..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
"Denemeler"de gördüğüm şeyi Montaigne'de değil, kendimde buluyorum. -Pascal
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Türkiye > CUMARTESI




1 Mayıs 2008
İşçiden Esiyor Yel (Bülent Yalçınkaya)  
CUMARTESI
1 Mayıs grev değildir… 1 Mayıs tüm dünya emekçilerinin uluslalarası birlik ve dayanışmalarını gösterdikleri bir gündür. 1 Mayıs, birleştiğinde dünya emekçilerinin yenilmez gücünü burjuvaziye dayattığı ve tüm çalışanlara örnek olduğu bir gündür.


:BAHE:
1 Mayıs ‘ın Kökenleri Nedir;



Bayram gününü, sekiz saatlik iş gününü elde etmek aracı olarak kullanma düşüncesi ilk kez Avusturalya ’da doğdu. Avusturalyalı işçiler, 1856 ‘da sekiz saatlik iş günü lehinde gösteriler yaparak, toplantılar ve eğlenceler düzenleyerek , hep birlikte bir günlük iş bırakmaya karar verdiler.Gerçekten işçilere, kendi kendilerine kararlaştırdıkları bir anda, kitle halinde işi bırakmaktan daha fazla cesaret ve kendi gücüne güven duygusunu başka ne verebilirdi ? Fabrika ve atölyelerin ebedi kölelerine kendi öz birliklerini toplamaktan daha fazla ne cesaret verebilirdi?





TÜRKİYEDE 1 MAYIS



Osmanlı döneminde 1 Mayıs kutlamaları, 1909 yılında Selanik, 1910 yılında ilk kez İstanbul’da ve 1911’ de değişik ülke işçilerinin katılımlarıyla Selanik’te gerçekleştirilmiş olup, bundan sonra 1920 yılına kadar yapılmamıştır.Türkiye Sosyalist Fırkası’nın etkin olduğu Mayıs kutlamaları görkemli bir biçimde gerçekleştirilmiştir.







27 Mayıs 1960 harekatından sonra 1 Mayıs kutlamalarının niteliği değişti. Alanlara çıkılıp, hak taleplerinde bulunuldu.Türkiye İşçi Partisi ‘nin kurulmasıyla işçi sınıfı bilinci pekişmeye başladı.51 yıl aradan sonra 1 Mayıs görkemli bir biçimde kutlandı.1976’ nın 1 Mayıs’ı sosyalizmden yana değişen böyle bir dünyada kutlandı.





1977 1 Mayıs ‘ı ise , devleşen işçi sınıfından korkan burjuvazi tarafından kana bulandı.Bu kutlamada 34 kişi yaşamını yitirdi.Bir yıl önce sabote edilmesine karşın , 1980 yılına kadar düzenli sürdürülen 1 Mayıs kutlamaları 1980 darbesiyle son buldu.Tüm örgütlenmeleri hatta toplantıları yasaklayarak niteliğe bakmaksızın tüm örgütleri kapattı.Örgüt liderlerini biçti.1986 yılına kadar 1 Mayıs kutlamaları yapılamadı.







1 Mayıs grev değildir…

1 Mayıs tüm dünya emekçilerinin uluslalarası birlik ve dayanışmalarını gösterdikleri bir gündür.

1 Mayıs, birleştiğinde dünya emekçilerinin yenilmez gücünü burjuvaziye dayattığı ve tüm çalışanlara örnek olduğu bir gündür.









İSTİKLAL SAVAŞI



İstiklal Caddesi bir muharebe alanı gibiydi.Farklı siyasi gruplardan yüzlerce, binlerce insan ara sokaklara dağılmış, torbalanıyor , alana yürüyor, alanda su deposunun orada abluka altına alınmış arkadaşlarına ulaşmaya çabalıyor, yine zehirli gazlarla gerilere püskürtülüyordu.Alanda tutunmayı beceren gruplarda yüzler her seferinde değişiyor, fakat karalılık değişmiyordu.

Taksim Meydanı’ ndan , İstiklal Caddesi’ ne çevreleyen tarihi binaların arasından sürekli bir beyaz gaz bulutu yükseliyordu.V e bu akşama kadar sürdü, gitti…







‘AMELE BAYRAMI ‘



‘Adım adım adımlar adımları

Kaldırım kaldırım kaldırımlar kaldırımları

Cadde caddeler kalabalık kalabalık

Dikiyor iki yana apartmanları

Ve ay tramvay çiğneneneceksin sağa sola sap

Geçit yok rap rap rap

Deybadin amele çocukları babalarına geçiyor

Yol açın kamyonlara

Marks’ ın resmi, Lenin’ in ismi , orak çekiç

Barap barap barap

1 Mayıs

Mayıs 1’



‘NAZIM HİKMET ‘





Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın İnceleme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Sizlerin Sokaktaki Çocuğu

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Gözlerin Deniz Seven Mutsuz Çocuk (Bülent Yalçınkaya) [Şiir]
Düşlerimdeki Mutsuz Kadın Acılarımla Öldür Beni [Şiir]
İsyan Kendine İyiliğindir [Şiir]
İsyan Kendine İyiliğindir [Şiir]
Sevgini Sakın Benden [Şiir]
Sol Memenin Altındaki Cevher [Öykü]
Şehit Sevgilisi Elif (Bülent Yalçınkaya) [Öykü]
Cehennemlik Ölmüyorum (Bülent Yalçınkaya) [Öykü]
Cumartesi Yalnızlığı [Öykü]
Dilin İçe Açılımı [Öykü]


CUMARTESI kimdir?

samimi,aynı zamanda gergin. hepsi bu.

Etkilendiği Yazarlar:
Leman sam


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © CUMARTESI, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.