..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Sorularla dolu bir kitap... hiçbir zaman eksiksiz olamaz. -Robert Hamilton
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > İlişkiler > Cahit Yetgin




2 Aralık 2010
Adab - I Muaşeret Kuralı  
ADAB-I MUAŞERET KURALI

Cahit Yetgin


ADAB-I MUAŞERET KURALI Adab, Edep, terbiye ve ahlak kuralları için söylenir. Her milletin kendine has ADAB-I MİLLİYESİ ve muaşeret kuralları vardır.Yani adab-ı umum iyesi,adabı erkanı diyebilirsiniz.


:ADBA:
ADAB-I MUAŞERET KURALI

Adab, Edep, terbiye ve ahlak kuralları için söylenir. Her milletin kendine has ADAB-I MİLLİYESİ ve muaşeret kuralları vardır.Yani adab-ı umum iyesi,adabı erkanı diyebilirsiniz.
Bizim yüce Türk İslam Milletinin adabını ne kadar biliyor,ne kadar yaşıyor,tatbik ediyoruz veya gelecek nesillere öğretebiliyor muyuz,örnek olabiliyor muyuz?Bunlar bizi ve toplumu ne kadar veya kaçta kaçını ilgilendiriyor?Önce kendi nefsimizden ailemizden başlayalım.Çevremizde ki büyüklere saygı,küçüklere sevgimizi ne kadar yansıtıyor,ne kadar karşılık alıyoruz..!Apartman da ki komşuluk ilişkilerimiz,selamlaşmamız,komşu haklarına riayet kurallarımız,yolda yürüyüşümüz,ticaretteki alış verişlerimiz,cami içerisinde ki davranışlarımız,hasılı yememizde,içmemizde,tuvalet kullanmamızda,çevre bilincinden sayın sayabildiğiniz kadar beşeri insan ilişkilerini bugüne kadar sorguladık mı? Çevremiz bizim davranışlarımızdan dolayı,arkamızdan veya yüzümüze karşı takdir mi,yoksa başka bir şey mi söylüyor diye merak ettik mi?Veya boş verip kim ne derse desin deyip hayvan davranışlarımıza düşünmeden devam mı diyoruz.Ne ALLAH dan korkan,ne de İNSAN dan utanan bir varlık mıyız?Acaba….!
Efendimiz Hz. Muhammet s.a.v. BEN GÜZEL AHLAKI TAMAMLAMAK İÇİN GÖNDERİLDİM. Rabbim beni güzel surette edeplendirmiş sözü ile bizlere örnek olmadı mı?
Ne oldu da bu kadar bu aziz necip Türk İslam Milletinin bu gün kü toplum içerisinde ki saygısızlık,sevgisizlik,adab-ı muaşeret kurallarını hiçe sayan bir güruh olduk ha..!Soruyorum size çevresinden bir şekilde olmaması gereken davranışlardan rahatsız olmayanız var mı ? Herkes bir şekilde birbirinden rahatsız.Yani insanoğluna yakışmayan davranışlar yüzünden nerede o öğretmen öğrenci ilişkileri.BANA BİR HARF ÖĞRETENİN KÖLESİ OLURUM.Diyen Hz.Ali
r.a.ın ahlakı.Eline,beline,diline sahip ol diyen hacı Bektaşi velilerin sözleri,VEL HAYA VEL İMAN.UTANMASI OLMAYANIN İMANI KAMİL OLMAZ hadisini ne kadar çevremizde görebiliyoruz.Edebi bilmiyor san…!Edepsizden öğren hiç olmaz sa.!Adamın öğrenmeye ne ihtiyacı,nede niyeti var.
Bu işler sözle,yazmakla,çizmekle olmuyor.Fiiliyata geçirmek illa yaşamak,yaşamak ve örnek olmak,yüzlerin kızarması lazım.
Bence bütün sıkıntılarımızın kaynağı ADAB-I MUAŞERET kurallarını hiçe saymamız.Bunu her yerde görmek mümkün.Çarşıda pazarda,trafikte,apartmanda,camilerde kılık kıyafetimizde,oturmamızda,kalkmamızda,konuşmamızda vs.Her gün her an her saat görüp şahit oluyoruz.Rahatsız oluyoruz.Üzülüyoruz,kimseye lafta söylenmiyor bir şey yapamamanın ızdırabı içinde LA HAVLE ÇEKİP,YA SABIR veya ıslah olması için dua,ıslah olmadığı takdir de şeytanından bulsun diye beddua,başka bir çıkarı da yok.
Müdahale ettiğiniz anda karakol,hastane,hapishane yolları açık hak hukuk,hak götüre.O nun için bananecilik,bana değmeyen yılan bin yaşasın.Çünkü edeplilerin sayısı az,birlik ve beraberliği,birbirine destek olmamalarından meydanı boş bırakmaları,edepsizlerin işlerini kolaylaştırıyor.Namuslu dürüst insanlar namussuzlar kadar cesur olmadığı müddetçe,o ülke hiçbir konuda iflah olmaz bu söz boşuna söylenmemiş.
Kimse ayranım ekşi der mi.!Ben edepsizim diyeni görüp duydunuz mu?
Ben hal ve hareketlerimde çevreme, aileme, kendime, sıkıntı veriyorum diyene şahit oldunuz mu?YOK çünkü edepsizler çevrelerinde edepli çoğunluğun birlik ve beraberliğini göremiyor ki!Çevresinde herkesi kendine benzetiyor.Haklı da edepli sayısı toplumda ne kadar sizce % 75 Mİ ? % 25 Mİ ? İsterseniz anketörler sürelim sahaya…..Sonucu merak eden çevresine baksın,soruştur sun,analiz etsin mantığıyla bilgisi dahilinde sonuca ulaşacağını biliyorum.
4 de 1 okuyucularımı ALLAH c.c.hu edepsiz insanlardan muhafaza etsin AMİN. Edepli yaşamayı örnek olmayı da ayrıca nasip etsin. AMİN. Bu vatanın, milletin edepli gelecek nesillere ihtiyacı var gerisi teferruattır.
Edepli insanlara sevgi, saygı ve hürmetlerimle sayıları inşallah % 25 den % 75 leri bulur ümitlerimle, ( hiç de ümidim yok sadece umut ve avun mam.)
4 de 1 ler’e yani % 25 ler’e özel şükranlarımı arz ederim.

Cahit Yetgin.
www.cahityetgin01.tr.gg
cahit.yetgin.01@hotmail.com










Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın İlişkiler kümesinde bulunan diğer yazıları...
Flört ve Evlilik
Gençler'e Bak Gençler'e
Güven Kaldı Mı..?
Gelişim Sürecinin Filmi
Gurur ve Kibir
Hayatımız Tezat
72 Fırka
Artı ve Eksi
Eğitim Öğretim ve Meslek
Neden Fakiriz Acaba..?

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Apartman ve Ahır

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Bir Hayalim Var..! [Şiir]
Olsan veya Olmasan Ki..! [Şiir]


Cahit Yetgin kimdir?

1958 POZANTI-ADANA doğumlu lise mezunu. emekli. evli 2 erkek çocuk babası. www. cahityetgin01. tr. gg özel sitem de devamı. . .

Etkilendiği Yazarlar:
***********************************************************


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Cahit Yetgin, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.