..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Yüz kişinin içinde aşık, gökte yıldızlar arasında parıldayan ay gibi belli olur. -Mevlana
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Din > Mehmet Akif Uçar




8 Mart 2010
Musevilik Ya da Yahudilik  
Mehmet Akif Uçar
İsminden de anlaşılacağı gibi Musa peygambere inanan ve onun Allah’tan getirdiği buyruklara göre hayatına yön veren insanların inandığı dindir. Günümüzde halen varlığını sürdüren ve İlahi dinler arasında tarihsel olarak en eskiye dayanan bu dine inanan insanlara, Yahudiler denmektedir.


:ABAI:
İsminden de anlaşılacağı gibi Musa peygambere inanan ve onun Allah’tan getirdiği buyruklara göre hayatına yön veren insanların inandığı dindir. Günümüzde halen varlığını sürdüren ve İlahi dinler arasında tarihsel olarak en eskiye dayanan bu dine inanan insanlara, Yahudiler denmektedir. Yahudiler her ne kadar Musa(as)’dan önceki geçmişlerini Süleyman(as), Davut(as) ve İbrahim(as)’a dayandırsalar da bunu sadece kendi geçmişlerine atfetmeleri doğru değildir. Çünkü zaten şu an hayatta olan tüm insanlığın üreme noktası İbrahim(as) ve Nuh(as)a dayanmaktadır. Hepimizin bildiği gibi Nuh tufanında insanlık zaten yenilenmiş yani günahkâr ve isyancı toplumlar Allah’ın izniyle yok olmuşlardır. Zira o süreç sonrasında hayatta kalanların hepsi yalnızca Allah’a ve onun dinine inanan insanlardan oluşmaktadır. Bu nedenle hiçbir toplumun kendisini diğer insanlardan bu gibi sebeplerle daha değerli görmesi, etik olarak olduğu gibi tarihsel bilgi olarak da doğru değildir.

Yahudilikte Allahın, Musa Peygamber kanalıyla insanlığa doğruları anlatmak için gönderdiği Tevrat’ın ilahi kitap olduğuna inanmak ve onda belirtilen buyruklara göre yaşamak esastır. Tevrat’ın kelime manası ‘kanun, şeriat, buyruk’ anlamlarına gelmektedir. Tevrat ilahi bir kitaptır ve her ilahi kitap gibi o da insanlara iyilik yapmanın ve kötülüklerden uzak durmanın gerekliliğini öğretmektedir. Orijinal yani Musa(as)’a indirilen Tevrat’ın tahrif edildiği veya günümüz Yahudilerinin elinde bulunan Tevrat’ın orijinal olmadığı söylenmektedir. Ama bu konuda hiç kimsenin kesin bir bilgisi yoktur. Yahudilerin ibadet ettiği mekânlara Havra ya da Sinagog, din âlimlerine veya ibadet yaptıran bilginlerine ise Haham denilmektedir. Toplu ibadetlerde Haham’a uymak esastır. Ayrıca isteyen Yahudi, evinde de ibadetini yapabilmektedir. İbadet şekli olarak en çok önemsenen şey, Tevrat’ı sesli ve huşu içinde okunmasıdır. Kıbleleri yani ibadet yönleri ise Kudüs’teki Beyti Makdis’dir. Yahudilik, kendi içinde hayat felsefesi ve ibadet şekli bakımından farklı mezheplere ayrılmıştır. Genelde bunlar Muhafazakâr, Ortodoks ve Reformcu Yahudiler olarak bilinmektedir.

Musevilik ya da Yahudilik diye isimlendirilen bu ilahi din, kendi din mensuplarınca ya da bu dine inanmayan insanlar tarafından yozlaştırılmadığı sürece kesinlikle ilahi olup, doğruluğu herkesçe kabul edilmek zorunda olan bir inanış biçimidir.

Şu gerçeği hiçbir zaman unutmamalıyız ki; ilahi dinlerin hepsindeki en öncelikli esas, Allah’ın varlığını ve onun tek bir ilah olduğunu kabul etmektir. Daha sonra ki kıstaslarla ilgili bazı ayrıntılar olduğu düşünülse de bu detaylara takılıp kalmak çok doğru değildir. Zira mesela insanların ayrılığa düştüğü peygamberler konusu, hiç akla-mantığa yatan doğru bir anlayış şekli değildir. Zira Allah’ı ilah olarak kabul eden herkesin bilmesi gerekir ki Allah, insanlara doğruları anlatmak amacıyla, içimizden bizim gibi yaşayan bazı insanları peygamber olarak seçmiş ve bu peygamberlere, içinde doğruların belirtildiği kitaplar tahsis edilmiştir. Nitekim bu noktada Allah’a inanan insanlar olarak bize düşen görev, seçilen bu peygamberlerin ve bunlarla birlikte gönderilen kitapların hepsine inanmaktır. Kısaca ve daha özlüce belirtmek gerekirse, bir insan olarak bizim en öncelikli vazifemiz; Allah’ın tek bir ilah olduğuna inanıp onun ismini tüm yeryüzüne yaymaktır. Daha sonra da Allah’ın peygamberleri olduğunu bildiğimiz Âdem(as), Nuh (as), İbrahim(as), Musa (as), İsa(as) ve Muhammed(as) gibi tüm peygamberlere ve onların getirdiği yasalara istisnasız bir şekilde inanmaktır. O nedenle Yahudi, Hıristiyan ve Müslüman ayrımcılığı bana göre kesinlikle doğru değildir. Zira şunu söylüyorum ki evet ben Musa(as)’ın peygamberliğine inanıyorum ve bunun adı Musevilikse, kabul ediyorum ki ben Musevi’yim. Aynı şekilde ben İsa(as)’ın peygamberliğini de kabul ediyorum ve yine bu demektir ki ben, aynı zamanda da İsevi’yim. Ve aynı şekilde Muhammed(as)’ın peygamberliğini de kabul ediyorum ve bu defa da diyorum ki ben hem de Müslüman’ım. Çünkü ben, peygamberlerin getirdiği öğretilerin hepsine inanıyor ve hiç birini diğerinden ayırt etmiyorum. Ve açıkça da belirtiyorum ki, benim anladığım kadarıyla Allah’ın insandan, kavramasını istediği gerçek din anlayışı kesinlikle budur.


Mehmet Akif UÇAR



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın din kümesinde bulunan diğer yazıları...
İyilikler ve Kötülükler
Er - Rab
Ölüm..!
Dabbe"tül Arz
Erkekler ve Kadınlar
Kitap ve Hikmet
Şeytan Ya da İblis
Üstünlük Ya da Aşağılık Kompleksi
İnsan
Dünya ve Diğer Alemler

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Beyaz Balina
Türk"e Kurşun Yağdırmak
Dünya Müslümanlarından Papa'ya Mesaj

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Nur Tacı [Şiir]
Kutlu Sevda [Şiir]
Yakarış - Müjgan Akyüz & Mehmet Akif Uçar [Şiir]
Peygamber [Şiir]
Boşluk [Şiir]
Beraat [Şiir]
Serzeniş [Şiir]
Nasihat [Şiir]
Af - Rika [Şiir]
Titimoha [Şiir]


Mehmet Akif Uçar kimdir?

www. yakamozkitapevi. com

Etkilendiği Yazarlar:
Mustafa Kemal Atatürk, Necip Fazıl Kısakürek, Mehmet Akif Ersoy, Lev Nikolayeviç Tolstoy, Ebul'Ala El-Mevdudi, Fethullah Gülen, Mustafa İslamoğlu, Hayrettin Karaman vs.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Mehmet Akif Uçar, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.