..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
"Hemen yüzüne gül suyu seperek Leyla'yı ayılttılar." -Fuzuli, Leyla ile Mecnun
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Yazarlar ve Yapıtlar > Salih Zeki Çavdaroğlu




18 Mart 2018
Bir Tarık Buğra Geldi Geçti Bu Ülke’ Den...  
‘ Doğumunun 100. Yılında…’

Salih Zeki Çavdaroğlu


Yazar Tarık Buğra hakkında bir değerlendirme denemesi..


:AAJF:
Türk Edebiyat, Basın ve Fikir dünyasının önemli isimlerinden, yakın tarihimize resmi tarih kalıpları dışından bakan bir ideal adamı olan Tarık Buğra’ nın dünyaya gelişinin 100. yılı olan 2018 senesi belli ki onun bütün yönleri ile çeşitli makale, kitap, konferans, Panel, seminer, sempozyum vb. etkinliklerle anlatılacağı günleri yaşatacaktır bizlere.
Her ne kadar onun doğum tarihi 2 Eylül 1918 ise ve sözünü ettiğim etkinlikler daha ziyade o ay içerisinde yoğunlaşacaksa da, geçtiğimiz günlerde Türk Edebiyatı Vakfı’nca düzenlenen bir programla bu konuda ilk start verildi.
İbrahim Öztürkçü’nün oturum yöneticiliği ile başlayan panelde Sayın BeşirAyvazoğlu ve akademisyenler Burcu Ebru Yılmaz ve Mehmet Samsakçı’ nın konuşmalarında Tarık Buğra’ yı çeşitli yönleri ve onunla ilgili anıları ile daha bir yakından tanıdık.
Aslında bir yazar olarak Tarık Buğra’yı ben 20’ li yaşlarıma ayak bastığım yıllarda tanıdım.
O güne kadar takriben 3-4 yıldır yakın milli tarihimizi öğrenim gördüğüm okullardakinden farklı olarak Necip Fâzıl Kısakürek’in “Abdülhamid Han “ kitabı,“Büyük Doğu” dergisindeki, “Yeni İstanbul” gazetesindeki yazıları konferans ve kitapları, Osman Yüksel Serdengeçti’ nin “ Serdengeçti Dergisi “, “ Mâbetsiz Şehir”, “ Bu Millet Neden Ağlar ? “ Kemal Tahir’ in “ Devlet Ana “ “Yorgun savaşçı” , “Esir şehrin insanları” adlı romanlarından okumuş ve “Kemalist “ ideolojinin ders kitapları ve diğer yayınlarda öne sürdüğü tezlerle örtüşmediğini hatta birbiri ile çeliştiğini fark etmiştim. Dolayısıyla bu bilgilerin doğruluk derecesi hakkında kafamızda yoğun bir soru işareti oluşmuştu.
Yanılmıyorsam sene 1969’ idi.Takriben 1961’den bu yana evimize Tercüman Gazetesi giriyordu.Zaten o yıllarda siyasi olarak en çok rağbet edilip okunan gazeteler sol kesimde “ Cumhuriyet “, milliyetçi, muhafazakâr kesimde ise “ Tercüman “ idi. Bunun dışında boyalı basın olarak adlandırılan “ Hürriyet “ ,“Günaydın “ gibi gazeteler ise daha ziyade kurulu düzen adına ve magazin ağırlıklı haber ve incir çekirdeğini doldurmayacak yazılara yer veriyordu.
İşte tam o günlerde Halka ve Olaylara TERCÜMAN’ ın, Ahmet Kabaklı, Rauf Tamer,Mukbil Özyörük, Ergun Göze, Reşat Ekrem Koçu, Murat Sertoğlu, Nazlı Ilıcak, Güneri Civaoğlu, Yavuz Donat isimli köşe yazarlarına Tarık Buğra adında yeni bir yazar daha ekleniyordu.
1976 senesi ortalarına kadar gazetede Buğra’ nın MERHABA başlığı altında kesintisiz olarak yazacağı makalelerini ve büyük bir zevk ve dikkatle okuduk.
Buğra bu yazılarında çeşitli konulara temas etse de ağırlıklı olarak edebî,siyâsi ve sosyal meseleler üzerine kalem oynatmıştır.
Bu yazılarının ekseninde ağırlıklı olarak, ülkenin sosyal ve siyâsi meseleleri yanında kültür ve sanata da yer ayırmıştır ve yazılarını oluştururken de dikkate aldığı husus Türk-İslâm değerleridir.
Zaten bu vasfını da çeşitli zamanlarda hem yazılarında, hem verdiği röportaj ve sohbetlerinde de vurgulamıştır.
Meselâ; 1982 yılında YAĞMUR BEKLERKEN romanı ile Kültür Bakanlığı ödülünü aldığında, eleştiri yazarı Fethi Naci’nin kendisi için kullanmış olduğu ‘İslami görüşe sahip ‘ ifadesine karşı şu cevabı veriyordu;
‘…Bana bu görüşün yoruluşunu gerçek bir iltifat sayarım. Keşke tam bir İslami görüşüm olsaydı! O zaman hiçbir romanımı küçümseyemem, eserlerim daha sağlam ve övüldüklerimden daha değerli bir yapı kazanırdı…”
Yine bu konuda POLİTİKA DIŞI isimli kitabında şunları yazacaktır :
“ İslâmî görüş şarttır. İslâm dünyasını, Müslüman toplumunu anlamak için…”
Ne var ki 7 seneye yakın bir zamandır Tercüman’ da devam eden bu mesaisine geçirdiği bir kalp krizi sebebiyle son verecekti.
Bundan sonra onun üreteceği gerek hikâye, gerek roman ve gerekse bunlardan meydana getirilecek tv dizilerini büyük bir dikkatle takip edecektim.
Onun yazılarını okuyup, tanımamızdan sonra, kendisinin Milliyet ve Yeni İstanbul, Yeni Gün ve Vatan gibi gazetelerde köşe yazarlığı ve yöneticilik yaptığını ayrıca birkaç yıl önce yazdığı Küçük Ağa ve Küçük Ağa Ankara’ da isimli edebiyat dünyamızda fenomen olmuş romanlarından haberdar oldum ve okudum.
Taner Timur’ un romana ideolojisi açısından pek sıcak bakmasa da zımnen bir gerçeği ifade ettiği gibi :
“ …Küçük Ağa romanı Ulusal Kurtuluş Savaşının Türk İslam sentezi çerçevesinde sergilenmesidir. Eserin kahramanı ve en sevimli gösterilen kişisi, özel anlarda İmam Gazali’nin İhya-ul Ul’um’ unu okuyan İstanbul’ lu Hoca’ dır…”
( Taner TİMUR, Osmanlı-Türk Romanında Tarih,Toplum ve Kimlik, İmge Kitabevi, İstanbul,2.baskı, Ağustos 2002, s.18)
Bilindiği gibi bu romanların devamı 1976 senesinde Firavun İmanı adıyla yayımlanacak ve 1983 senesinde yönetmen Yücel Çakmaklı tarafından TRT’ ye dizi film olarak çekilecek ve yurt genelinde büyük bir kitle tarafından beğenilerek izlenecektir.
Bu büyük yazar doğumunun 100. yıldönümü vesilesiyle 2018 senesi içinde akademi, basın ve televizyon ortamında bütün yönleri ile ele alınmalı ve onu sağlığında tanıyıp okuyamayan kuşaklara bütün yönleri ile tanıtılmalıdır.
Kabri nur; mekânı cennet olsun…

Salih Zeki Çavdaroğlu

https://wordpress.com/post/ferahnak.wordpress.com/461



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yazarlar ve yapıtlar kümesinde bulunan diğer yazıları...
Yazdıkları İle Yaşadıkları Aykırı Bir Sanat ve Edebiyat Adamı
Osmanlı Müziği Ne Zaman Çöker ve Yerini Türk Çağdaş Müziği Nasıl Alır?
"Musıca" mı, Yoksa "" Mûsikî "" Mi?

Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Mukaddes Kitabımız’daki Âyetler ile Tarihî Veriler Işığında: Türkiye’de Yahudicilik Hareketleri
Cumhuriyetimizin Kuruluş Felsefesi
Türkiye’ Nin Önüne Konmuş ‘batılılaşma’ Hedefinin Ne Kadar Yanlış Bir Hedef Olduğunu Artık Anlamamız Gerektiği Günlerdeyiz
1923’ Te Okullarda Türk Mûsıkîsi Öğretimi Yasaklanmıştı!..
Tarih Boyunca Türkçemiz’ E ‘sadeleştirme’ Adına Yapılan İhanetler ve Bunun Sonuçları
Chp Ne Kadar Solcu Ya da Sosyal Demokrat; Daha Doğrusu Bu İddiaları Ne Kadar Doğru?
Türkiye’ Nin 'Batılılaştırılma 'Projesi Kapsamında Radyo’ Nun Misyonu Neydi?
Emperyalist Dünyanın Himayesindeki Piyanist Yine Sara Nöbetlerinde
Ziya Gökalp
Cinuçen Tanrıkorur

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Vefatının 67. Yılında Ziya Osman Saba’ Yı Rahmetle Anıyoruz... [Şiir]
İki Bedene Tek Ruh [Şiir]
Adı Konulmamış Duygular [Şiir]
Aşk Bir Terennüm İse [Şiir]
Hayal Bazan Gerçeği Aşar [Şiir]
Sensizlik Beyitleri [Şiir]
Yağmuru Beklerken [Şiir]
Her Şey Geçmişte Kaldı [Şiir]
Vesvese [Şiir]
"" Mâzi Kalbimde Yaradır "" [Şiir]


Salih Zeki Çavdaroğlu kimdir?

Otuz yıldan fazla bir süredir Geleneksel Türk Musıkisi eğitimi aldım. Üsküdar Musıki Cemiyeti' nde 20 yıl korist - solist olarak görev yaptım. Bu güz Türk Musıkisi üzerine makaleler yazıyorum. (bkz. www. musikidergisi. com)

Etkilendiği Yazarlar:
N.Fazıl , C.Meriç, B.Ayvazoğlu,


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Salih Zeki Çavdaroğlu, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.