Kurân-ı Kerîm insanlara olduğu kadar cinlere de hitap eden bir kitaptır ve cinlerin varlığını inkâr etmek Kurânın beyanını reddetmek anlamına gelir. Bu makalede cinlerin yaratılışı, mahiyeti ve varoluşsal misyonu ilgili Kurân ayetleri bağlamında ele alınacaktır. Cinlerin yabancı insanlar olduğu iddiası ayetlerin derinlemesine incelenmesiyle tartışılacak ve reddedilecektir.
- Cinlerin Yaratılışı
Kurân cinlerin yaratılış maddesi olarak "maric"i (dumansız ateş) ifade eder:
"(Allah), Cann'ı (cinleri), maric (dumansız-karışık) ateşten yarattı." (Rahman Sûresi, 15. ayet)
"Maric" kelimesi salıvermek ve karışmak anlamını taşır. Dumansız saf bir ateş veya her şeye nüfuz edebilen bir enerji formunu çağrıştırır. Bazı cinlerin yapısı elektriksel veya elektromanyetik dalgalara benzer olup 8şın veya ışık gibi hareket ederler. Cinlerin yaratılışı insanın yaratılışından farklıdır insan topraktan cinler ise enerjiye dayalı bir yapı olan dumansız ateşten yaratılmıştır. Ayrıca cinlerin özellikleri arasında görünmezlik ve maddeye nüfuz edebilme kabiliyeti bulunur. Bu onların fiziki dünyada farklı bir boyutta var olduklarını gösterir. - İblis ve Cinlerle Bağlantısı
İblis, cinlerden biridir:
"Hani meleklere Âdem'e secde edin demiştik, İblis'in dışında secde etmişlerdi. O cinlerdendi, böylelikle Rabbinin emrinden dışarı çıkmıştı." (Kehf Sûresi, 50. ayet)
İblisin cinlerden olduğu açıkça ifade edilmiştir. Bu onun melek olmadığı aksine irade sahibi bir varlık olduğu anlamına gelir. Melekler Allahın emirlerine aykırı davranmazken cinler iradelerine bağlı olarak isyan edebilir. Cinlerin yabancı insanlar olduğu iddiası burada çürütülmektedir. Eğer İblis bir cin ise ve cinler yabancı insanlarsa o zaman İblisin de insan olması gerekirdi. Ancak İblis'in yaratılışı ve davranışları insanlarla değil cinlerle örtüşmektedir. - Cinlerin İnsanlardan Ayrılığı
Kurân cinleri insanlardan ayrı bir varlık grubu olarak tanımlar:
"Böylece, her nebiye insanlardan ve cinlerden olan şeytanları düşman kıldık. Aldatmak için birbirlerine yaldızlı sözleri vahyederler." (Enâm Sûresi, 112. ayet)
Burada hem insanlardan hem de cinlerden şeytanların varlığından bahsedilmektedir. Eğer cinler sadece yabancı insanlar olsaydı insan ve cin ifadeleri ayrı ayrı kullanılmazdı. Ayrıca Neml Sûresi 17. ayetinde cinler, insanlar ve kuşlar Elçi Süleyman'ın ordusunun üç ayrı unsuru olarak zikredilir:
"Süleyman için, cinlerden, insanlardan ve kuşlardan ordular oluşturulmuştu ve düzenle sevk ediliyorlardı."
Bu ayette cinlerin Süleymanın ordusunda yer aldığı belirtilmiştir. Eğer cinler yabancı insanlar olsaydı insanlar ve cinler arasında böyle bir ayrım yapılmazdı. - Cinlerin İbadet Amaçlı Yaratılışı
Cinlerin yaratılış amacı da insanlarınkiyle aynıdır:
"Cinleri ve insanları ancak bana kulluk etmeleri için yarattım." (Zâriyât Sûresi, 56. ayet)
Bu ayet cinlerin de insanlar gibi Allaha ibadet etmek için yaratıldığını belirtir. Eğer cinler yabancı insanlar olsaydı bu ayrımın yapılması gerekmezdi. - Cinler ve İnsanlar Arasındaki Farklar
Kurânın birçok yerinde cinler ve insanlar ayrı varlıklar olarak zikredilir. Fussilet Sûresi 29. ayeti buna bir başka örnektir:
"İnkâr edenler, 'Rabbimiz, cinlerden ve insanlardan bizi saptıranları bize göster, onları ayaklarımızın altına alalım da en alçak olanlardan olsunlar,' derler."
Bu ayette de cinler ve insanlar ayrı tutulmuştur. Cinlerin yabancı insanlardan ibaret olduğu görüşü ayetlerin bu net ayrımına aykırıdır. - Cinlerin Yabancı İnsanlar Olmadığına Dair Deliller
Son olarak şu soruyu sormak gerekir: Eğer cinler yabancı insanlarsa Allah neden insanları topraktan cinleri ise dumansız ateşten yarattığını belirtmiştir? Aynı varlık grubuna ait olsalardı yaratılış maddelerinin de aynı olması beklenirdi.
Cinler Kurânın beyanına göre ayrı bir varlık grubudur. Yabancı insanlarla özdeşleştirilmesi Kurânın ayetlerinin açık ifadelerine aykırıdır.
Kurân cinlerin varlığını ve onların insanlardan farklı bir yaratılışa sahip olduğunu açıkça beyan eder. Cinlerin yabancı insanlar olduğu iddiası ayetlerin bağlamına ve anlamına uygun değildir. Cinler irade sahibi, enerji bazlı yaratılmış ve ibadet için var olan farklı bir varlık grubudur. Kurânın açıklamaları ışığında cinlerin varlığını kabul etmek inancımızın bir gereğidir.