Her şey ancak sevgiyle satın alınabilmelidir. -Andre Gide |
|
||||||||||
|
Zaten üstinsan ancak sonrasız bengi sayesinde mümkündür. Bu iki kavramı birbirinden ayıranlar; ya Nie’nin en çok korktuğu insan tipi olan ‘pazaryerinde sineklik olanlar’dır ya da özellikle bu yola başvururlar ki kendi düşüncelerini dikte edebilsinler. Nie okumak ters düşünmek demektir. Nie okuyan ve anlamaya çalışan insan önce bireyleşir, sonra zihinsel evrimleşme aşamasına kapı açar. Nie’nin diğer filozoflardan farkı; olanı ve olacak olanı yazmasıdır. Örneğin gelmiş geçmiş en büyük düşün adamlarından biri olan Marks, olması gerekenleri yazmıştır. Aristo’nun tasımları, Kant’ın önermeleri hep olması gerekenlerdir. Nie’nin dünyasında ise sadece olan ve olacak olan vardır. Yani insan vardır. Nie’yi faşizmle suçlayanlar bu hümanizmayı anlayamayanlardır. Sonrasız bir şekilde üstinsan olmaya doğru döndüğümüze göre, ereğimizin daha insancıl bir dünya olması gerekmez mi? Bu da bizi Nie’deki hümanizmaya tekrar götürmez mi? Üstinsandaki kasıt; boyunduruk kabul etmeyen birey olabilmek ve sonrasız bengi sayesinde bunu ölümsüzleştirmektir. Nie insanı tanrılaştırır. Tanrıyla sorunu da bu yüzdendir. Nie’deki insan hiçbir emri sorgusuz sualsiz kabul etmez. Nie’nin kelimeleri de özgürdür. Bazen cümlenin anlamına ters bir kelime o cümle içinde geçer. Bunun amacı; okuyanın zihninde o kelimenin çınlamasıdır. Okuyan, okuduktan sonra düşünür durur…
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Necat Dilaver, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |