Yanlış sayısız şekillere girebilir, doğru ise yalnız bir türlü olabilir. -Rouesseau |
|
||||||||||
|
Özgürlük; tanımlanması en güç kelimelerin başında geliyor kanımca. Çünkü bir sözcüğü tanımlayabilmek için, bir takım kalıpların içine sokmak gerekiyor. Özgürlük ise; doğası gereği hiçbir kalıba sığmıyor gibi geliyor bana. Çelişkili bir durum yani özgürlüğü tanımlayabilmek. Güç, hatta belki imkansız... Tüm bunlara rağmen kapsadığı alanları düşünüp açıklamaya çalışınca da, pek çok farklı duyguyu içinde barındırdığını gözlemliyorum hemen. Kimi zaman mutluluk, kimi zaman hüzün; kimi zaman sessizlik kimi zaman da haykırış. Hepsi özgürlük ülkesinin içindeki farklı dokuya sahip şehirler gibi geliyor. Özgürlük göreceli olduğu kadar, yansımaları göz önüne alındığında insanlar üzerinde taban tabana zıt etkilere sahip bir kelime. Çünkü birimizin özgürlüğünün başladığı nokta, bir diğerimizin özgürlüğünün bittiği nokta olabiliyor. İsteyen herkesin dilediği her şeyi yapabilmesi olarak tanımlamak çok ütopik bir düşünce haline geliyor bu durumda ister istemez. Özgürlük; sınırları içinde barındırmaması gereken bir kavram da olsa; süregelen yaşam kuralları gereği çok kalın çizgilerle belirlenebiliyor kimi zaman bu çizgiler. Yaşadığınız coğrafyaya, cinsiyetinize, yetiştirilmenizde etken olan değerlere ve sizin kişiliğinizin etken ya da edilgen olmasına kadar varabiliyor tanımınızın esnekliği. Kimimizin özgürlük dediği düşünceler, kimimiz için zihinde canlandırılamayacak kadar yasak olabiliyor. İnsanoğlu doğduğu andan itibaren bir takım kurallar zinciri içinde buluyor kendini. Belki de yerküredeki en özgür insanlar bebeklerdir diye düşünüyorum çoğu zaman. Çünkü henüz kuralların acımasız yargılarına teslim olmamış olan en özgür kişilikler onların minik beyinlerinde saklı. Kendilerini ifade edebilmek için sahip oldukları tüm uyaranları kullanıyorlar. Kesinlikle de herhangi bir kurala bağlı olmadan yapıyorlar bunu. Ama özgürlüğe ilk ket vuran da; onları en çok seven, dünyaya gelmelerini sağlayan ebeveynleri oluyor. Özgürlüğün ilk sınırlanması henüz bebekken başlıyor insanoğlunun yaşamında. Yaşam hanesine eklenen her yılda da, katlanarak katmerlenerek büyüyor yasaklar zinciri ve özgürlüğün hapsedilme sınırları... Kimi zaman yaşanılan coğrafya etken oluyor özgürlüğe yaklaşımınızda. Yaşadığınız ülkenin getirmiş olduğu sosyal, siyasal, dinsel etkenlerle şekilleniyor özgürlüğünüz. Kimi zaman da cinsiyetiniz etken oluyor. Dünya üzerinde pek çok ülkede çifte standartların en belirgin hali özgürlüğün kadın ve erkek üzerinde şekillenmesinde görülüyor. Erkeğin yaşamına özgürlük olarak girebilen düşünce ya da eylemler; kadın yaşamına yasaklar hatta zaman zaman ölüm olarak giriyor. Bu durumda; asırlardır tartışılan noktaya gelip dayanıyor özgürlüğün tanımı. Özgürlük...Nereye kadar? Bir başka canlının yaşamını ya da mutluluğunu tehdit etmediği sürece istediğiniz her şeyi yapabilmek midir özgürlük? Yoksa; sizin dimağınız gelişmeden çok önceleri konan birtakım kuralları kabul edip, çizilen sınırların içinde sessizce kabulleneceğiniz dar bir alan mı? Bunu belirleyecek olan sizsiniz. Özgürlüğün tanımı; onu yaşam alanınızda uygulamanızla paralellik gösterir. Herkes kendi özgürlük tanımını yapabilecek, özgürlük sınırlarını belirleyecek kadar özgürdür. Tanım da, seçim de size ait!
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Funda BİLGİLİ, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |