bu insanlar ölmeden önce terk etmişler evlerini barkını.
Daha vahimi terk ettikleri evlerini ölmüş gariban komşusunun taziyesine açmayacak kadar insanlıktan uzaklaşmışlar…
Yakındım; köy değil, kar değil, fukaralık hiç değil…
Bilmem anlatabildim mi?



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın günlük olaylar kümesinde bulunan diğer yazıları...
"Keno Ölmüş Duydunuz Mu?"
Adıyaman Gelişiyor
"Orduzu Gecesi"
Git Ahmet Hakan!..
Motaş
Küçük Şevket Büyük Şevket"i Eleştirince…

Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
At Sineği
"Ötesiz İnsanlar"
"Ben Yoruldum Hayat"
Hayırsız Evlat
Kentlinin Otobüse Binme Kuralları
Oruç ve İbadetlerimiz
Bitkisel İlaç Satan Şarlatanlar…
Duy Beni!…
Canı Çıkasıcalar…
Bırak Beni Haykırayım

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Cennet Gülleri [Şiir]
Tüm Türkiye Üşüdü Koca Reis [Şiir]
Tüm Türkiye Üşüdü Koca Reis [Şiir]
Çocukluğum [Şiir]
Duvardaki Saat [Şiir]
Olma Geveze [Şiir]
Özgürlük [Şiir]
[Şiir]
Bizim Kadir de Ehliyeli Olunca… [Öykü]
Vay Sözüm Vay… [Öykü]


Şevket Başıbüyük kimdir?

Edebiyatın karın doyurmadığını bile bile aç kalma pahasına yazmaktan imtina etmeyen, hayal gücünden çok izlenim ve gözlemlerini yazmaktan büyük keyif alan, yazarken adeta orgazım olan sıradışı bir yazar

Etkilendiği Yazarlar:
Roman, Hikaye, Şiir, Biyografi, Gezi


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Şevket Başıbüyük, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.