..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Umutlar, tersine çevrilmiş anılardır. -Anonim
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Yerler > Kıvanç Ekinci




9 Kasım 2012
Omsk Mektubu  
Kıvanç Ekinci
Genelde, Sarıyer Spor Kulübü’nden bahsettiğim köşemde, bu kez uzak bir diyardan bahsedeceğim. Bulunduğum yer Rusya Federasyonuna bağlı Sibirya eyaletinin, Novosibirsk’ten sonra ikinci en büyük şehri Omsk. Sibirya’dan çağrışım yapıp ta buzlar diyarına gittiğimi filan sanmayın,


:AEIF:
Genelde, Sarıyer Spor Kulübü’nden bahsettiğim köşemde, bu kez uzak bir diyardan bahsedeceğim. Bulunduğum yer Rusya Federasyonuna bağlı Sibirya eyaletinin, Novosibirsk’ten sonra ikinci en büyük şehri Omsk. Sibirya’dan çağrışım yapıp ta buzlar diyarına gittiğimi filan sanmayın, Omsk Sibirya’nın güney batısında, nispeten ılıman bir şehir. Tabi bu henüz Ekim ayında sıcaklıkların eksi değerlerde seyretmeye başlamış olması gerçeğini değiştirmiyor.

Omsk ile ilgili kayda değer bulduğum ilk konuyu aktarayım hemen, gerçi sıradan bir coğrafi olay ama alışmamışız. Yanımda ki yol arkadaşım İş Bankası şube müdürlerinden Levent Erdoğan, İstanbul’dan Omsk’a beş buçuk saat sürüyor uçuş. Uçağımız 5:30 civarında kente indi. Bizi hava alanından alacak olan arkadaşa telefonla ulaşıyor Levent Bey, O’nun yanımıza gelmesi için 2 saat kadar bekliyoruz, peşinden hava alanından çıkıp şehir merkezinde kalacağımız evlere gelmemiz de 1 saate yakın sürüyor. Saat 8:30, 9’u buldu. Henüz ortada sabah olduğuna dair hiçbir emare yok! Ne ufak bir aydınlanma, ne bir kuş sesi! Bizi hava alanından alıp kalacağımız yere getiren kişi aslında emlakçılık yapan Vladimir. Vladimir bize evleri gösterip, biz de bavullarımızı açana kadar saat 9:30’a yaklaştı neyse ki havada artık kahverengi bir aydınlık var. Hiç değilse rahatladım, demek ki Sibirya’da da güneş doğuyormuş çok şükür. Yol yorgunluğunu atmak için birkaç saat uyku çekiyoruz kendimize.

Öğleden sonra Levent Bey’le buluştuk, ilk işimiz bana da bir Rus cep telefonu hattı almak. Türkiye’de beni tavuk gibi yolan hizmet sağlayıcımın adını yazmıyorum ama Bee-Line (Arı-Hat) isminin hakkını verircesine arı gibi çalışıyor. Üstelikte sudan ucuz! 7,5 ruble(50 kuruştan az) karşılığında günlük sınırsız internet hizmeti veriyor. Hem de öyle takılma, bekleme, donma vs. yok. Bee-Line sayesinde Omsk sakinlerinin küçük bir kısmına da olsa youtube’da ki Cengiz Kurtoğlu parçalarının bir çoğunu dinletebildim. Kartıma yüklediğim para toplam 100 ruble (5,5 Tl) karşılığında Omsk’ta kaldığım sürece dakikalarca konuşma, yüzlerce mesaj ve 2-3 seferde İstanbul’u aramama rağmen henüz kontörüm bitmedi. Türkiye’de de bu hattı kullanıp kullanamayacağımı araştırıyorum!

Gezmeye gittiğim şehirlerde etrafı inceleyerek caddelerde amaçsızca yürümeyi çok severim. Köşelerden rastgele bir sağa sola dönerek ilerlerim caddelerin çekiciliğine göre karar vererek. Daha önce bu yöntemde birkaç kez yolları karıştırıp kendi kendime söylendiğim olmuştu. Ama Omsk’ta yolunu kaybetmek özel yetenek ister herhalde. Zira bütün sokaklar kilometreler boyunca kalem gibi uzanıyor, ne dönemeç, ne yokuş. Bütün caddeler birbirlerini 90 dereceyle kesiyor. Her sokağın adı, her sokaktaki bloğun kapı numarası da belli. Benim gördüğüm yerlerde genelde içinde 30-40 daire olan büyük apartmanlar vardı. Her bloğun, yeşil olmasa da kendine ait bir bahçesi var. Benim kaldığım apartmanın bahçesinde kocaman da bir oyun parkı vardı. Çok istesem de yaşlı teyzelerden utanıp salıncağa binemedim. Ayrıca bahçe kapıları ve apartman kapıları anahtarla açılmıyor. Elektromanyetik kilitle kapanıyor, açmak içinse bizim burada otobüslere binmek için kullandığımız akbillerin aynısını kullanmanız gerekiyor.

Sokaklardan caddelerden bahsetmişken taksicilik sistemini mutlaka anlatmalıyım. Taksi firmalarının kısa çağrı numaraları var. 7070 veya 6666 gibi, buna benzer numaralardan birini ararsanız karşınıza çıkan görevli, bulunduğunuz yeri soruyor, sokak adı ve kapı numarasını söylemeniz yeterli, ardından gideceğiniz sokak adı ve numara, eğer gideceğiniz yerle ilgili bunları bilmiyorsanız, bunun yerine etraftaki bilinen bir yeri de söylemeniz yeterli. Kaydınız alındıktan birkaç saniye sonra telefonunuza kısa mesaj geliyor. “5 dakika sonra beyaz renkli Toyota marka araç sizi alacak. Plakası 333, ödeyeceğiniz ücret 150 ruble” gibi. Üstelik siz beklerken kısa aralıklarla aracın size kaç yüz metre uzaklıkta bulunduğu bilgisi de mesaj olarak gelmeye devam ediyor. Eğer ücretleri nispeten daha yüksek firmaları aramaktan çekinmezseniz BMW, Mercedes gibi lüks araçlarda seyahat edebilirsiniz. Ücretlerden bahsetmişken, taksiyle yaptığımız 45 dk. Civarında bir seyahatten sonra taksiciye 300(16 Tl) ruble ödeyerek araçtan iniyoruz.

Sizlere birazda kentin demografik yapısıyla ilgili öğrendiklerimi anlatayım. Vereceğim bu rakamlar elbette resmi rakamlar olmadığından hatalı olabilir, anlatanın yalancısıyım ben. 1,1 milyon nüfusun 800bin kişisinin bayan olduğunu ve geriye kalan 300bin erkeğin de yarıya yakının alkolik, işsiz güçsüz takımı olduğunu bu yüzden, birçok eğitimli, iş güç sahibi hanımefendinin bırakın yuva kuracak bir erkeği, hafta sonu birlikte sinemaya gidecek doğru düzgün bir erkek arkadaşı dahi bulamıyorlarmış. Elbette ki bu üzücü durumu öğrendiğinizde tıpkı benim gibi sizin de, ne kadar içerlediğinizi tahmin edebiliyorum. Yeri gelmişken meraklıları için internetin meşhur esprisiyle bir bilgi daha verelim; “Beyler sakin olun, orada kızlar teklif etmiyor!” Efsanelerde anlatıldığı gibi, ne oradaki kızlar kendileri size gelip çıkma teklif ediyor, ne de bir bira karşılığında sizle sabahlıyor. Tabi sizden hoşlanır, kendisini etkilemeyi bilirsiniz o ayrı. Omsk’ta bulunduğum süre zarfında ben bu konularda Sarıyer kaşkolümün çok faydasını gördüm, size de tavsiye ederim.

Evlerdeki şebeke suyunu içebildiğiniz, trafik sorunu olmayan, toplu ulaşımın eziyet olmadığı, sokakları tertemiz, havası sert, insanları tatlı sert bu orta Asya şehrinden ayrılmadan karaladığım iki satırla son vereyim yazıya;

Karla Marksa caddesinde yürüyorum, bir aşağı bir yukarı,
Yapayalnızım, Dünya’da sanki bir ben,
Bir yüzümü donduran Sibirya ayazı,
Ve bir de içimi ısıtan gözleriyle, Rus kızları...



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yerler kümesinde bulunan diğer yazıları...
New York Mektubu

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
İstanbul'da Bir Sabah
Nasıl Aşık Oldum


Kıvanç Ekinci kimdir?




yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Kıvanç Ekinci, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.