..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Doğru şeritte olsanız bile, olduğunuz yerde kalırsanız er geç ezilirsiniz. -Will Rogers
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Yaşam > mustafa öztürk




4 Mayıs 2015
İlkbahar ve Hıdırellez  
HIDIRELLEZ

mustafa öztürk


İlkbahar veya ilkyaz, doğa döngüsünde kış ile yaz arasındaki mevsimdir. Üzerinde yaşadığımız kuzey yarım kürede 21 Mart-22 Haziran tarihleri arasında yaşanır. İlkbaharda ağaçlar çiçek açar, hava sıcaklığı artmaya başlar. Bu mevsimde karların erimesi ve bol miktarda yağışların yağması ile su yatakları olan dereler, göller, göletler ve barajlar su ile dolar. Yani kısaca İlkbahar bolluk ve berekettir. Uyanış ve yenilenmedir. Doğanın süslenmesidir. Adalet ve itidal mevsimidir.


:ADFG:
İlkbahar veya ilkyaz, doğa döngüsünde kış ile yaz arasındaki mevsimdir. Üzerinde yaşadığımız kuzey yarım kürede 21 Mart-22 Haziran tarihleri arasında yaşanır. İlkbaharda ağaçlar çiçek açar, hava sıcaklığı artmaya başlar. Bu mevsimde karların erimesi ve bol miktarda yağışların yağması ile su yatakları olan dereler, göller, göletler ve barajlar su ile dolar. Yani kısaca İlkbahar bolluk ve berekettir. Uyanış ve yenilenmedir. Doğanın süslenmesidir. Adalet ve itidal mevsimidir.
Eskiler bahar mevsimi için: “Erbain ve Hamsinden sonra güneşin Hamel, Sevr ve Cevza burcunda bulunduğu 22 Mart ile 21 Haziran günleri arasındaki zaman dilimine tekabül eden mevsimdir.” derlermiş. Fasl-ı bahâr, nev-bahâr, mevsim-i gül, mevsim-i gülşen, mevsim-i gülzâr, mevsim-i sahrâ, mevsim-i sefer, rebi‘u’l-evvel, vakt-i rebi, vakt-i gül, zamân-ı ferah, devrî gül, devrî câm, eyyâm-ı adl gibi çok farklı ve ahenkli isimlerle zikrederlermiş bu mevsimi. Mevsimlerin en güzeli olması sebebiyle sevgiliye ve onun güzelliklerine benzetilir. İlkbahar Türkler için adeta bir bayram mevsimidir. Bu mevsim içinde kutladığımız birçok bayram vardır.
Hıdırellez de baharın kutlandığı, yazın karşılandığı bayramlardan biridir. Hıdırellez ya da Hıdrellez, Türk dünyasında kutlanan mevsimlik bayramlardan biridir. Ruz-ı Hızır (Hızır günü) olarak adlandırılan Hıdırellez günü, Hızır ve İlyas’ın yeryüzünde buluştukları gün olduğu sayılarak kutlanmaktadır. Hıdırellez günü, Gregoryen takvimine (Miladi takvimi) göre 6 Mayıs, eskiden kullanılan Rumi takvim olarak da bilinen Jülyen takvimine göre 23 Nisan günü olmaktadır.
Türk halk inançlarına göre Hızır, ölmezlik sırrına ermiş bir peygamberdir. Hızır, Tanrı’nın yeryüzünde dolaşan güçlü ve yardımsever elçisidir. Hızır’ın darda olanların yardımına koştuğuna inanılır. 5 mayısı 6 mayısa başlayan gece ve sabahında Hızır’ın yeryüzüne uğrayacağı, sıkıntıda olanlara yardım edeceği, dilekleri yerine getireceği inancıyla bütün Türk coğrafyasında benzer uygulamalar yapılmaktadır (Günay 1995: 3).
Hıdırellez şifa, sağlık, bereket, bolluk, mal, mülk, talih, kısmet, uğur, mucize, keramet isteklerine yönelik bir bayramdır. Atalardan bize miras kalmış önemli bir bayramdır. Hıdırellez’de çeşitli hazırlıklar yapılır. Bunların en başında da evlerin ve üstün başın temizliği gelir. Herkes evinin içini dışını, bahçesini temizlemek zorundadır. Çünkü Hıdırellez günü, Hızır Aleyhisselam’ın evleri ziyaret edeceğine inanılmaktadır. Bu inançla Anadolu’da kilitli yerler bile açık bırakılır.
Hıdırellez gecesi göğün açılacağına inanılır. Yaşlı kadınlar göğün açılışını görmek için, uyumazlar. Genç kızlar da yatmadan niyet tutarlar, başörtülerinin üzerine gül yaprağı serperler (Artun 1990: 9). Hıdırellez sabahı yağmur yağarsa o yıl bolluk ve bereket olur. Eğer yağmur çok yağarsa bütün hayvanlar dışarıya çıkarılarak sütlerinin bol, yünlerinin çok olması için yağmurda ıslanmaları sağlanır. Hıdırellez günü, beyaz kelebek görülürse şans ve kısmetin açılacağına inanılır.
“Hızır ve İlyas’ın birleşmesi bütün tabiata canlılık verdiğine inanılır. Bu sebeple Hıdırellez’de yeşile eziyet edilmez, yaprak ve dal koparılmaz, ot yolunmaz(Barlas 1990: 29).” Bu günde çam, çınar gibi uzun ömürlü ağaçları diken kişilerin de ömrünün uzun olacağına inanılır. Kırdan toplanan kırk tür bitki kaynatılarak elde edilen su tüm hastalıklara iyi geleceği inancı ile içilir ya da banyo yapılır (Cingöz 1990: 45). Bu su ile banyo yapanların o yıl her türlü kötülükten korunacağı, hastalanmayacağı, hastalandığında da ifa bulacağına inanılır. Hıdırellez gecesinde bütün sulara
nur yağdığı için o gece suya girenlerin her hastalığa karşı bağışıklık kazanacağına da inanılmaktadır (Ocak 1990: 153). Ayrıca bu su ile yıkananların saçlarının uzayacağı, gelin gittikleri eve bereket taşıyacağı inancı yaygındır (Soylu 1990: 145). Yağmur suyu şifa diye de içilir.
Hıdırellez insanların da birbirleriyle birleştiği, kaynaştığı, yardımlaştığı bir gündür. Hıdırellez kutlamaları insanlar arasındaki bağları güçlendirmekte, dargınlıkların sona ermesi için uygun ortam oluşturmaktadır. Yapılan yemeklerin diğer insanlarla paylaşılması veya toplu yemeklerin yapılması, birlik ve beraberliğin yanı sıra sosyal dayanışmayı da beraberinde getirmektedir.
Hıdırellez’deki toplu ziyafetler, fakirlerin ve muhtaçların doyurulması ilkesi eski bir Türk töresi olarak karşımıza çıkmaktadır. Türk kültür tarihinde örnekleri olan bu toplu yemekler toplumda bir fonksiyonu icra ederek hiç kimsenin aç kalmaması prensibini yerleştirmeye çalışmaktadır. Ayrıca toplu yemek mevsimsel törenlerin standart bir parçasıdır. Ayrıca yapılan uygulamalar tabiatla iç içe olmayı gerektirdiğinden iç huzur sağlayan ve rahatlık veren bu bahar bayramı sosyal nizam ve dengeyi beraberinde getirerek dostluk, kardeşlik, yardımlaşma ve kaynaşmayı telkin etmektedir. Bu önemli bayramın yaklaştığı şu günlerde Hıdrellezi iyi idrak edip, bu bayramla ilgili adetler ve gelenekleri büyüklerimizden öğrenip gereklerini yerine getirmeliyiz. Bu güzel bayramı doyasıya yaşamalıyız.
Netice-i kelam, Hızır’da bahar, baharda ise Hızır güzelliği ve özelliği var demek yanlış olmasa gerektir. Mevsimlerin en güzeli olan bahar, Hızır’ınız olsun dileğiyle..
NOT: Hıdrellez Bayramı’ndan önce Nevruz Bayramı kutlanacak. Ancak çeşitli sebeplerden dolayı Nevruz’un popüler ve medyatik olduğunu düşündüğüm için kısmen daha geri planda kalan unutulmaya yüz tutan Hıdrellez’ i anlatmayı tercih ettim.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Ateş Çemberindeki Ülke Türkiye
Ümmetimin Yetim Coğrafyası Doğu Türkistan
Hayatın İki Yüzü

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Mirdal II [Şiir]
Mirdal I [Şiir]
Muhtaçlar [Şiir]
LisĀn - I TürkĪ (Osmanlı Türkçesi) [İnceleme]


mustafa öztürk kimdir?

her zaman yeni duygulara ve yenilenen düşüncelere açık biriyim. . .

Etkilendiği Yazarlar:
nihal tasız,necip fazıl,attila ilhan,m.akif,orhan veli,emine ışınsu...


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © mustafa öztürk, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.