Sanat doğaya eklenmiş insandır. -Bacon |
|
||||||||||
|
Birbirinden ayrı iki nokta arasında sayısız nokta bulunur; bu bir matematik kuralıdır. Eğer birbirine komşu iki nokta çizerseniz, bu ikisi arasında hiçbir şey yok demektir fakat bunların hemen yanına bir diğer noktayı konduruverir ve bu son noktanın yanındaki noktayla komşu olduğunu söyleyecek olursanız da matematik bilimi çöker. İki birbirinden ayrı nokta arasında sadece bir noktanın bulunabilmesi gibi kelime oyunlarına müsaade etmez hayat, kanunlarının çürütülmesi için oysa. Misal Babethé, Paris'te yaşayan daha doğrusu oturma izni alabilmek için çabalayan, Senegalli bir genç kadındır. Tıpkı Ahmet'inkilere benzer, kısa ve kıvırcık saçlarının bu benzerlikten haberi yoktur oysa. Oysa bakışlarındaki telaş ve burukluk da tıpkı bu genç adamınkilere benzer ve teninin pek de siyah olmayan koyu, esmer kıvranık rengi Ahmet'in teniyle yüzbeyüz gelse ne de güzel kaynaşıverir benzerine. Babethé ile Ahmet arasındaki sayısız nokta ilgilendirmez hayatı; hayat bu noktaları önemsemez, matematiğin aksine. Eğer "Ahmet A noktasıdır ve Babethé de B", demişse hayat artık geriye ayrıntılar kalmış demektir ve bu deyişteki söylenebilme süresinin üzerine tüm insanlık tarihini koymanız gerekir durumu kavrayabilmeniz için. Ahmet'i A, Babethé'i B noktası ilan etmek elifi elifine dört saniye sürecektir ama Ahmet'in A, Babethé'in ise B noktası olmasına verilen ilahi karar, bilmem kaç milyon yıl, artı dört saniyede verilmiş bir karardır. Bu noktalar arasında duracak üçüncü komşu nokta şüphesiz 'aşk' olarak pâyelendirilecektir. Ancak matematiğin aksine hayatın koyduğu bu üçüncü nokta öyle bir noktadır ki, kesinlikten yoksun, belirsiz bir imdir o. Bazı durumlarda bu nokta, komşu kıldığı, ilişkilendirdiği diğer iki noktayı birbirinden öyle uzak kılar ki, aralarında sonsuz sayıda nokta vardır fakat bunlar birbirlerine komşu üç noktadır ve bazen de öyle yakın kılar, tıpatıp kılar, bir ve tek kılar ki, burada 'bir tek noktadan' başka bir şey yoktur dedirtir bu size. İşte bu hayatın matematiğidir. Hayatın kuralsız matematiğinin bütününe 'yazgı' denir. Ağaçtan iniş... Australopithecus afarensis... Antik Roma uygarlığı, Pön Savaşları ve Kartaca... Sanayi Devrimi, köle ticareti... Dünyanın en fakir ülkesi Burundi... Erwin Rommel ve Montgomery, Hans Joachim Marseille, Hitler'in Afrika düşleri... Etnik temizlik, küresel kirlilik... Darfur, su savaşları... Female genital mutilation, labia minora, labia majora... Warris Dirie, "Desert Flower" İnsanlıktan istifa dilekçesi... Modern dünyanın tiyatro sahnesi... Apartheid, Güney Afrika Cumhuriyeti, Nelson Mandela... Gelecek yüzyılların potansiyel insan kökenli petrol kaynağı... Freddie Mercury... Aids, Murteza Elgin, Sandra Ford, Nostradamus'un 3. maymunu, Yahudilere vaad edilen Uganda... "Lords Resistence Army"... Tutsiler'in, Fransa ve Belçika'nın iştahını azdıran kemikleri, İgnace Murwanashyaka... "Hotel Rwanda" ve Terry George... Stephaine Zweig, "Nowhere in Africa"... İdi Amin Dada Oumee, Nkurumah, Jomo Kenyatta, Mobutu Sese Seko, Julius Nyerere, Robert Mugabe vesaire; tarihin çöplüğüne gidesi sıfatsız isimler... Büyük Parmakkapı Sokak, Küçük Parmakkapı Sokak geçişi: Afrika Han, Mabeynci Ragıp Paşa, kıta üçlemesi, Yeşim Dorman ve Yiğit Okur, dahası Pera Petié, Hayal Kahvesi... Menekşe... Kesmeşeker, 'Dipten ve Derinden' Güney Afrika'da bir yerli Dokunamaz beyaz kadına Yasalar engel olur buna Irk ayrımı resmi politika Apartheid, Güney Afrika'da Güney Afrika'da bir yerli Kızgındır Pretoria sokaklarında Vasco de Gama'dan bu yana Köledir kendi toprağında Apartheid, Güney Afrika'da Irk ayrımına karşı direniş suçundan Ömür boyu hapse mahkum, mahkum oldu Mandela, Mandela Mandela, Mandela Jules Verne "Afrika Ormanlarında" ya da Jack London, evrimle beraber andığım "Âdem’den Önce" Özgürlük rüyası, "Afrika Günlükleri", 1965 Che Oysa bir de Cemal Süreyya var; "Afrika dediğin bir garip kıta el bilir alem bilir ki şekli bozulmasın diye Akdeniz’in hala eskisi gibi çizilir haritalarda"... Yahut yine Üvercinka; Böylece bir kere daha boynunlayız sayılı yerlerinden En uzun boynun bu senin dayanmaya ya da umudu kesmemeye Laleli'den dünyaya doğru giden bir tramvaydayız Birden nasıl oluyor sen yüreğimi elliyorsun Ama nasıl oluyor sen yüreğimi eller ellemez Sevişmek bir kere daha yürürlüğe giriyor bütün kara parçalarında Afrika dahil … Burada senin cesaretinden laf açmanın tam da sırası Kalabalık caddelerde hürlüğün şarkısına katılırkenki Padişah gibi cesaretti o, alımlı değme kadında yok Aklıma kadeh tutuşların geliyor Çiçek pasajında akşamüstleri Asıl yoksulluk ondan sonra başlıyor Bütün kara parçalarında Afrika hariç değil Sevim Burak var, "Afrika Dansı"; "Sonra geri dönüp Erenköy köprüsüne doğru gittik derin bir ayna gibi... Gözleri kör eden bir ayna olurdu bu ayna gerçekten olsaydı... Sonra biz geri dönüp Erenköy köprüsüne doğru gittik..." Hâlâ uçuşuyor rüzgârda perdelerdeki kâğıtlar... Bir de şüphesiz, en büyük vatan haini(!); Kardeşlerim, Bakmayın sarı saçlı olduğuma; Ben Asyalıyım. Bakmayın mavi gözlü olduğuma; Ben Afrikalıyım. Ağaçlar kendi dibine gölge vermez benim orda Sizin ordakiler gibi tıpkı. Benim orda arslanın ağzındadır ekmek, Ejderler yatar başında çeşmelerin Ve ölünür benim orda ellisine basılmadan Sizin ordaki gibi tıpkı. Bakmayın sarı saçlı olduğuma; Ben Asyalıyım. Bakmayın mavi gözlü olduğuma; Ben Afrikalıyım. Okuyup yazma bilmez yüzde sekseni benimkilerin, Şiirler gezer ağızdan ağıza türküleşerek; Şiirler bayraklaşabilir benim orda Sizin ordaki gibi. Kardeşlerim, Sıska öküzün yanına koşulup şiirlerimiz Toprağı sürebilmeli, Pirinç tarlalarında bataklığa girebilmeli Dizlerine kadar. Bütün soruları sorabilmeli… Bütün ışıkları derebilmeli… Yol başlarında durabilmeli… Kilometre taşları gibi şiirlerimiz, Yaklaşan düşmanı herkesten önce görebilmeli, Cengelde tamtamlara vurabilmeli Ve yeryüzünde tek esir yurt, tek esir insan Gökyüzünde atomlu tek bulut kalmayıncaya kadar Malı mülkü aklı fikri canı neyi varsa verebilmeli Büyük hürriyete şiirlerimiz. ... Burçin Özdeş Üç Nokta
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Burçin Özdeş, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |