..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Dünyayı isteyen bilime sarılsın, ahireti isteyen bilime sarılsın; hem dünyayı hem ahireti isteyen yine bilime sarılsın" -Hz. Muhammed
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Günlük Olaylar > Mehmet Atılgan




28 Haziran 2005
Türkiye'de Demokrat Olmak Zor!  
Mehmet Atılgan
Vatandaş olmanın zor olduğu bir ülkede, eğer bir de demokrat olmaya kalkarsanız....


:BCBG:


Sık sık “Türkiye’de vatandaş olmak çok zor” derim. Gerçekten çok zor.
Depremlerden, sellerden kurtulabildiyseniz... Bir inşaatın altından geçerken, kafanıza bir tuğla düşüp ölmediyseniz; bir maç sonrası kutlamalarda kör bir kurşun gelip sizi bulmadıysa; sarılık, dizanteri, boğmaca, veba, verem, kanser, kızamık gibi bilumum mikrobik, bulaşıcı, masum, kendi hâlinde, acımasız hastalıklara karşı dayanabildiyseniz; kaldırımda, takside, otobüste, minibüste, trende, uçakta, trafik canavarının vahşetinden kurtulabildiyseniz; düşüncenizden, siyasi tercihiniz nedeniyle darağacına gitmediyseniz; tüm bu ve buna benzer tehlikelere rağmen hâlâ hayattaysanız gerçekten şanslı ve çok başarılısınız. Ve hatta iş kazasında kolunuzu, damar tıkanıklığından ayağınızı, Behçet hastalığından gözünüzü, kumdan taştan safra kesenizi, böbreğinizi kaybetmeden bugünlere geldiyseniz, yine şanslı ve başarılısınız.
Bunlar, işin bir tarafı. Bir de vatandaş olmanın zorluğu, aslanın midesindeki ekmeği çıkarıp, yaşamak… Bankaların hortumlandığı, ihalelerde trilyonların vurulduğu, devlet malının deniz sayılıp har vurulup harman savrulduğu bir ülkede, tüm bunlardan artan artı değerleri milyonlarca kişinin birbirini kırarak paylaşmaya çalıştığı bir ülkede; yaşayabilecek kadar gıdanı alacaksın, giyineceksin, ısınacaksın, her türlü insani ihtiyaçlarını karşılayacaksın…. Gerçekten, yaşamak için cambaz olmak gerekiyor. Onun için “Türkiye’de vatandaş olmak zor” diyorum işte.
Vatandaşlık zor da… Üstüne üstlük, Türkiye’de bir demokrat olursan, acıları, sıkıntıları baştan kabullenmişsin demektir.
Demokrat olmak için önce her türlü haksızlık ve adaletsizlik karşısında kendi haklarını savunacaksın. Ama yetmez. Aynı zamanda başkalarının da haklarını savunacaksın demokrat olmak için…
İnsan hakları diyeceksin, hak-hukuk-adalet diyeceksin. Barış, hoşgörü, sevgi saygı diyeceksin.
Demekle de kalmayıp, herkesin hak ettiği kadarını alması için mücadele vereceksin. Kendin zor durumda kalsan da, kimsenin hakkına tecavüz etmeyecek; gerekirse aç kalıp, açık kalıp, katlanacaksın başına geleceklere. Hele bir de bunları yapayım derken, hasbelkader basının içindeysen, katmerli ezalara, cezalara karşı çıkmayacaksın. Yok şurada haksız kazanç varmış, yok burada devlet imkanları kişilerin menfaatine kullanılıyormuş dersen, başına gelmedik kalmaz. Kanunlar da senin yakanı bırakmaz, mafyası, uğursuzu da…
Halbuki, Türkiye’de işin kolayı da var. “Bana ne insan haklarından, bana ne başkalarının uğradığı haksızlıktan” dersin, günübirlik kendi çıkarlarına bakarsın. Duruma göre de vatan-millet-Sakarya mı dersin; yoksa tarikat-siyaset-ticaret mi dersin, kendine göre bir yol bulup, hem kendinin, hem de 7 sülalenin geleceğini garanti altına alırsın.
Velhasıl, demokrat olmak, bir de vatandaş olmanın üzerine hele… Dert üzerine dert, zulüm üzerine zulüm.
Onun için Türkiye’de sıradan vatandaş olmak zaten acıların en büyüğü. Bir de akılsızlık der, demokrat olmaya kalkarsanız, ömür billah “Acıların çocuğu” türküsünü dinlemeye mahkûmsunuz demektir.
Üstüne üstlük, ülkede bir de demokratım diye geçinen partilerden medet umar da, demokrat olmaya kalkarsanız, uğrayacağınız hayal kırıklığının, yaşayacağınız hezimetlerin ardı arkası kesilmez.
“Ben yandım eller yanmasın” diye bir türkü var ya hani?
Tüm bunları, eller yanmasın diye bir hatırlatayım dedim, yoksa umudumu yitirdiğimden, geçmişimden pişman olduğumdan filan değil kesinlikle.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Eleştiri Özgürlüğü ve Hoşgörü

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Mönüsüz Aşk [Şiir]
Beceremedim İşte [Şiir]
Ptt Ne İş Yapar? [Öykü]
Abdallar ve Kırşehir'e Üniversite [Öykü]
Kendini "Ti"ye Almak Erdemdir [Öykü]
Yaşanmış Kırşehir Esprileri [Öykü]
Bu Ne Türkü Âh!.. [Öykü]
Rakı Ucuz Olsa Da, Çoluk - Çocuğa da İçirsek!.. [Öykü]
Bu Senenin Modası Sizce Ne? [Öykü]
Zevkler ve Renkler Tartışılmaz mı? [Öykü]


Mehmet Atılgan kimdir?

20 yıldır yazıyorum. Daha çok güncel olayları, sorunları, çelişkileri makale olarak yazmaya çalışıyorum. Takıntılar, çelişkiler, aksaklıklar, aykırılıklar dikkatimi çeker. Şirin Kırşehir; Kaman ve Ceviz:; Çukurova'dan Kaman'a Dadaloğlu adlarında 3 kitabım yayınlandı.

Etkilendiği Yazarlar:
Yaşar Kemal, Gorki, Aziz Nesin, Zülfü Livaneli, Uğur Mumcu, Üstün Dökmen gibi yazarlarla; Hasan Pulur, Selahattin Duman, Deniz Som, Melih Aşık gibi gazetecileri beğeniyle okurum.


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Mehmet Atılgan, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.