..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Umutlar, tersine çevrilmiş anılardır. -Anonim
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Toplum > GAYE DİLEK GEZER




5 Nisan 2022
Bakış Açımızın Kelam/kalem Ucu  
Bakış açımız kadarız

GAYE DİLEK GEZER


Bakış açın kadarsın, bakış açımız kadarız unutma! Ardımızda bıraktığımız ne varsa o kadar yaşamışızdır esasında. İnsanın kaderini ve sonunu tercihleri belirler. O hâlde tercih senin. İster hayrı seç ister şerri. İster kolayı seç ister gayreti. Bakış açın ki hayatın süzgeci. Yeter ki sahte olma, rolleri geç Dedim ya karar senin, istediğini seç. Haydi seç !


:HHI:
Hayatımız bakış açımızın kalem/kelam ucundan ibarettir çünkü bizler bakış açımızı sözlere dokur, kelam kelam okur, kalem kalem de yazarız.

Sahi okur muyuz, yoksa okuduğumuzu sanmakla mı meşgulüz? Okumak ciddi bir eylemdir ve de okulu yoktur.

Keşke her birimiz hem iyi bir okur olup hem de beynimizi kendimize okul kılabilseydik. Ne güzel olurdu öyle değil mi?

Düşününce herkesin yaptığı, yapabildiği basit bir eylem gibi geliyor bizlere ama bu ciddi bir yanılgıdır. Okumakla bakış açısı arasındaki bağ ise oldukça mühimdir bu yüzden de ilk önce okumanın nasıl olması gerektiğinden ve de kavram karmaşasından bahsetmek istedim. Kavramların manasını bilerek, bu işin ilminden gelerek okumak gerekir. Çoğu insan okumayı sevmiyor ne ilminden bahsediyorsun diyebilirsiniz bu bir bakıma doğrudur ama okuduğumuzu sanmazsak eğer bakış açımızın doğruluğu konusunda da ısrarcı olmaz, farklılıklara daha kolay saygı duyabiliriz. Farkındalık kazanmamız gereken asıl nokta budur. Bu hataya hepimiz düşüyoruz elbet. Sonra düşünüyorum ve diyorum ki: eğer iki kişiden biri aynı şeyi düşünüyorsa o zaman diğerine ne gerek var. Biz farklılıklarımızla güzeliz. Karşımızdakinin kötü bir davranışı bize aynı hatayı yapmamayı öğretiyor.

Biz yine de bilinçli bir okur olup sağlıklı bir bakış açısı geliştirmeliyiz. Bunun için ne yapabiliriz diye düşünecek olursak eğer ilk örneği roman konusunda vermek isterim.

Roman okumayı sevmenin bir yolu da roman incelemesi yapmak, yazarı ve tüm kitaplarını araştırıp anlamaya çalışmaktır. Göreceksiniz ki o zaman siz de orada onlarla yaşamış, onlarla ağlayıp gülmüş sonunda onlardan biri oluvermişsinizdir.
Her bilim ve de sanat dalı farklı bakış açısı kazandırır. Ayrıca toplumsal sorunların çözümünde her biri de gereklidir. Tarih dersinde konular daha ziyade siyasi, askeri, kültürel boyutuyla verilir tarihi romanlar ise kahramanların psikolojisini o dönemin sosyolojisini yansıtarak o eksikliği güzelce tamamlar. Bu da işte Edebiyatın tamamlayıcı gücüdür.
Bu nedenle de disiplinler arası düşünebilmek, sağlıklı düşünmenin en güzel yollarından biridir. Okumak sadece kitap okumaktan ibaret değil elbet. Kendimizi okumak erdemdir, kainatı okumaksa okumanın zirvesidir.

Oysa bizler ne okuduğumuzu tam manasıyla idrak edemeyiz bazen çünkü kitle psikolojisi zekâmızı esir alır.

Kalp rengimiz insanları değerlendirme biçimimizi, birikimimiz ise kavramları ne şekilde algıladığımızı belirler. Kavramlar arasındaki ince nüansları fark edemezsek okuduğumuzu da hakkıyla anlayamayız. Örneğin duygusal bir insan duygularıyla hareket edip karşısındakine zarar verebilir ama duyarlı biri için aynı şey söylenemez çünkü o genelde vicdanlı biridir. Ne yazık ki bu iki kavram toplumsal algıların da etkisiyle birbiri yerine kullanılır ve böylece kavram karmaşası doğar. Demek oluyor ki iyi bir okur olmak ya da sağlıklı düşünebilmek için sapla samanı ayırmak ve bu ayrımı yapabilmek için de farkındalık gerekir.

Farkındalık moda bir kelime oldu son zamanlarda anlamını tam anlamıyla idrak edebilense nadir oysa farkındalık çift uçlu bir kavramdır bir ucu kendine yakınlaştırır diğer ucu ise dünyadan, sahte insanlardan uzaklaştırır. Gün gelir her şey bir illüzyondan ibaretmiş deriz.

Peki ya gerçek?

Seçimlerimizde gizlidir. Bu seçimleri yaparken de en başta belirttiğim kitlesel algılardan uzak, gerçek seçimler yapmamız gerekir. Nasıl yapacağız bunu? İmam-ı Gazâli ’’ cevizin kabuğunu kırıp özüne inmeyen, cevizin hepsini kabuk zanneder.’’ diyerek bu sorunun yanıtını aslında en güzel şekilde vermiştir.

O hâlde seçimlerimizi yaparken derini ve özü görebilip kendimizi genel algı ve ön yargılardan uzak tutmalıyız.

Seçimlerimiz mi?

Nelerdir bir düşünelim:

Kimi sevmeyi seçer kimi yargılamayı, kimi akledip sorgulamayı seçer, kimi kınamayı. Kimi kendine savcıdır kimi kendine avukat, kimi içini dışına taşırır kimi ise olmak istediği kişiliği çevresiyle yarıştırır. Kimi dünya hırsı içinde herkesle çarpışır, kimi ise anlamaya çalışır.

Demem o ki cancağızım, neyi görürsen onu yazarsın satırlara, hayatına.

Bakış açın kadarsın, bakış açımız kadarız unutma!

Ardımızda bıraktığımız ne varsa o kadar yaşamışızdır esasında.

İnsanın kaderini ve sonunu tercihleri belirler.

O hâlde tercih senin.

İster hayrı seç ister şerri.
İster kolayı seç ister gayreti.
Bakış açın ki hayatın süzgeci.
Yeter ki sahte olma, rolleri geç
Dedim ya karar senin, istediğini seç.

Haydi seç !



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın toplum kümesinde bulunan diğer yazıları...
Kitaplar Ölmesin
Biz Olmazsak
Kadına Bakışın Kör Noktası (Kadınlar Gününe Özel)

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Leylim Ley
Bin Yalan Bir Doğru (Sohbet Tadında)
Diriliş Destanı Çanakkale
Sevgi - Li Edebiyat
Geliştiri
Ego Deneyi/mi

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Sessiz Konuşacağım [Şiir]
Gelir misin Yar? [Şiir]
Yaşama Bakış [Şiir]
Öteler Ötesinden (Manevi Şiir) [Şiir]
Nokta Tutulması [Şiir]
Acı Duymasın Kalbin (Öldürülen Kadınlara İthafen) [Şiir]
Sen Çanakkale'sin [Şiir]
Sen de Unutursun [Şiir]
Nedensiz Veda [Şiir]
Affet Sevdiğim (Mizahi) [Şiir]


GAYE DİLEK GEZER kimdir?

Gayretler bitmedikçe GAYELER, GAYELER bitmedikçe gayretler bitmez. Hiçbir yazımız paylaşılmadan gelişmez. VAR OLSUN güzel okurlar!

Etkilendiği Yazarlar:
Etkilenmeyi sevmiyorum ama Simyacı romanını ilk okuduğumda yok artık sanki ben yazmışım deyip yazarın burcunu araştırmış ve aynı burçtan olduğumuzu görmüştüm şaşırarak.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © GAYE DİLEK GEZER, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.