..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Mermere sıkışmış bir melek gördüm ve onu özgürlüğüne kavuştuncaya dek mermeri oydum -Mikelanjelo
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Toplum > Nilüfer Aydur




22 Ocak 2011
Sistemin Ruhu - 7  
Nilüfer Aydur
Öyle görünüyor ki; özgür ve amaçlı üretici olarak kabul edilen insanın en büyük başarısı(zlığı) kendisi de dâhil olmak üzere doğayı araçsallaştırmasıdır. O, doğayı ve doğasını (kendine yabancılaşarak) nesneleştirme yoluyla dönüştürendir. Ve her şey bu önkabulle başlar; insan her şeyden önce kendine araçtır. Tuhaf bir biçimde yaşamını sürdürmek için tüm doğayı ve dolayısıyla kendini kullanır; ama akılcı ve bilimsel yöntemlerle. Öyleyse nedir bilimsellik, nasıl oluşur, neyle ölçülür? Şöyle söylemek yanlış olmaz sanırım: Bilimselliğin kendisi bir ölçüttür; hem ölçmeyi şart koşar hem de ölçeği belirler. Onun bu egemen yapısı kimseyi rahatsız etmez çünkü gerek kullandığı yöntemler, gerek hizmet ettiği amaç kutsanmıştır. O, tümdengelir ve tümün iyiliğine hizmet eder; savaş sanayinde ya da vahşi kapitalizmin dev tröstlerinde insan neslini kıyıcı ve bağımlılaştırıcı araçların üretiminde kullanılıyor olması, onu yanlışlayamaz. Bilimsel yöntem kendinde iyidir, onu kötü amaçlarına alet edenler kötülerdir. Bu çok ilginç değil mi; bilimsel akıl için metafiziksel bir önkabule ihtiyaç duymak?


:BCEI:
Öyle görünüyor ki; özgür ve amaçlı üretici olarak kabul edilen insanın en büyük başarısı(zlığı) kendisi de dâhil olmak üzere doğayı araçsallaştırmasıdır. O, doğayı ve doğasını (kendine yabancılaşarak) nesneleştirme yoluyla dönüştürendir. Ve her şey bu önkabulle başlar; insan her şeyden önce kendine araçtır. Tuhaf bir biçimde yaşamını sürdürmek için tüm doğayı ve dolayısıyla kendini kullanır; ama akılcı ve bilimsel yöntemlerle. Öyleyse nedir bilimsellik, nasıl oluşur, neyle ölçülür? Şöyle söylemek yanlış olmaz sanırım: Bilimselliğin kendisi bir ölçüttür; hem ölçmeyi şart koşar hem de ölçeği belirler. Onun bu egemen yapısı kimseyi rahatsız etmez çünkü gerek kullandığı yöntemler, gerek hizmet ettiği amaç kutsanmıştır. O, tümdengelir ve tümün iyiliğine hizmet eder; savaş sanayinde ya da vahşi kapitalizmin dev tröstlerinde insan neslini kıyıcı ve bağımlılaştırıcı araçların üretiminde kullanılıyor olması, onu yanlışlayamaz. Bilimsel yöntem kendinde iyidir, onu kötü amaçlarına alet edenler kötülerdir. Bu çok ilginç değil mi; bilimsel akıl için metafiziksel bir önkabule ihtiyaç duymak?
Bir olgu olarak içinde yaşadığımız dünya, bilinciyle kendini vareden insana ait bir dünya değil, tıpkı hayvanların içgüdüleriyle sürdürdükleri yaşamlarının bağlı olduğu sistemlerdeki gibi zorunluluklar dizgesinden ibaret, dayatma bir dünyadır. Yaşamın (doğanın) varoluş dayatması... Bu bağlamda insan, gereksinimlerini bilme ve bunları en optimal yollarla giderme eylemliliğini ya da zorunluluklarının bilincine varmayı hedeflemekle kendini gerçekleştiren olmaz. Ancak, bununla yaptığı, yaşamını sürdürebilme donanımlarının türsel karakteristiğini ortaya koymaktır. Bu az şey değildir elbette. Ne yaptığını, neden yaptığını, en iyi nasıl yapabileceğini biliyor-bilmeye çalışıyor olmak, onu, diğerlerinden ayırır, üstün kılar ama sadece şu anlamda: türsel özellikler. O özellikler ki -adını bilinç koyduğumuz- özgürlüğün esaretinden başka bir gelecek vaat etmez insana. Olanın peşine takılmış olmakla birlikte, zorunluluklarının farkındadır ve özgürlük için çırpınır; çırpındıkça derinliğine batar olanın, olagelen olur. Hep başa döner özgürlük; kendine esirdir.
Oysa insanın, doğal bir tür olmaktan kendini vareden olmaya geçmediği sürece, bilinci, henüz varolanın farkındalığı boyutundan, varolan boyutuna geçemez. Varolan boyutunda bilinç, bugün kullandığımız anlamıyla değil, kendini gerçekleştirmekle varolur ki; kendini bilmeye gerek duymaz. Esaret ve özgürlük bağlamlarını yitirir.

Ben özgürlüğümü değil, kendimi gerçekleştirmek istiyorum.

İlk hedef, bilinçli olmak değil, olmaktır.
Her sistem kendi kurallarıyla yönetilen bir oyun gibi algılanır anlığımızda. Onu düşüncelerimize anlaşılır, bilinir kılan, bu algılayıştır. Aynı zamanda hafızayı işler kılan, bağlamı yaratan, kavramayı kolaylaştıran budur. Oyunu oynadıkça anlar, anladıkça bağlam yaratır ve o bağlamda varoluruz. Zamanla oyunun kuralları, oyuna katılan yeni araçlarla birlikte değişen bağlama uygun olarak değişse de, oyun oyun olmayı ve kurallarla sınırlı olmayı sürdürür. Bu değişmez. En başa dönerek hatırlatmak istiyorum: Şu an bir senaryonun doğaçlama oyuncuları ve seyircileri olarak, türsel donanımlarımızın karakteristiği olan gerçeklik algımızın simülasyonlarıyla yer değiştirdiği bir dünyada, zihnimizin oyunlarında yaşıyoruz bir anlamda. Zaten oyunlaştırmalarla kurduğumuz dünyamız, oyunlarımızın oyunları tarafından maniple edilen, bizden uzaklaşmış; bu sebeple yaşadıklarımızın bize aitliğini hissedemediğimiz ama içinde kaybolduğumuz bir oyun alanına dönmüştür sanki. Bir pazaryerinde patlayan bombayla, 150 kişinin aynı anda öldüğü haberini aldığımız televizyonlarımızda seyrettiğimiz, bize ulaşana kadar gerçekliğini kaybetmiş bir görüntü, oyunun kendinde bir oyundur; bizim gerçekliğimiz değil. Sokakta miyavlayan yavru kedi vicdanımıza hiç olmazsa bir tas süte mâlolabilir ama binlerce insanın ölümü, üzerinde konuştuğumuz, tartıştığımız bir konu olur genel anlamıyla. Bir film kritik edilir sanki.
Bu kadar vicdansız mıyız biz? Elbette ki hayır... Sadece bir oyun oynuyoruz ve oyunun bu aşamasında oyun, kendini oyunlaştırarak, üzerindeki hareket alanımızın sınırlarını belirler konuma geçiyor. Oyun bize oyun oynuyor. Bunu biliyoruz, bilincimiz tüm bu olup bitenin ayrımına varabiliyor ama o, tam da bilinçli olmanın doğası gereği bunun ötesine geçemiyor. Çünkü bilinçli olmak, olanı anlamak, farkında olmaktır. Kabullenmekten ya da oyuna gelmenin kızgınlığıyla kendine ve çevresine zarar vermekten başka ne geliyor elden? Bu da bizi oyunun oyununa düşürüyor tekrar. İşte burada bilinçli eylem doktrini çıkıyor karşımıza. Bilinçli olmak yetmiyor, bilinçli eylemlilik içinde olabilmek gerekiyor.
Öncelikle bilinçli eylem bize neyi çağrıştırıyor, buna bir bakalım: Şayet bilinç; insanın içinde varlık bulduğu dünyaya ilişkin farkındalığıysa yani deneyimlerle kazandığı bilme yetisiyse, bilinçli eylemin, olagelenin dışında bir eylemlilik hali olması pek mümkün görünmüyor. Elbette, bilinçli eyleme bir töz atfetmeyeceksek. Fakat o zaman bu bizi yine metafiziksel bir bağlama götürmüş olmayacak mı? Kesinlikle... Öyleyse bir sorunumuz var. Metafizik.

Nilüfer Aydur

(Devam edecek)



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın toplum kümesinde bulunan diğer yazıları...
Çirkin Ördek Yavrusu İnsan Hayvan mı?
Bendeyişler - 6
Kutsala İlişkin
Bendeyişler - 4
Bendeyişler - 3
Sistemin Ruhu - 8
Bendeyişler - 5
Bendeyişler - 1
Bendeyişler - 2
Bilgi Donanımımız ile Eylem Biçimimiz Arasındaki Uçurumun Yarattığı Gerginliğin Ortadan Kaldırılması Üzerine

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Sevgi ve Söz Üzerine

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Sus - II - [Şiir]
Sus - I - [Şiir]
Kızıma [Şiir]
Yalnızlık Kimsesizlik Değildir [Şiir]
Söz Vermiştin İnanacaktım [Şiir]
Hâlâ Bitmedik İnadına - VI [Şiir]
Hâlâ Bitmedik İnadına - VII [Şiir]
Hâlâ Bitmedik İnadına - V [Şiir]
Hâlâ Bitmedik İnadına - IV [Şiir]
Aynı Zamandı [Şiir]


Nilüfer Aydur kimdir?

İçine hapsolduğumuz evrenin dışına hiç çıkamayacak olsak da, bizim işimiz o evrenin duvarlarını kemirmektir. Zira o duvarlar ruhumuzun besin ihtiyacını karşılar.

Etkilendiği Yazarlar:
Daha çok felsefi etkilerden söz edebilirim...


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Nilüfer Aydur, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.