..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Özgür insan, denizi daima seveceksin. -Baudelaire
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Tıp > Levent Ümit Temiz




24 Eylül 2002
Guatr (Tiroid bezi büyümesi)  
Levent Ümit Temiz
Boynunuzun ön kısmında sizi rahatsız eden bir dolgunluk mu var ?


:ACFCB:
Tiroid bezinin büyümesine guatr adı verilir. Normal ağırlığı 20 gram kadar olan tiroid bezi 40 gramı geçer. Guatr kadınlarda erkeklere göre 5 kat daha fazla görülür.

Guatr, daha çok hastanın kendisi veya yakınları tarafından fark edilir. Genellikle ağrısız olmakla birlikte, bazen boyun ön kısmında ağrı veya rahatsızlık hissi tarzında kendini belli eder. Yemek borusuna veya soluk borusuna baskı yaparak yutma güçlüğü, nefes darlığı gibi yakınmalara yol açabilir. Tiroid dokusu büyüdüğü halde fonksiyonu normal kalıyorsa bu durumda ötiroid guatr söz konusudur ve halk arasında buna dış guatr denilir.

Guatr oluşumunda genetik faktörlerin de rolü olduğu bilinir. Gerçekten de, annede guatr olması, çocukta da guatr gelişmesi olasılığını artırır.

Guatr diffüz (yaygın) veya nodüler şekilde görülür.

Buluğ ve hamilelik dönemlerinde diffüz guatr gelişebilir. Bir bağışıklık sistemi hastalığı olan Grave’s hastalığında da tiroid dokusu yaygın büyüme gösterir. Viral tiroid iltihaplarında da ağrılı diffüz tiroid büyümesi saptanır.

Nodüler tiroid büyümeleri ise soliter (tek) veya multipl nodüler olarak karşımıza çıkmaktadır. Multinodüler guatr daha çok görülür. Soluk borusuna ve yemek borusuna baskıya yol açabilir, göğüs içine doğru büyüyebilir. Soliter nodüller üzerinde özellikle durulmalıdır. Bunlarda tiroid kanseri gelişme riski vardır.

İyod eksikliği, carbimazole, propylthiouracil gibi antitiroid ilaçlar ile lahana, turp, şalgam gibi guatrojen maddeler ihtiva eden besinlerin uzun süre, fazla miktarda yenilmesi tiroid dokusunun büyümesine yol açabilir.

Guatrlı hastanın klinik durumuna göre gerekli incelemeler yapılır.

Tiroid fonksiyon testleri : TSH, T4, T3 vb. tiroid dokusunun çalışma hızı konusunda bilgi verirler.
     
Akciğer grafisi : Göğüs içine uzanan, soluk borusuna baskı yapan tiroid büyümelerini ortaya koyar.
     
Ultrasonografi : Tiroid dokusu içindeki nodül veya nodüllerin kistik veya solid (katı) yapıda olup olmadıkları konusunda bilgi verir.
     
Tiroid sintigrafisi : Tiroid nodüllerinin fonksiyone edip etmediği; bir başka deyişle sıcak veya soğuk olup olmadığı konusunda bilgi verir. Sıcak bir nodülde kanserleşme olasılığı çok azken; soğuk bir nodülde bu olasılık % 10 kadardır.
     
İnce iğne aspirasyonu : Soliter ve soğuk nodüllerde ince iğne aspirasyon yöntemiyle alınan biopsinin sitolojik incelenmesiyle, nodülün kanser olup olmadığı ortaya konabilir.
     
Guatr oluşumunu önlemek, guatrın tedavi edilmesinden daha kolaydır. Normal erişkin bir insanın iyod ihtiyacı ortalama 150 mikrogram civarındadır. Bu sebeble, özellikle iyod eksikliği bulunan bölgelerde (genellikle çok yağmur alan bölgeler) iyodlu tuz kullanılması guatr oluşumunu önleyebilir. Burada dikkat edilmesi gereken nokta; iyodun guatrı tedavi edici değil önleyici bir etkiye sahip olduğudur.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın tıp kümesinde bulunan diğer yazıları...
Diabetes Mellitus (Şeker Hastalığı)
Osteoporoz ( Kemik Erimesi )
Hipertansiyon

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Altın Pati (Mayra’ya) [Şiir]
Sevdiğim [Şiir]
Sessiz Bekleyiş [Şiir]
Unutmuşum [Şiir]
Karanfil Korkusu [Şiir]
Ölüm Uzatma Elini [Şiir]
Bu Yabancı Şehrin Yağmurunda Hasretimsin Sen [Şiir]
Affediş [Şiir]
Zor Olan [Şiir]
Kapalı Oda [Şiir]


Levent Ümit Temiz kimdir?

1960 İstanbul doğumlu. İç hastalıkları uzmanı, Şiir kitabı : \'Merhaba\', 2000 Mayıs

Etkilendiği Yazarlar:
Orhan Veli Kanık, Cahit Sıtkı Tarancı


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Levent Ümit Temiz, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.