Kuranda Allah İçin Kullanılan "Biz" İfadesinin Anlamı ve Ayetlerle İncelenmesi

Kuran, Arapça dilinin edebi zenginliğiyle indirilmiş bir vahiy kitabıdır ve bu metnin her bir kelimesi derin bir anlam taşır. Kuranda Allah için kullanılan Biz ifadesi, özellikle ilahi mesajın büyüklüğünü ve azametini vurgulamak amacıyla seçilmiştir. Bu kullanım, Allahın birliğini zedelemediği gibi, tam tersine Onun yüceliğini ve kudretini ifade eden bir anlatım tarzıdır. Ayetlerde yer alan bu ifade, hem dilbilimsel hem de teolojik bir bağlamda ele alındığında Kuranın mesajının daha iyi anlaşılmasına katkı sağlar. Arapça dilinde, birinci tekil şahıs yerine bazen birinci çoğul şahıs zamiri kullanılarak bir yücelik ve azamet ifadesi oluşturulur. Bu kullanım sadece Arapça ile sınırlı değildir. Pek çok dilde, büyüklenme veya saygınlık ifade etmek için benzer bir anlatım tarzı benimsenir. Örneğin, Türkçede saygı amacıyla bir kişiye Sen yerine Siz denir. Arapçada da Allah, büyüklüğünü ve kudretini ifade etmek için bazı ayetlerde Biz ifadesini kullanmıştır.

yazı resimYZ

Kuran, Arapça dilinin edebi zenginliğiyle indirilmiş bir vahiy kitabıdır ve bu metnin her bir kelimesi derin bir anlam taşır. Kuranda Allah için kullanılan Biz ifadesi, özellikle ilahi mesajın büyüklüğünü ve azametini vurgulamak amacıyla seçilmiştir. Bu kullanım, Allahın birliğini zedelemediği gibi, tam tersine Onun yüceliğini ve kudretini ifade eden bir anlatım tarzıdır. Ayetlerde yer alan bu ifade, hem dilbilimsel hem de teolojik bir bağlamda ele alındığında Kuranın mesajının daha iyi anlaşılmasına katkı sağlar. Arapça dilinde, birinci tekil şahıs yerine bazen birinci çoğul şahıs zamiri kullanılarak bir yücelik ve azamet ifadesi oluşturulur. Bu kullanım sadece Arapça ile sınırlı değildir. Pek çok dilde, büyüklenme veya saygınlık ifade etmek için benzer bir anlatım tarzı benimsenir. Örneğin, Türkçede saygı amacıyla bir kişiye Sen yerine Siz denir. Arapçada da Allah, büyüklüğünü ve kudretini ifade etmek için bazı ayetlerde Biz ifadesini kullanmıştır.
Kuranda Allah, çeşitli ayetlerde kendisi için Ben ve Biz ifadelerini kullanır. Örneğin:
> İnsan gerçekten biz onu çamurdan bir özden yarattık.(Müminun, 23:12)
Bu ayette kullanılan Biz, Allahın yaratıcılık kudretine ve azametine bir vurgu yapmaktadır. Allahın yaratma fiilindeki büyüklüğünü ifade eden bu dil, insana verilen değeri ve ilahi planın mükemmelliğini göstermektedir.
Bir başka ayette şöyle buyrulur:
> Şüphesiz, Zikri (Kuranı) biz indirdik ve elbette onun koruyucusu da biziz.(Hicr, 15:9)
Bu ayette geçen Biz ifadesi, vahyin korunmasındaki mutlak ilahi iradeyi ve Allahın bu konuda tek başına yeterli olduğunu ifade eder. Allahın tekliği, İslamın temel inanç ilkelerinden biridir ve bu mesaj Kuran boyunca defalarca tekrar edilmiştir. Allahın birliğini ifade eden şu ayetler, Biz ifadesinin tekliği gölgelemediğini açıkça ortaya koyar:
> Sizin ilahınız tek bir ilahtır. Ondan başka ilah yoktur; Rahmandır, Rahimdir.(Bakara, 2:163)
> De ki: O Allah bir tektir.(İhlas, 112:1)
Bu ayetler, Allahın bir ve eşsiz olduğunu açıkça belirtir. Kuranın hiçbir yerinde Allah için ikinci çoğul şahıs (Siz) veya üçüncü çoğul şahıs (Onlar) ifadeleri kullanılmamıştır. Bu da Allahın birliğini ve eşsizliğini teyit eder.
Kuranda Allahın kendisi için Biz ifadesini kullanması, tevazu göstergesi değil, azamet ve yücelik belirtisidir. Allah her türlü eksiklikten münezzehtir ve insanlar gibi tevazuya ihtiyacı yoktur. Biz ifadesi, Kuranın indiği dönemde Arapların dilsel anlayışına uygun olarak, Allahın büyüklüğünü ve kudretini ifade etmek için tercih edilmiştir.
Kuran, sadece Araplar için değil, tüm insanlık için indirilmiş evrensel bir kitaptır. Ancak vahyin Arapça indirilmesi, o dönemdeki toplumun dili olmasıyla ilgilidir. Arapça, güçlü bir edebi dile sahip olduğu için ilahi mesajı en etkili şekilde iletebilecek bir dildi. Allahın birliği ve büyüklüğü, kullanılan dilsel zenginlikle daha güçlü bir şekilde ifade edilmiştir.
Kuranda Allah için kullanılan Biz ifadesi, Arapça dilinin özelliklerini ve yücelik vurgusunu yansıtır. Bu ifade, Allahın birliğini zedelemez; aksine, Onun büyüklüğünü ve azametini ifade eder. Kuranın dilsel zenginliği, ilahi mesajın derinliğini anlamamıza olanak tanır. Allahın tekliği, Kuran boyunca defalarca vurgulanmıştır ve bu inanç İslamın temel taşıdır. Dolayısıyla Biz ifadesini doğru anlamak, Kuranın mesajını daha iyi kavramamıza yardımcı olur:
> Allahın sözünde değişiklik olmaz. O, işitendir, bilendir.(Enam, 6:115)

Başa Dön