Tanrı insanı yarattı, insan da sanat yapıtını. -Oscar Wilde |
|
||||||||||
|
Oysa çevremizde gördüğümüz herşey ve her olay yüce Allah tarafından yaratılır. Kıskançlık gibi bir ahlak zaafiyetine kapılmaktan titizlikle kaçınan kişi, gördüğü her güzelliğin Allah’ın tecellileri olduğunu bilir ve daha fazla zevk alır. Tüm güzelliklerin gerçek sahibi Allah’tır çünkü ve bu güzelliklerden ancak samimi iman sahipleri haz duyarlar. Kur’an ahlakından uzak kimseler ise gördükleri herşeyin sahibi olmak ister ve kendilerine zulmederler. Kıskançlık içinde sahiplenme duygusunun tutsağı olan kişi, Allah’ın benzersiz sanatıyla yarattığı güzelliklerden gereğince zevk alamadığı gibi gerçek mutluluğu da yakalayamaz. Çevresindeki insanların sahip olduğu güzellik, akıl, servet gibi özellikleri kişinin kendisine ait zanneder kıskanç insan. Allah’ın, yarattığı her şey üzerindeki kontrolünden gaflettedir. Kendisi de dahil, insanların Allah’tan bağımsız olduklarını zanneder. Bu özellikleri kendi çabasıyla kazanabileceğini ve böylece üstün olacağını düşünür. Oysa her şey Allah’a aittir ve her şey Allah’ın denetimindedir. Kıskançlık duygusu nefsanidir ve nefis de şeytanın sözcüsüdür. Şeytan, insanları dinden uzaklaştırmak için bu gibi duygusallık telkinleri verir. Duygusal kişinin ise aklı flulaşır, doğru kararlar alamaz. Kıskançlık, bencillik ya da büyüklenme gibi nefsani diğer duygular yaşayan insanlar, Allah’ın dosdoğru yolunda yürümek yerine, şeytanın tali yollarına saparlar. Kur’an’daki, Hz.Yusuf (as) kıssası kıskançlık konusunda önemli bir örnektir. Kıssada Hz.Yusuf’un kardeşlerinin, babalarının ona olan sevgisini kıskandıkları ve öldürmek amacıyla onu bir kuyunun dibine bıraktıkları haber verilir. Kıskançlık duygusunun, kardeşler arasında bile olayların ne tehlikeli boyutlara ulaştırabileceği açıktır. Müminler, Allah yolunda çaba gösterme, sevgi, dostluk, güven gibi konularda önde olmayı arzu ederler. Mümin, kendisinden daha güzel ahlaka sahip olan ya da daha fazla dine hizmet eden diğer mümine gıpta eder. Bu Kur’an’a uygun bir duygudur; içinde haset yoktur. Kıskançlık ve gıpta etme duyguları birbirinden çok farklıdır. Samimi inanan insan, diğer insanlara ve kendisine benlik vermekten çekinir; her şeyin tek sahibinin Allah olduğunu bilir. İnsanların üstünlüğü, Allah’tan korkup sakınma derecesine, yani takvaya göredir. Kıskançlık ve haset çirkin özelliklerdir. İnanan insanlar kıskanmak bir yana, aksine, birbirlerinin iyiliği, başarısı ve daha fazla nimete kavuşmaları yönünde dua ederler. Dünyevi “yarış” yerine hayırlarda yarışı benimserler. Din ahlakına en uygun olan davranış da budur.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Fuat Türker, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |