..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Bana arkadaşını söyle, sana kim olduğunu söyleyeyim. -Cervantes
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Öykü > Bilim Kurgu > ömer kırat




23 Mart 2005
Robotlar  
ömer kırat
Robotlar ve yapay zeka ile ilgili söylenenler henüz daha "bilim kurgu" seviyesinde iken, gelecekte yaşanması muhtemel bir tuhaflığı ayağınıza kadar getiriyorum. İşte hizmet...


:BGHE:
Konu: Robotların günlük kullanımı ve hayatımızdaki yerleriyle ilgili bir hikâye yazmanın ilk koşulunun hala; “gelecek zaman” kipi kullanak olduğu bir zamanda yaşayan yazar: yapay zekâya sahip makinelerle ilgili düşümüzü gerçekleştirdikten sonra insanın temel kişilik özelliği olan HIRS’ı nedeniyle, bununla kalmayıp, yapay kişiliklere sahip robotlar yapmak konusuna da el atacağımızı tahmin ve önkabul ederek bir hikâye yazar. Hikâyemiz; yeni model, yapay kişilik sahibi robotların satıldığı bir galeride geçer...

Adam ne sitediğini, bunun için ne kadar para ayıracağını bilmeden ve gelecekte kazanma ihtimali olan paranın ne kadarının ipotek altına alınacağından habersiz, yani satıcıların en beğendiği müşteri-ruh-haliyle vitrine yaklaştı.

Satış görevlisi, yılların verdiği tecrübe ile (daha doğrusu Mental Upload yöntemiyle zihnine yüklenen “Yılların Verdiği Bir Tecrübeye Sahip Satış Elemanı Programı sayesinde) vitrine bakan adamın niyetini hemen anladı. Ayrıca önündeki Holo-ekrandan (1) adamın ayakkabı numarasının kaç olduğunu da öğrendi… Ama bunun nedeni, bu dükkânın daha önce bir ayakkabı mağzası oluşu ve mağazanın yeni sahibinin ayakkabı numarasını otomatik belirleyen paspası sevmesiydi. Bunda ayak fetişisti olmasının da payı var mıydı bilemeyiz. Dolayısıyla tecrübeli satıcı, bu gereksiz bilgiyi kullanmayacaktı. “Gereksiz Bilgi Yoktur” mantığıyla çalışan mağaza bilgisayarı ise bunu önemsemedi ve müşteri hakkında edinilen ilk ve robot satışlarıyla pek ilgisi olmayan bilgiyi veri tabanına işledi. Ve mağaza sahibine iletilmek üzere, müşterinin ayağının fotoğrafıyla birlikte diğer ayaksal (2) bilgileri içeren bir e-mail yolladı.

“Merhaba! Hoşgeldiniz.” dedi Merhaba Hoşgeldiniz Robotu… Robotun kendinden önce davranmasına bozulan satıcı atıldı:
— Nasıl yardımcı olabilirim.
— Şey… Ben bir robot bakmıştım.
— O halde bakmak için ve tabi ki almak için doğru yere geldiniz. Tam olarak istediğiniz bir şey var mı?
— Hayır. Aslında daha önce bir robotum olmadı. Bu ilk olacak.

Satıcı, genellikle robotlara bakarken takındığı iğrenme, nefret ve küçük görme içeren bakışını adama doğrulttu. Ama daha sonra bunun bir fırsat olduğunu düşündü. Yeni gelen “İnsan Karakterlerine Sahip” robotlardan birini satabileceğini düşündü adama…

— Madem belli bir şey aramıyorsunuz o halde size küçük bir tur attıralım. Elimize yeni ulaşan modellerimize bakalım…

Satıcı kendinden emin adımlarla yeni modellerin bulunduğu standa doğru yürürken, adam gördüklerine henüz alışamamış olduğunu belli eden bir tavırla peşi sıra yürüdü…

— İşte teknolojinin son harikalarından biri; Selfconfidence 2125! Şayet aradığınız kendine güvenen bir robotsa işte sizin adamınız!
— Peki, ne yapıyor?
— Öncelikle kendine güveniyor.
— Nasıl yani?
— İsterseniz bir gösteri yapalım.
Satıcı, önünde kendisiyle birlikte hareket eden holo-ekrana birkaç kez dokundu ve robot harekete geçti.
— Ben; Selfconfidence 2125… Hizmetinizdeyim. Teknolojinin son harikası olarak, benden istediklerinizi ve hatta gelecekte isteyeceklerinizi siz daha istemeden ve hatta istemeseniz de yerine getirmekle görevliyim. Merak etmeyin herşey kontrolüm altında, bana güvenin. Zira ben güveniyorum. Ben güveniyorsam sorun yok demektir. Ben sorun yok diyorsam bana güvenebilirisiniz. Bana güvenmiyorsanız, sorununuz var demektir. Sorununuz varsa bana güvenebilirsiniz!
Satıcı, robotu daha fazla zorlanmadan kapattı. Diğer robota doğru ilerledi…

— Şayet “İlginç” bişey istiyorsanız işte bu robot sizi tatmin edecektir; Artificial İnteresting 700…
— Bilmem bana normal göründü. Nesi ilginç?
Satıcı adam, holo-ekrana basarak robotu aktive etti…
— Merhaba son kullanıcı… Ben A.İ. 700 Ne kadar ilginç değil mi?

“İlginç olan ne?” dedi adam sabırsızca…

— Öncelikle adım… Sonra da herşey… Aslında herşey, benim adımdan önce varolduğu için “Öncelikle herşey… Sonra da adım…” da diyebilirdim. Ne kadar ilginç değil mi?

Adam bu konuşmayı ilginç bulmadı ve diğer robota doğru ilerleyince satıcı robotu kapattı.
— Kapanıyorum… Ne kadar il…

— Bu ise depresyondaki müşterilerimize ilaç gibi geleceğini sandığımız bir model. Bizden daha kötü durumdakileri görmek, bize hep iyi gelmiştir. Değil mi? Microsoft’un en yeni depresivite simulasyon programı MENTALY ARTİFİCİALY RETARDET WİNDOWS yüklenmiş durum:

“Depresivity Simulator M. A. R. WİN is activating… Activating process is boring… And life is too… Activating was complated… Complainting process has just begun… Complainting is boring… And pleasure is too… Please push Ctrl+Alt+Selfdestruction keys… Please…”

— Bunu istediğimi sanmıyorum. Hatta istemediğime eminim…
— O halde sizi FearForce One ile tanıştırayım. Onun yanında kendinizi çok cesur hissedeceksiniz:

“Ne oluyor? Aman tanrım. Active oldum! HAYIIIIIIIIIIIIIIIIIIR!”

Satıcı yüzünde aptalca bir sırıtmayla robotu kapattı.

“De-active mi? HAYIIIIIIIIII…”

— Aslında ben daha çok ev işlerini halledecek ve arada bir beni dinleyecek ve çok konuşmayacak türden bir robot istiyorum.
— Momtakemebackinto 666 tam size göre… Doğduktan sonraki hayatın, anne karnında olduğu şekliyle devam etmesi gerektiğini savunan bir örgütün üyeleri için dizayn edilmişti.
— İşe yaradı mı?
— Şey… Aslında, yaşamın; anne karnı ile sınırlı kalması gerektiğini savunan daha radikal bir grup ortaya çıkıp bir çatışma ortamı doğana kadar her şey iyiydi. Şimdi sadece elimizde kalan birkaç tane robotu özel müşterilerimize satıyoruz. Her neyse… Bir karar verebildiniz mi?
- Verdim galiba… Robotların bana göre olmadığına karar verdim. Ayrıca robotlara gerçek insan kişiliği vermenin bir tür ileri-teknoloji salaklığı olduğuna ve bunları satın alanların ruh hastası olduğuna karar verdim.

Satıcı bu sözler karşısında donup kaldı. Zira bu tür bir davranışa verebileceği bir cevabı yoktu. Yılların Tecrübesine Sahip Satış Elemanı Programı kilitlendi. İşletim sistemi, hata raporunun gönderilip gönderilmeyeceğini, satıcının kişiliğine sorarken, robot almaktan vazgeçen müşteri çoktan binayı terketmişti…

Bir süre sonra mağazada sadece zayıf bir ses duyuluyordu;

“Please push CTRL+DEL+SELFDESTRUCTİON keys … Please…”



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın bilim kurgu kümesinde bulunan diğer yazıları...
Buzdolabı Adam Elma
Frank Einstein
Pişmiş Tavuğun Başına Gelenler
Ayrı Dünyaların İnsanları
Son Dua: S. O. S
Evrim Tarihinin Başarısız Baş Yapıtları
Tarihin Başı; Medeniyetler
Herkese Kötü Bir Rüya Gibi Gelecek
Bazen İnsanın

Yazarın öykü ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Kuran'a Ayak Basan İlk Türk
Noel Baba'nın Gerçek Hikâyesi
Dinlenme Tesisi (Hac - Mahal)
A Playlist Story
Yalnızlık Üzerine Bir Yanılma/yanılsama
Ordu Olmayan Adam
Bill Clift'in Karısının Anlatacakları Var!
Mutlu Olmaktan Mutsuz Olan Adam
Bana Ne! (Cinayet Nedeni)
Hilkat Garibesi

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Sherlock ve Watson [Roman]
Hâlâ Emekleyen İnsanlık [Deneme]
Dünya Kadınlar Dünü [Eleştiri]
Türban Bağlamında Korunmasız Dinsel İlişki [Eleştiri]
Bir Mayıs İşçisi Gibi Yayılmak Meydanlara [Eleştiri]
Numeroloji [Bilimsel]
Koçların Arabaları & Tanrıların Sessizliği [Bilimsel]
Diyet [Bilimsel]
Repeat After Me: Evren, Evrem, Evre! [Bilimsel]
Ödeme Güçlüğü Çekenler [Bilimsel]


ömer kırat kimdir?

Merhaba edebiyat aşıkları! Edebiyata duyduğunuz aşkın karşılıksız olmasına neden olan kişi, yani edebiyatın gönlünü kaptırdığı, dolayısıyla sizin aşkınıza karşılık vermemesine neden olan kişi olarak, büyük bir sorumluluğum olduğunun bilincindeyim. Bu bilinçle, amatör edebiyata büyük bir katkı sağlayacağına, yeni bir soluk ve beniz getireceğine inandığım bu sitenin üyesi olarak, üyesi olduğum ve edebiyata yeni bir beniz ve soluk getirip, katkı sağlayacağına inandığımı az önce belirttiğim bu sitedeki yazın serüvenime sizleri de davet etmekten kıvanç duyuyorum ve kıvancın kelime anlamını tam olarak bilemediğim için şaşkınlık yaşıyorum.

Etkilendiği Yazarlar:
Douglas Adams, Emil Zola, Garcia Marquez, Oscar Wilde, Woody Allen


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © ömer kırat, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.