İnsanlığın hangi filizi köreltilmek istenmişse, tersine o filiz daha gür büyümüştür. -Freud |
|
||||||||||
|
M.Ö. 3500’de Mezopotamya’da “tekerlek” ortaya çıkıyor ve insan dürtülerine karşı isyanını bastırıyordu. M.Ö. 3000’de geometri;”ben doğadayım, beni bulun” diye haykırmıyor, araziyle uğraşan insan, ölçülendirme için geometriyi gökten yere indiriyordu.”Geometri”yi kendisi yaratıyordu … M.Ö. 9. yüzyılda isimsiz mekanik ilerliyor, ilk makaralar Asurlularda görülüyordu. Sonra Leukippos, Platon, Aritotales düşünüyor, M.S. 1.y.y’da İskenderiyeli Heron uyguluyordu. Heron fıskiyesi, orakçı körüğü ortaya çıkıyordu.Vakit kayganlaşıyor, şimdiki kadar olmasa da insanla boğuşuyordu. 15. yüzyılın sonlarına doğru Leonardo da Vinci matematiğin ne için olduğunu belirtiyor, “Mekanik, matematik bilimlerinin cennetidir.Çünkü matematiğin semeresi onun sayesinde alınır.” diyordu. Ve 16. yüzyılın ortalarında = “eşittir” işareti icat ediliyordu. Gereksinmeyi hisseden insandı, çözümü bulan da … İcadı doğuran gereksinmelerdi, merak ise keşfi doğurdu… Matematik bir gereksinmeydi.Evet, matematik soyutlamaydı.Ve onu kavramsallaştıran mekanikti. Kavram, soyutla somutu eşleme değil miydi? “Niçin”in yanıtını aramayın, bulamazsınız.İnsan ancak “Nasıl”ın yanıtını bulabilir.”diyordu Auguste Comte ve bilmeden şimdiki yazımı şekillendiriyordu. “Niçin” dünyaya geldiğimizi bilmiyorduk, hala daha tereddütteyiz ama “nasıl” geldiğimizi biliyoruz … ”Niçin”in yanıtı bizden bağımsız.Cevabı ya daha üst bir yerde ya da içimizde ? Ama matematik bize bağımlı,göksellikten uzak, insana ait, “nedeni” ve “niçin”i aşikar.Matematiğin yaratıcısı, geçmişiyle biriken insan.Kaldıracı kullanan, tekerliği tasarlayan, eşittir “=” i bulan,dinleri olan İNSAN.Ve herşey “o insan” için…Aynı gereksinmeler sonucu türeyen, insana insan etiketini veren kitap gibi … “KİTAP”, derler bana. Doğum yerim : DOĞA Anam : DOĞA Babam :İNSAN bir anlamda. Bir başka anlamdaysa, O’nu ben yarattım. Bir maymunsuydu daha, ben olmasaydım. O’da beni YARATTI, YAZDI ama YAKTI da … “SAMİ” dillerde (süryanca da olabilir)
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Evren Özen, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |