En güzel özgürlük düşü, hapishanede görülür. -Schiller |
|
||||||||||
|
Popüler kültür ne demek? Bize ve daha önemlisi edebiyata katkısı nedir? Bugüne hitap eden, daha çok ezilmişlerin ve varoş kesimin anlayışı gibi görülen bu kültür aslında bugüne en çok ayna tutan ve saygıyla karşılanması gereken bir sanat türüdür. Peki bu kültürü şuan işletenler kim? Bu kültür neden en acımasız eleştirileri üzerine çeker? Orhan Veli zamanında bunun eleştirilerini oldukça fazla almış ve sindirebilmiş bir şairimizdir. Ümit Yaşar Oğuzcan oldukça güzel cevap vermiştir yazdıklarıyla… Günümüzde de bu eleştirileri Ahmet Selçuk İlkan, Yusuf Hayaloğlu bir nevi Yılmaz Erdoğan almakta… Bu eleştirileri yapanlar neden popüler kültürü bir sanat olarak görmemekteler bunu da anlamak mümkün değil. Halbuki sanat nedir? Sanat zamanı yenip ölümsüzlüğü aramaktır ve bulmaktır. Bu bir Atilla İlhan şiirinde, bir Tuna Kiremitçi kitabında olabileceği gibi bir Selçuk İlkan şiirinde neden olmasın… Attilla İlhan’a göre de en büyük şair kitabı en çok satan, en önemli şair de şiirleri en çok ezbere bilinendir. Bunu günümüz şairleri oldukça güzel yapmakta… İşin garip tarafı bu eleştirileri en çok alan şair ASİ bunu en iyi yapan olarak göze batmakta. Burada şairin şarkı sözü olabilecek şiirler yapması bu eleştirilere zemin oluşturuyor. Halbuki bunu yapmak hiç kolay olmadığı gibi bir edebiyat suçu ve ya bir ayıpta değil. Bakın edebiyat tarihine Yahya Kemal Beyatlı, Orhan Seyfi Orhon, Faruk Nazıf Çamlıbel, Yusuf Ziya Ortaç, Nazım Hikmet, Sabahattin Ali, Kemalettin Kamu, Bekir Sıtkı Erdoğan, Yılmaz Odabaşı ve daha nice şairler unutulmaz şarkıların şiirlerine imza atmışlardır. (Örneğin; Hani O Bırakıp Giderken Seni, Dönülmez Akşamın Ufkundayız, Sakın Bir Söz Söyleme, Aldırma Gönül, Kıymayın Efendiler, Geçmiyor Günler, Karlı Kayın Ormanı,Gideceğin Yere Beni de Götür vs) Şöyle bir düşünün bu şarkılar olmasaydı biraz eksik olmaz mıydı yüreğimiz. Bugün “klasik” diye tanımladığınız her yapıtın üretildikleri tarih de popüler kültürün parçaları olduğunu unutmayın.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Mehmet, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |